Ny forumbruker og gamle arabere

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Ny forumbruker og gamle arabere

Post by lrs »

Ferien er på hell for mange, og høsten nærmer seg, så nå tenkte jeg at det kanskje var det på tide å "komme ut av myntskapet" etter å hatt anonym glede av forumet en god stund!
Noen ord om meg selv: Mann i sin beste alder som har samlet mynt mer eller mindre aktivt i 40 år.
Begynte som mange andre med vanlig sirkulasjonsmynt (husker såvidt at 1-, 2- og store 5-ører var i omløp.)
Deretter nordisk årgangsmynt, annen europeisk mynt, litt amerikansk mynt, litt romere, kort sagt det meste av mynt!
Jeg er vel mer historieinteressert enn investor av legning (aksjer,fond og valuta gikk da heller ikke så bra.....), samler de myntene jeg liker, og synes egentlig det er mest kult med dem som bærer preg å ha vært med i handel og vandel i forne tider (tenk hva en sliten flere hundreår gammel mynt har opplevd i forhold til en 0-er fra 1900-tallet, for ikke å si en ny proof-mynt!)
For tiden er jeg mest opptatt av thalere foruten andre 16-1800 talls europeiske "crown-size" mynter, i tillegg til at jeg stadig fyller huller i samlingen av lavere valører (og kvaliteter...) av nordiske fra samme perioden.

Forøvrig har jeg funnet mye interessant på dette forumet over tid, selv om jeg kanskje synes selve underholdningsverdien har svekket seg litt de siste årene etter at en stor bidragsyter gikk bort, og flere av de andre har "senket stemmen" for ikke å si forsvunnet helt i diskusjonene!
Spesielt savner jeg nye brannfakler bli kastet inn omkring temaet "norsk middelaldermynt"! Det må da være noen igjen.....?
Kompetansen hos flere av medlemmene er utvilsomt svært høy og spesielt kunnskapen om antikk mynt og fordums herskere har virkelig imponert meg. Jeg håper selv også å etterhvert kunne være med på å bidra litt etter fattig evne bl.a legge opp, eventuelt også hjelpe til med, små "identifiseringsoppgaver" innimellom og kanskje med synspunkter på forskjellige temaer som interesserer og/eller trenger en liten gnist for å antenne!

Vedlegger også et par bilder av det som må sies å være "ervervelser utenfor mitt primære samlerrom", 3 små perforerte og vel så det arabiske mynter som jeg nylig kjøpte på nett for ca en tier pr stykk av en som heller ikke visste hva han solgte. Noe mer er de sikkert heller ikke verdt, uten at jeg bryr meg så mye om det, men jeg var mer opptatt av å kunne få fastslått eksakt alder og opprinnelse. Eventuelt også hva innskriftene betyr. De er ca en cm i diameter og veier mellom 0.2 og 0.3 gram.
Det nærmeste jeg kommer i Krause, der det også er begrenset med bilder, er at de ligner på Akce fra Murad IV (1623), som skal veie 0,33 gram og det kunne jo passe med vekta, hull og slitasje tatt i betraktning, men det Ottomanske riket strakte seg jo over store områder og flere århundrer så det kan selvfølgelig være noe helt annet. Dette samlerområdet har jeg rett og slett ikke peiling på utover å være i besittelse av et par 1700-talls piastrer.
HPIM1909.JPG
HPIM1909.JPG (1010.94 KiB) Viewed 1694 times
HPIM1908.JPG
HPIM1908.JPG (1.15 MiB) Viewed 1694 times
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by vn2hare »

Hei og velkommen til forumet. :D

Alltid hyggelig med nye medlemmer. Føler at vår "profil" som myntsamlere er ganske lik, selv om vi har endt opp med ulikt "interesseområde", se min første introduksjonspost her for vel ett år siden (viewtopic.php?f=6&t=13420).

Kan for så vidt være enig i din kommentar ang. underholdningsverdien, men mener det er viktigere med saklige og informative diskusjoner i stedet for den kranglingen som det til tider kunne utvikle seg til før. Her føler jeg det (i alle fall i perioder) har vært et stort oppsving.

Ellers til spørsmålet ditt ang. de arabiske myntene. Dette er på ingen måte mitt kompetanseområde, men vekt og størrelse tyder nok på at det er Akce. Jeg tror kanskje de kan være av nyere dato enn ditt estimat. Det bygger jeg på at det på dine mynter ser ut til å være en "toughra" (har sett ulike stavemåter). Det er den "krusedullen" på ene siden av myntene. Etter hva jeg har forstått skal dette nærmest være "signaturen" til sultanen, og etter en rask kikk i Krause tror jeg denne ble innført noe senere. Uten gode bilder i katalogene skal jeg imidlertid ikke uttale meg for sikkert her.
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by lrs »

Hei vn2hare, og takk for velkomsten!

