Kan dere identifisere denne mynten for meg?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
phonecardsnorway
Posts: 22
Joined: 15 Jul 2016 09:55

Kan dere identifisere denne mynten for meg?

Post by phonecardsnorway »

Hei

Jeg har en slitt mynt som jeg ikke finner ut hvilket land, årstall, valør har.

Evt verdi på mynten?

Mvh
Werner
Attachments
hvilken mynt 2.jpg
hvilken mynt 2.jpg (27.41 KiB) Viewed 929 times
hvilken mynt 1.jpg
hvilken mynt 1.jpg (31.73 KiB) Viewed 929 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg?

Post by Olav K »

Jeg vil gjette det er en osmansk mynt, altså fra det ottomanske riket som gikk i oppløsning etter 1. verdenskrig (restene ble dagens Tyrkia).
Skillemynt, og samlerverdi i denne kvalitet meget beskjeden. Jeg har ingen kataloger for hånden, så andre kan kanskje gi deg mer presist svar,
phonecardsnorway
Posts: 22
Joined: 15 Jul 2016 09:55

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg?

Post by phonecardsnorway »

Olav K wrote:Jeg vil gjette det er en osmansk mynt, altså fra det ottomanske riket som gikk i oppløsning etter 1. verdenskrig (restene ble dagens Tyrkia).
Skillemynt, og samlerverdi i denne kvalitet meget beskjeden. Jeg har ingen kataloger for hånden, så andre kan kanskje gi deg mer presist svar,

Hei

Takk for svar, nå har jeg iallefall noen ledetråder å gå etter..

Ser på de fleste svar her inne angående verdi på mynter at mesteparten av oss sitter på mynter av ingen verdi..

Jeg har uansett stor glede av myntsamlingen min selv om ikke ungene mine ikke blir rike av å selge samlingen videre når den tid kommer :)

Jeg har mer glede av min samling på nærmere 2500 forskjellige mynter av lav verdi enn 10 mynter verdt 2000 kroner :) :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg?

Post by Olav K »

Velkommen til forumet (burde jeg ha sagt i forrige innlegg)
Det er ikke noe galt i samle på "billig" mynt. Tvert i mot. Noen snøfter over "sjømannsamlinger" (etter sjømenn som kom hjem med småmynt fra all verdens land) men i slike samlinger ligger mye geografi og historie, noe av det jeg finner morsomst med myntsamling.
Når jeg gjettet at mynten din var osmansk var det fordi det er noe skrevet med avansert arabisk kaligrafi øverst, og årstall (?) med arabiske tall nederst.Før det ottomanske rike kollapset under 1- verdenskrig behersket de hele Midt-Østen rundt middelhavet, og med Islam og koranen var arabisk skrift og tall det "alle" forsto, selvom man innen riket snakket mange språk. Google "arabiske tall" og du vil finne årstallet. Om du finner at mynten er preget i 13?7, så er den ikke fra vårt 1300-tall. Arabisk tid begynner i vårt år 622, men det er ikke bare å legge til 622. En arabisk måned er én månesyklus, dvs. ca. 29 dager. Du kan google tabeller for muslimsk/vestlige år også.
Lykke til med samlingen!
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg?

Post by kråkerøy »

Tunis. 5 centimes
Det skulle vært tekst innenfor randen med prikker. TUNIS 5 Centimes + årstall

kobbermynt. Ingen verdi i utslitt kvalitet dessverre.
Kun veldig beskjeden verdi i bedre kvalitet, men et forholdsvis eksotisk land å ha mynt fra.
phonecardsnorway
Posts: 22
Joined: 15 Jul 2016 09:55

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg?

Post by phonecardsnorway »

kråkerøy wrote:Tunis. 5 centimes
Det skulle vært tekst innenfor randen med prikker. TUNIS 5 Centimes + årstall

kobbermynt. Ingen verdi i utslitt kvalitet dessverre.
Kun veldig beskjeden verdi i bedre kvalitet, men et forholdsvis eksotisk land å ha mynt fra.

Hei.

Kjempebra at du fant ut hvor mynten kom ifra.. Ser nå mynten i katalogen.. Tusen takk :) :)

Liker dette forumet jeg.

Mvh
Werner
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”