Arvet samling og en 1950 1 kroneseddel + 1945 2 kroneseddel. Hva bør jeg gjøre med dette?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Hoggorm
Posts: 5
Joined: 01 Aug 2016 14:16

Arvet samling og en 1950 1 kroneseddel + 1945 2 kroneseddel. Hva bør jeg gjøre med dette?

Post by Hoggorm »

Hei,

Jeg har som emnet sikkert gir inntrykk av ikke mye greie på dette. Jeg har arvet en myntsamling fra min morfar (som forøvrig var banksjef i sin tid) I utgangspunktet er jeg ikke interessert i å selge, men det er jo interessant å vite om noe av dette har en verdi, og ikke minst hva jeg bør gjøre med samlingen.

Slik jeg klarer å oppsummere samlingen så består denne av:
- et album med samme myntverdi men forskjellige årstall på hver side.
- en usling 1950 og en quisling 1945 (det går to uslinger på en Quisling)
- Diverse mynter som ligger i en metallboks

Jeg har tatt bilder av hver side av albumet etter beste evne pluss de to sedlene. Sedlene virker å være i utmerket stand. Jeg vet ikke om jeg har tatt bilder slik det skal eller bør gjøres, så fortell gjerne hvordan jeg skal gjøre dette for å gi et riktig inntrykk av albumet!

Hvordan går jeg frem for å fastslå en eventuell verdi på samlingen?

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Arvet samling og en 1950 1 kroneseddel + 1945 2 kroneseddel. Hva bør jeg gjøre med dette?

Post by lrs »

Hei!

Ser du ikke har fått svar på denne etter ei uke, så kanskje jeg kan hjelpe et stykke på vei.

Myntsamlingen ser ut for å være en klassisk årgangssamling av vanlig Haakon og Olav i "brukskvalitet" fra mellomkrigstid til 70-tall, slik jeg selv og mange andre samlet i unge år, på den tid f.eks mange hullmynter fortsatt var i omløp. Verdien er begrenset, de mest verdifulle årgangene fra før 1940 f.eks vil typisk
koste ca 20-30 kroner i denne kvalitet hos en handler, hvis du skal selge til samme handler får du kanskje det halve eller mindre hvis han i det hele tatt vil ha dem.
5-øre 1945 jern f.eks ville kunne innbringe en tusenlapp men det ser ikke ut som denne finnes i albumet ditt. Andre årganger som kan være verdt litt mer enn de andre er 5 øre 1923, -29, -32 og -33, 10 øre 1927, 25 øre 1929, 50 øre 1929 og 1954. De minst verdifulle, dvs det meste preget etter 1950 er "kilovare" hvis de ikke er nærmest helt usirkulerte.

De 4 Eidsvoll-tikronene er verdt sølvverdi, dvs en 60-70 kr stk.

Sedlene, 2kr 1945 serie D og 1950 serie N er kanskje de mest verdifulle, og slike har en katalogverdi mellom 50 (meget slitt seddel) og opptil hhv 500 (1 kr) og 1000 kr (2 kr) i helt perfekt stand, Dine ser ikke så verst ut "på papiret" bokstavelig talt, og kunne kanskje være verdt et par hundre hvis de sitter litt løst og lett lot seg vippe av uten at de tar skade. Men hvis morfar har brukt superlim er nok løpet kjørt for disse.

Du kan selvfølgelig prøve å selge selv gratis på nett mynter enkeltvis (f.eks auction.no eller gibud.no), eller hele samlingen på finn.no, men jeg mistenker ikke den helt store responsen, siden dette er mynter de fleste årgangssamlere har i bøtter og spann, og i enda bedre kvaliteter. Skanfil ville kanskje klare å selge hele samlingen din for en 5-600 kr, minus provisjon, minus frakt, dvs du sitter igjen med praktisk talt null
Så behold heller samlingen som et minne om morfar!