Jeg leste introduksjonmailen din og har også over tid sett at du er en flittig deltaker i Quizen, bl.a, og må vel innrømme at jeg kunnskapsmessig ikke har så mye å stille opp med verken mot deg eller flere av de andre store gutta som poster her ofte!

Selv er jeg mest "hobbyhistorier" og samler (også litt av andre antikke saker enn mynt og sedler, men det kommer jeg sikkert tilbake til i andre hjørner av dette forum) og vil på ingen måte kalles numismatiker,
muligens har det noe å gjøre med åpningsordene i den første boka jeg leste om emnet: "Mynt i Norge" av Kolbjørn Skaare i serien "Norsk kulturarv" fra 1978, og derfor utgitt på nynorsk:
"Mange har sett på numismatikk som noko svært spesielt. Myntar var liksom noko som raringar samla på og som vart studert av endå rarare folk." :shock:

Likevel fortsatte jeg å samle mynt :D .... Jeg bodde i Oslo noen år på 90-tallet og det var vel da interessen blusset opp igjen etter å ha ligget litt i dvale ei stund, og jeg var en flittig gjest i "rotekassene" hos daværende Oslo Mynthandel, Numisma, på myntmesser, og senere har jeg også besøkt endel mynthandler i utlandet ifm ferier og jobb, samt anskaffet og med ujevne mellomrom fornyet World Coins, svenske Myntboken, Norges Mynter, Handlerkatalogen og Sieg, men "litterært" begrenser det seg til det.
Etter at jeg flyttet tilbake til "reservatet" (jeg bor på et lite sted milevis fra nærmeste mynthandel og myntklubb) har de senere år nettet vært til stor glede og nytte, både Samlerforum og diverse utenlandske forum-siter, og selvfølgelig ebay og andre nettauksjoner (rent bortsett fra den umiddelbare negative virkningen på lønnskontoen da :( ...)

Det var vel litt for at jeg også mer og mer følte behov for, i litt anonyme former, å lufte diverse emner med andre at jeg meldte meg nå, siden samlingen også begynner å bli ganske omfattende og ikke er helt verdiløs lenger, men også om mulig prøve å være litt til nytte for andre som er på begynnerstadiet og er nysgjerrige på mer trivielle problemstillinger der jeg kanskje kan avlaste det mer "høykompetente panelet" av og til med å svare! Det er heller ikke akkurat noe du briefer med på jobb eller overfor slekt og venner
og naboer at du har kommunens (sannsynligvis enda mye verre...) største samling av 1700-talls tyske thalere (og det behovet er der forøvrig ikke og har aldri vært der!) Derfor bruker jeg også litt humoristisk begrepet "ut av myntskapet" selv om dette på ingen måte må sammenlignes med dem som sikkert har adskilling mer heavy problemstillinger å slite med fordi de bor i små samfunn, det går bra med meg :lol:

Når det gjelder de små araberne får vi vel smøre oss med tålmodighet en stund og se om det også innenfor dette hjørnet melder seg en liten ekspert i rekkene. Jeg har bladd og googlet litt videre
og du kan godt ha rett i at de er nyere. Ser at noen Paraer fra 1700-tallet også har en vekt ned mot 0,3 g men mine gamle trette øyne klarer ikke helt å skille "krusedullene" fra hverandre, ihvertfall ikke i kveld! :roll:
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by vayavaya »

Hei.

Her har du liste over alle Sultaner fra Ottoman..
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... man_Empire

Vedr undersoking av signaturene pa adverssiden, sok pa gullmynter da de har bedre konserveringsgrad.
Og det er veldig viktig a sette myntene riktig vei... altsa ikke opp ned feks.

Da til mynt nummer 2.
1 Para Ahmed lll (1703-1730) 1115 AH Tyrkia/Ottoman.
Ved identifisering ser det ut til at dato ihvertfall er nederst pa reverssiden.
Ahmed lll 1703-1730.jpg
Ahmed lll 1703-1730.jpg (118.12 KiB) Viewed 1593 times
Dette bildet er hentet fra e-bay.

