Alltid mer 9. april ?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Alltid mer 9. april ?

Post by Ask »

Har noen sette denne før ? Er denne historien virkelig kjent i Canada eller står det kanadiske myntverket til disposisjon for enkelte aktører i bransjen ?
http://www.mint.ca/store/coins/14-oz.-p ... 4de6LiLTIV

Mvh. Ask
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Alltid mer 9. april ?

Post by ramazotti »

Det ligner veldig på en blanding av fransk/engelsk.
Om Fausa er med her er du sjanseløs.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Alltid mer 9. april ?

Post by Olav K »

Det erjo et historisk faktum at store deler av den norske gullbeholdningen havnet i Kanada etter å ha passert Atlanterhavet. I 1940 var USA nøytralt, med sterke pasifistiske og protyske bevegelser. Londonregjeringens handlefrihet var basert på å kunne disponere gullbeholdningen som sikkerhet, og det var ennå en risiko for at USA ville sette en embargo på midler tilhørende "krigførende land". Kanada ville aldri "fryse" utenlandske midler i samhandel med Storbrittania. "Commonwealth" var vel en større realitet i 1940 enn i dag.
Så skal man ikke se bort fra at det kanadiske myntverket snakker med det norske ( eid av Samlerhuset(Fausa)) og at de tenker "varfør inte gjøre pengar på det here". Myntverkenes felles problem er jo at behovet for mynt stadig blir mindre, vi bruker kort for å kjøpe en avis til kr. 25. Derfor må de lage minnemynter/medaljer for å opprettholde produksjonen.
Selvom jeg hverken kjøper minnemynter eller nye medaljer har jeg en viss forståelse for det.
Jeg ville synes det er veldig trist om myntproduksjonen på Kongsberg tok slutt. Sedler produseres forlengst i utlandet, og med noen års mellomrom må Norges Bank legge myntproduksjonen ut på anbud. Taper myntverket kan norsk mynt bli produsert i Slovakia eller Kina. "Kinakopier kan jo bli et spennende samlerområde da.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”