Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by Ask »

Kjetil Kvist wrote:Responsen er grei, jeg synes ikke den er veldig bra. Dette er faktisk en lov som omfatter nesten alle samlerområder, og det vil bety noe - kanskje mye - for millioner av samlere slik forslaget ligger idag.

Selv frimerker kan bli berørt.

Jeg har ikke engang i mine villeste fantasier forestilt meg at frimeker kunne komme til å bli regulert av et slikt lovverk
.
Ikke frimerkesamlerne heller. Da enkelte myntfolk forsøkte å komme i kontakt med " de taggede " ble de møtt med uforståelse, bare blant samlerne av antikviteter er reaksjonene mer bornert, dem ser seg blinde på at det skrives så mye om malerier og sekssifrede beløp.

I dag gjorde deltagelsen et stort hopp, etter at MDM , som er Tysklands svar på Samlerhuset, gikk ut til alle sine kunder.

Vi får nok se det, dersom petisjonen har suksess skyldes det den kanten av samlermiljøet.

Mvh. Ask
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by stigulv »

signert av meg :-)
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by karstkri »

Ask wrote: Hvis du vil kan du signere her : https://www.openpetition.de/petition/on ... n-sammelns

Mvh. Ask
Kun ca. 21.000 underskrifter pr. nå , er løpet kjørt ? Mangler mange til å oppnå 120,000 underskrifter.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by Olav K »

Ja, det er slapt - hvor er frimerkesamlerne, boksamlerne, notesamlerne og alle antikvitetsamlerne?
Slik som lovforslaget er formulert rammer det ikke bare jordfunn fra urolige områder i Midt-Østen, men alt som er mer enn 100 år gammelt.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by Trond i California »

Kjetil Kvist wrote: Jeg har ikke engang i mine villeste fantasier forestilt meg at frimeker kunne komme til å bli regulert av et slikt lovverk.
Jeg maa ogsaa aerlig innroemme at frimerker har nok aldri forekommet i noen av mine villeste fantasier... :D
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by tho »

Myntsamling er avgudsdyrkelse.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by Arve »

tho wrote:Myntsamling er avgudsdyrkelse.
Ja vel, men har du skrevet under på petisjonen? Det gjelder i høyeste grad deg også som samler av mye rart.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by tho »

Arve wrote:
tho wrote:Myntsamling er avgudsdyrkelse.
Ja vel, men har du skrevet under på petisjonen? Det gjelder i høyeste grad deg også som samler av mye rart.
Ja, jeg har underskrevet petisjonen.

Jeg er også tilhenger av avgudsdyrkelse.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by Arve »

tho wrote:
Arve wrote:
tho wrote:Myntsamling er avgudsdyrkelse.
Ja vel, men har du skrevet under på petisjonen? Det gjelder i høyeste grad deg også som samler av mye rart.
Ja, jeg har underskrevet petisjonen.

Jeg er også tilhenger av avgudsdyrkelse.

Det er bra, da er vi enige.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
PMArgentum
Posts: 22
Joined: 17 Apr 2014 21:52

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by PMArgentum »

- Jeg har også skrevet under da jeg er modstander af den slags kontrol - men jeg har efterfølgende tænkt på om dette forslag kunne umulig-gøre salg af falske mynter fra Kina.?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by tho »

PMArgentum wrote:- Jeg har også skrevet under da jeg er modstander af den slags kontrol - men jeg har efterfølgende tænkt på om dette forslag kunne umulig-gøre salg af falske mynter fra Kina.?
Nei. Det som skaper alle forbud og dritten her i Europa er alle forholdsregler vi må ta mht. ytterliggående muslimer.
Den islamske staten (ISIL/IS) ødelegger verdensarven/kulturminner i de landene de herjer. De tåler ikke at slikt
finnes, for alle skal bare ha ett fokus, nemlig Muhammed og Allah. Alle skal underkaste seg, ellers får de strupen
avskåret. For å finansiere jihad har de bl.a. solgt kulturskatter som gulmynter. Mulig det er dette tyskerne har i
tankene og vil innføre forbud.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by Olav K »

Det er helt klart at lovforslaget er rettet mot "terrorfinasiering", det salg av antikviteter som IS og Taliban har gjort til "big business". Det gjelder alle antikviteter. Man har sett skrytevideoer fra Palmyra. Først "demonterer" de avgudsbilder ved å kappe hode, hender og andre deler av en statue (det er letter å smugle en hånd eller et hode enn en hel statue) for tilsist å blåse tempelet i luften. Enda lettere er det å smugle mynt, amuletter og småfigurer.
For å gjøre nettet tett nok rammer lovforslaget alle gjenstander som er mer enn 100 år gamle, av høyere verdi enn Euro 2.500, med mindre gjenstanden er "arkeologisk", dvs. kan ha vært funnet i jorden - da er verdigrensen Euro 100.
Nå kan man neppe mistenke IS for å selge frimerker fra 1800-tall eller Biedemeyer-stoler, men det kan synes som lovgiverne når de først skal vanskeligjøre terrorfinansiering også vil ta kunstheleri av enhver art. I og for seg prisverdig, men for meg ikke tilstrekkelig til å rettferdigjøre tilbakevirkende kraft og omvendt bevisbyrde.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by karstkri »

PMArgentum wrote:- Jeg har også skrevet under da jeg er modstander af den slags kontrol - men jeg har efterfølgende tænkt på om dette forslag kunne umulig-gøre salg af falske mynter fra Kina.?
Selv om dette går gjennom (håper ikke det) og resten av EU gjør det samme så vill vel det ikke gjelde i USA og amerikanske e-bay og vi er like langt når det gjelder Kina kopier, arrester meg om jeg tar feil.
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Snart slutt på mynthandelen i Tyskland ??

Post by karstkri »

Fra mottatt mail :

Dear supporters of the Petition for preserving the right to privately collect,

on a historic day, on June 23, on which also the vote on the withdrawal of Britain from the EU took place, the German Bundestag adopted the new German Cultural Property Protection Act with the votes of the coalition of CDU/CSU and SPD. The view into the meeting room was depressing for everybody affected by the law. There were just two handfuls of politicians present for the “discussion” of the law. The Bundesrat has yet to approve.

We are not happy with this new law, nevertheless, compared against the first draft, notable concessions were made particularly in the categories of coins and fossils. This is thanks to you, the signers of the petition! You gave the associations who negotiated with the politicians directly the necessary backing and a particular weight.

We have reached almost 50,000 votes, a result which nobody would have imagined! It is only some few we still lack. Please use your distribution list one more time to motivate those who have not yet signed to express their opinion after all. It would be lovely if we could mention 50,000 votes in the press release.

I want to thank each and everyone of you for having had the courage to make your opinion public.

And we will probably need your vote again five years from now. In the debate, some politicians have called for a tightening of the new law which, in the context of an evaluation five years from now, should be decided.

Yours, Ursula Kampmann
karstkri
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”