Lykke til

Mvh
Ikke ekspert ei heller veldig flink.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by vayavaya »

Mynt nummer 1 er fra samme Sultan.
Du kan lese tallene 111o pa den forste mynten som blir 1703.
Din mynt kan du lese 111?, det siste tallet kan jeg ikke se.... pga feilpreging¡
Tallene pa din mynt kan se ut som 7 tall, men jeg mener det er bokstavene fra linjen
over som er preget over 1 tallene.

http://creounity.com/apps/time_machine/ ... hp&lang=en
Ahmed lll. lllo  A.png
Ahmed lll. lllo A.png (1.44 MiB) Viewed 1588 times
Ahmed lll, lll-.jpg
Ahmed lll, lll-.jpg (1.17 MiB) Viewed 1588 times
Nvh
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by vayavaya »

Dette ble mye pa en gang, men fant en flott side som satt alt pa plass vedr. mynt nr 1.

Den ble preget i ar 20, altsa 1723, i Duriba, Acke.

Forklaring:
Ottoman_Coin.JPG
Ottoman_Coin.JPG (71.05 KiB) Viewed 1579 times
A - The year of reign. Here it is 23
B - "Duriba" - minted/struck
C - "Bi" - in
D - The mint name. Here it is Kostantiniye (Constantinople).
E - The cülüs"sultan - the year of the Sultans accession (first year of rule). Here it is 1223.
Dete er tyvlant/stjelt fra
http://www.forumancientcoins.com/numisw ... an%20Coins

Slik at ikke takk meg, men internett.

Mvh
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by vn2hare »

vayavaya wrote: Slik at ikke takk meg, men internett.

Mvh
Du fortjener nå en takk likevel vayavaya. :wink: Både for den detaljerte forklaringen og for lenkene til mer informasjon.
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by lrs »

Hei vayavaya, og hjertelig takk både til deg og internett, og alle som sammenstiller slik informasjon slik at det blir begripelig også for de mer "ukyndige" :D
Jeg skal studere mer på dette i kveld når jeg kommer hjem fra jobb!

Som du kommenterte stilte jeg dem også i feil retning, og det tilsier vel at dem som en gang i tida lagde hullene kanskje var like uvitende som meg.
Er det forresten noen gode forklaringer på hvorfor så mange av de Ottomanske småmyntene har hull, dvs blitt brukt som smykker? Fordi det er spesielt lykkebringende innenfor Islam eller har annen religiøs betydning, ofte inngår i lokale "drakter" (ref parykk-8-skillinger som "vesteknapper"), eller er det
rett og slett bare fordi det var små og lette og billig pynt for "folk flest"?

Vet du også hvor de største samlermiljøene for arabisk mynt befinner seg? Jeg antar endel i de gamle kolonimaktene Frankrike og England, og sikkert i USA og Tyskland siden der er mange samlere av alt mulig. Men i de tidligere Ottomanske områdene vil jeg tro det er ganske "glissent" bortsett kanskje blant "eliten" i store land som Tyrkia og Egypt. Menigmann har vel alt annet å tenke på enn å samle mynter, i de fleste arabiske land, men det kan kanskje være et potensiale verdimessig her hvis også denne delen av verden fikk det litt bedre og flere begynte å samle på og "kjøpe hjem" historien sin (ref prisstigningen som har vært på f.eks russiske og kinesiske mynter) selv om jeg må innrømme at det ser ganske mørkt ut for øyeblikket :(

Jeg håper å lære litt mer om dette feltet også innimellom, det har da heller ikke vært så mye omtalt på forumet. Litt av pointet mitt med å legge ut dette er da også å inspirere andre til samlerområder som ikke koster så mye å komme igang med og som kan gi mye, som et alternativ når årstallsrekkene med årgangsmynt og de billigste skillingene er fylt opp og man ikke har råd til specier, eller rett og slett bare har lyst å utvide horisonten!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by Arve »

lrs wrote:.......Er det forresten noen gode forklaringer på hvorfor så mange av de Ottomanske småmyntene har hull, dvs blitt brukt som smykker? Fordi det er spesielt lykkebringende innenfor Islam eller har annen religiøs betydning, ofte inngår i lokale "drakter" (ref parykk-8-skillinger som "vesteknapper"), eller er det
rett og slett bare fordi det var små og lette og billig pynt for "folk flest"?
I alle patriarkalske samfunn hvor menn hadde hånd om eiendom og økonomi var det vanlig at kvinnene hadde sin egen formue i form av smykker, gjerne laget av mynter, som ble overført fra mor til datter. Du kan se det samme fenomenet i mynter brukt i bunadssølv i Norge, eller for den saks skyld i India. Dette er godt beskrevet i sosialantropologien.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by lrs »