Kjøp eventuelt katalogen "Handlerkatalog norske mynter" (får hos nærmeste mynthandler for kr 139, eller kan bestilles på nett hos f.eks numisma.no eller skanfil.no). Så kan du selv regne sammen verdien, f.eks med utgangspunktet i kolonne for pris i kvalitet "1" dvs vanlig brukskvalitet.
Kanskje gir det til og med mersmak og du ender opp med å bygge videre på samlingen!

(Ser du også har lagt ut en frimerke- og brevsamling, og heller ikke har fått svar her.
Frimerker har jeg minimalt greie på, men jeg mistenker at mye av det samme gjelder, dvs
at det ikke dreier seg om sjeldenheter og dermed heller ikke om de helt store verdiene. Har også et inntrykk av at spesielt frimerkemarkedet ikke er så "hot" som det var.
Men unntak kan finnes, og du burde kanskje tatt det med til en frimerkehandler som kunne gi deg et verdioverslag.)

mvh
lrs
Hoggorm
Posts: 5
Joined: 01 Aug 2016 14:16

Re: Arvet samling og en 1950 1 kroneseddel + 1945 2 kroneseddel. Hva bør jeg gjøre med dette?

Post by Hoggorm »

lrs wrote: Så behold heller samlingen som et minne om morfar!
Hei Irs,

Tusen takk for en meget god og beskrivende vurdering av samlingen! Det var meget interessant å lese!

Jeg vil beholde hele samlingen som et minne slik du foreslår :)

Når det gjelder seddlene så er ikke de limt fast. De er helt frie og det var bare jeg som la dem på et ledig ark i albumet for å ta bildene. Om jeg får det til skal det vedlagt ligge to bilder av sedlenes baksider. Som nevnt ser de helt strøkne ut for meg. Jeg tenkte kanskje få dem opp på veggen i glass og ramme?

Tusen takk igjen!
Attachments
DSC_5875 redusert.jpg
DSC_5875 redusert.jpg (123.06 KiB) Viewed 1222 times
DSC_5877 redusert.jpg
DSC_5877 redusert.jpg (135.03 KiB) Viewed 1222 times
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Arvet samling og en 1950 1 kroneseddel + 1945 2 kroneseddel. Hva bør jeg gjøre med dette?

Post by lrs »

Ser man det, ja! Jeg burde selvfølgelig vite bedre enn å antyde at en tidligere banksjef
hadde så lite respekt for pengesedler at han limte dem fast!
Må i den sammenheng fortelle en liten historie om min onkel, "Skrue" holdt jeg nesten på å si,
også han pensjonert banksjef, som for et par år tilbake "fant" nesten 40000 kr i en skuff, i gamle tusenlapper, som han hadde glemt å veksle inn. Han kontaktet Norges Bank, som ikke var interessert i sedlene siden innvekslingsfristen forlengst var ute (tror dette dreide seg om 5.utg., Ibsen, 1975-87).
Men 85-åringen ga ikke opp så lett, og skrev klagebrev, med sirlig håndskrift, til Finansdepartementet, og fikk medhold! Visstnok er det senere gått ut rundskriv om at innveksling av gamle sedler for fremtiden skal praktiseres mer lempelig og med større bruk av skjønn, selv om formell innvekslingsfrist er ute. Jeg vet ikke om det er påvirket av denne saken og det er ikke sikkert alle vil være like heldige, og man vil muligens få noen nærgående spørsmål om hvor pengene stammer fra og om de er beskattet, i tilfelle de er funnet i "skuffen". Sikkert heller ikke like lett for en yngre person å få sympati pga alderdomssløvhet...
Men uansett om de ikke lenger er gyldige som betalingsmiddel kan gamle sedler ofte ha en like høy eller høyere samlerverdi enn pålydende, hvis de er pene vel og merke!

