Noen som er god i latin?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Noen som er god i latin?

Post by diatonix »

I min ungdom hadde jeg faktisk 7 år latin på gymnaset i Sveits, men idag er det meste glemt og jeg sliter litt med å tyde legenden på en av mine thalere:
På rev. står det GEOR.DUX.SAX.FIE.F.A.1535. Det jeg har funnet ut så langt er at dette står for GEORG DUX SAXONIAE FIERI FECIT ANNO 1535. Mitt spørsmål er hva betyr FIERI FECIT? Kan det evt. bety noe slikt som "lot lage/prege"?
IMG_0300.JPG
IMG_0300.JPG (403.08 KiB) Viewed 644 times
Obv. ser slik ut, igjen med FIE(RI) FE(CIT):
IMG_0297.JPG
IMG_0297.JPG (429.9 KiB) Viewed 644 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Noen som er god i latin?

Post by Olav K »

itranslate oversetter med "ferdig laget", men det er moderne kirkelatin og det kan ha betydd noe annet på 1500 tallet, men "fullført gjerning" kan jo rime med noe den gode Georg kan ha gjort. Jeg tro først F kunne stå for Fides = tro, og Fie for heftig/brennede ( ref. "fierce" på engelsk), mao at Georg var ivrig troende (nesten fantisk, det kunne være et pluss i de dage), men det rimer ikke med FE på revers, og det engelske fierce kan ikke knyttes tilbake til latinsk fiere, så det mest sannsynlige gjett fra min side blir "fullført gjerning". For ordens skyld, min latin-ordbok gir ikke svar.
googler du "fiere fecit" får duopp artige alternativer - særlig hvis du kan italiensk, hvilket jeg ikke kan..
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Noen som er god i latin?

Post by Arve »

Nå er ikke min latin noe å snakke om, men "lot prege" virker som en nærliggende oversettelse ut i fra det jeg finner på nettet.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Noen som er god i latin?

Post by diatonix »

Takk, Arve. 7 års lidelse var kanskje ikke helt forgjeves for mitt vedkommende...
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”