Arve skrev:
.....I alle patriarkalske samfunn hvor menn hadde hånd om eiendom og økonomi var det vanlig at kvinnene hadde sin egen formue i form av smykker, gjerne laget av mynter, som ble overført fra mor til datter. Du kan se det samme fenomenet i mynter brukt i bunadssølv i Norge, eller for den saks skyld i India. Dette er godt beskrevet i sosialantropologien.
Takk for den sosialantropologiske vinklingen, Arve! :) Interessant med den historiske bakgrunnen også for "bunadsølv", og det høres jo ut som en logisk forklaring. Og på samme måte som skillinger har dinglet rundt en stor 4-mark i en "dalerlenke" fra Setesdal, har kanskje disse hengt rundt en stor dirhem eller annen sølvbrosje. Og grunnen til at de har "overlevd" er at de har blitt arvet som smykke, og ikke blitt mistet i ørkenen eller havnet i smelteovnene slik skjebnen ble for de fleste av de andre som ble preget samtidig. Samme logikk kan jo brukes på f.eks tyske thalere der mange har "henkelspur" og det er nettop derfor de også har blitt med videre gjennom århundrene uten å bli vekslet om og smeltet ned.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by vayavaya »

Det ble litt sent for meg igar ogsa, og jeg ser at jeg har skrevet litt feil, derfor en oppsummering,
for ordens skyld:

Advers:
Sultanens navn.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... man_Empire

Revers:
Ottoman mynt.JPG
Ottoman mynt.JPG (71.05 KiB) Viewed 1481 times

A. Viser arstallet som mynten ble preget i, antall ar etter
sultan kom til makten. Disse tallene leses som vanlig dvs 2 og 0 blir 20.
B. Viser arabisk skrift som betyr "myntet"
C. Viser arabisk ord som betyr "i".
- B og C lest sammen da lest som "myntet i" og svaret blir da D.
D. Er myntstedet.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... DEQM&hl=en
Blas opp kartet og det blir mere oversiktelig.
E. Er det aret Sultanen kom til makten, og da utgangspunktet for a komme frem til pregearet, som
da blir E pluss A.
Her kan du legge inn de arabiske tallene og kommer frem til vart arstallssyste,.
http://creounity.com/apps/time_machine/ ... hp&lang=en

Den avbildete mynten er da E. 1808. vilket da blir Sultan Mahmud II.
Arstallet A, blir da 23, slik at pregearet blir 1831.
Myntstedetet er Istanbul.

Jeg tror at kanskje ivhertfall 1 av dine mynter er preget i Istanbul.

Identifisering av slike slitte mynter er litt likt som a identifisere slitte COBer. Ser man pa de lille detaljene, kommer bitene plutselig pa plass. Og med en mer eksakt identifisering stiger nok ogsa
myntens verdi.

Beklager rotet.

Mvh
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by vn2hare »

Må bare komme med en liten korreksjon til vayavayas utmerkede redegjørelse. Det året sultanen kom til makten er også det første regjeringsåret, slik at for å finne pregeåret for mynten må du ta E+A-1, dvs trekke fra ett år. Ellers er det ingen enkel måte å "konvertere" det islamske årstallet til vår vestlige tidsregning. Den islamske tidsregningen starter 16. juli 622, men det holder ikke å legge til 622 for å komme fram til vårt årstall. Det islamske året bygger på månens kretsløp og består av vekselsvis 354 og 355 dager, slik at deres år er 10-12 dager kortere enn vårt. Årets begynnelse i islamsk tidsregning forskyver seg derfor i forhold til vår tidsregning. Det er blant annet årsaken til at for land som (i moderne tid) datere sine mynter med begge årstallene kan du finne ulike kombinasjoner av islamsk og vestlig årstall, avhengig av når på året myntene er preget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_calendar
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Ny forumbruker og gamle arabere

Post by lrs »

Takk igjen for all nyttig informasjon, alle. Jeg har ikke fått dykket så grundig ned i dette ennå, men jeg skal definitivt ta det igjen! Ikke de enkleste objektene, nei: Arabisk skrift for det første, tidsregning, dertil små og pregesvake, slitte, og attpåtil perforert og revnet. Identifisering av en håndfull slike på flat mark uten hjelpemidler burde vel kunne kvalifisere til å virkelig kalle seg islamistisk numismatiker! Jeg kommer nok aldri dit......
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”