Henge på veggen? Tja, det er kanskje ikke en dum ide, men du må love å ikke lime, og ikke henge dem slik at de blekes av sola, dvs at de kan tas ut av ramma i samme stand som de ble satt inn!
Ellers kan jeg ikke huske å ha sett noen bruke pengesedler som pynt i stua, bortsett fra diverse barer i sydligere strøk (og sikkert noen her hjemme også) der de gjerne fester utenlandske småsedler som gjester har gitt i driks opp på veggen bak bardisken, med tegnestifter. Forøvrig synes jeg baksidene er vel så dektorative som framsidene på disse to, så dette kan nok bli bra!
Lykke til med innrammingen :D
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Arvet samling og en 1950 1 kroneseddel + 1945 2 kroneseddel. Hva bør jeg gjøre med dette?

Post by stigulv »

meget pene sedler.

vær meget forsiktig med disse så du ikke skader kantene og slikt.
Hoggorm
Posts: 5
Joined: 01 Aug 2016 14:16

Re: Arvet samling og en 1950 1 kroneseddel + 1945 2 kroneseddel. Hva bør jeg gjøre med dette?

Post by Hoggorm »

Ja, en skal ikke betvile myndigheten og selvsikkerheten til en banksjef :D

Jeg ser jo det at det kanskje er litt rart å ha noen pengesedler i en ramme i stua. Det var nok mer på kontoret eller et sted litt mer ute av "allfarvei" jeg hadde tenkt å henge bildet opp eventuelt. Jeg har nå ikke bestemt meg for å gjøre det, men hva er alternativet? Bare legge dem tilbake i albumet og la det støve ned? Jeg klarer liksom ikke se at jeg drar det frem titt og ofte for å se på albumet...

Eller er det det man gjør..?

Uansett takker jeg for tipset om å holde dem unna solen! Et viktig moment som jeg ikke hadde tenkt på.
lrs
Posts: 65
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Arvet samling og en 1950 1 kroneseddel + 1945 2 kroneseddel. Hva bør jeg gjøre med dette?

Post by lrs »

Hei igjen, så tilfeldigvis at du hadde postet rett før jeg skulle logge av her!

Skal prøve å si litt om hvordan seddelsamlere tenker : Som stigulv var inne på så er sedlene dine veldig pene, disse årgangene er ikke helt vanlig å finne i så høy kvalitet. Hvis vi f.eks tar utgangspunkt i kvalitet 01 i katalog (dvs nesten ubrukt, uten bretter, heller ikke i hjørnene) så er katalogverdi hhv 250 kr for 1 kronen, og 650 kr for 2 kronen (min katalog er forøvrig ikke helt ny). Hvis sedlene får en brett halveres fort denne verdien. Men det er katalogverdi, altså handlers pris. Du ville kanskje fått det halve hvis du solgte selv på nett. Det er uansett ikke den helt store verdien, selv om den halveres, og hvis du uansett ikke har tenkt å selge dem gjør jo heller ikke en brett noe fra eller tid for deg, det bare skjærer i en liebhabers hjerte når han mistenker at du behandler sedlene dine skjødesløst. Bretter, flekker og lim er fy for en seddel, på samme møte som riper og montering er fy for en gammel mynt og desimerer verdien betraktelig :(

Hvis du har lyst å henge dem på veggen skal du bare gjøre det med god samvittighet og du velger selv metode og sted, så lenge du er klar over at du kanskje i verste fall gjør dem verdiløse hvis du ikke er forsiktig! :)

Selv er jeg primært myntsamler men har også endel sedler, og jeg har i over 20 år oppbevart sedler i helt ordinære fotoalbum med innstikkslommer. Jeg har ikke sett at noen har tatt skade av plasten enda, så dette kan kanskje være et alternativ istedet for å la dem ligge løse, inntil du bestemmer deg for "veggplasseringen", hvis du har et fotoalbum med to ledige lommer.
Hoggorm
Posts: 5
Joined: 01 Aug 2016 14:16

Re: Arvet samling og en 1950 1 kroneseddel + 1945 2 kroneseddel. Hva bør jeg gjøre med dette?

Post by Hoggorm »

Jeg takker nok en gang for flott og godt forklart svar til en som ikke kan, men nå kan litt :)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”