Hjelp med signatur

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
1976anders
Posts: 8
Joined: 20 May 2014 15:43

Hjelp med signatur

Post by 1976anders »

Hei,

Jeg trenger hjelp til å identifisere en signatur. Noen sier dette er Kjell Nupen men jeg er usikker.
IMG_0570.JPG
IMG_0570.JPG (624.23 KiB) Viewed 1724 times
Håper noen av dere kan hjelpe.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hjelp med signatur

Post by Olav K »

Jeg ville også ha vært usikker, vanligvis er det lett å lese K Nupen på bildene hans. Legg ut foto av hele bildet så vil det være letter å se om det er ett av hans verk. Noen reproduksjoner av Nupens arbeider er imidlertid signert i ettertid av andre enn Nupen.
1976anders
Posts: 8
Joined: 20 May 2014 15:43

Re: Hjelp med signatur

Post by 1976anders »

Det er i alle fall stor variasjon på signaturene. Bildet er kjøpt i samme periode som han laget en serie han kalte Cascade. Det stemmer godt med motivet (som er hos rammemakeren nå og manko på hele motivet i forumet). Jeg fant forøvrig en annonse på Finn hvor signaturen (fra 1984) er med. Jeg syns dette ser ut som samme signatur. Tillater meg å legge ved lenke og bilde av signatur.

Annonsen er her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=95478637
IMG_0571.JPG
IMG_0571.JPG (80.86 KiB) Viewed 1709 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hjelp med signatur

Post by tho »

Pøh.
1976anders
Posts: 8
Joined: 20 May 2014 15:43

Re: Hjelp med signatur

Post by 1976anders »

@tho - Usikker på hva Pøh betyr i denne sammenhengen. :lol:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hjelp med signatur

Post by tho »

1976anders wrote: 20 May 2017 21:20 @tho - Usikker på hva Pøh betyr i denne sammenhengen. :lol:
At det ikke er Kjell Nupens signatur. Det er amatør/Kina-import.
Det finnes tudentalls liksomkunstnere uten talent ...
1976anders
Posts: 8
Joined: 20 May 2014 15:43

Re: Hjelp med signatur

Post by 1976anders »

Dette kan du sikkert bedre enn meg, men jeg tok likevel et søk på nett, på blant annet kunstnerforbundet sine sider, og fant en del trykk som jeg syns viser samme signatur. Nå kan det jo hende at samtlige ikke er hans signatur, men det syns jeg virker rart. Legger ved noen av funnene. Er det andre i forumet som har kjennskap til hans signatur som kan bekrefte eller avkrefte?

nupen sign 4.jpg
nupen sign 4.jpg (68.13 KiB) Viewed 1674 times
nupen sign 3.jpg
nupen sign 3.jpg (47.94 KiB) Viewed 1674 times
nupen sign 2.jpg
nupen sign 2.jpg (62.27 KiB) Viewed 1674 times
nupen sign 1.jpg
nupen sign 1.jpg (30.39 KiB) Viewed 1674 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hjelp med signatur

Post by Olav K »

Jeg tror ikke Kunstnerforbundet legger ut bilder med falske signaturer, og jeg er enig med deg at de du viser ligner den på ditt bilde. Jeg googlet "Kjell Nupen signatur" og fikk opp noen som var mer formskriftpregede enn den du har, men de var fra 80-årene og signaturer kan endre seg.
Det jeg stusser ved at at signaturen ligger i selve bildet. Er det et litografisk trykk, er det særdeles uvanlig: du skal signere speilvendt i stenen/trykkplaten. Min keivhendte kone klarer å speilvende signaturen sin, men ikke vet jeg om Nupen er keivhendt. Trykk signeres gjerne etter at de er ferdige, og da i margen (slik du ser på bildene fra Kunstnerforbundet). Det kan nok være at ditt bilde er en reproduksjon av et maleri (hvor signaturen i 98% av tilfellene ligger i bildeflaten). Du sier du har bildet hos rammemaker. Han bør kunne fortelle deg om det er et ekte maleri/trykk eller en reproduksjon. Repro'er kan være fremstilt på høykvalitetspapir (endog lerret) som kan gi samme gode opplevelse som originalen, men salgsverdien er dessverre minimal. Når du har sendt det til innramming tyder det på at du liker bildet. Kos deg med det. Nupen har laget mye fint. Vi er mange som har begynt med reproduksjoner før vi kunne kjøpte originaler. Det viktigste er at det gjør godt for øye og sinn.
1976anders
Posts: 8
Joined: 20 May 2014 15:43

Re: Hjelp med signatur

Post by 1976anders »

Er enig med deg i den vurderingen selv om signaturen på bildet er fra 80 tallet og eksemplene er en fin mix. Jeg hadde ingen formening om kunstneren egentlig men rammemakeren mente det var Nupen. Der startet den lille forskningen. Har vel bestemt meg for å ta med bildet til en fagperson og be vedkommende vurdere ekthet (med tanke på forsikring). Bildet er flott og blir uansett del av stua. Takk for god tilbakemelding.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hjelp med signatur

Post by tho »

Etter nærmere ettersyn av bilde nr 1 i denne tråden (bildet til 1976anders) så
kan jeg se likheter med Nupens signatur.

Slik det også ser ut er signaturen skrevet på selve motivet, ikke under slik
det er på litografiene. Jeg går ut fra at det ikke er et maleri. Det nemlig
ut som et trykk.

Da vil jeg tro at det dreier seg om en signert reproduksjon av Nupens malerier.
Bruk en sterk lupe og se etter raster i trykket.

En slik sak trenger du ikke forsikre. Et litografi ville jeg heller ikke forsikre
spesielt, men latt det gå under innboforsikringen. Det er først og fremst
maleriene til Nupen som er verdt litt utover det vanlige.
1976anders
Posts: 8
Joined: 20 May 2014 15:43

Re: Hjelp med signatur

Post by 1976anders »

Hei begge to. Da har jeg fått bekreftet at at dette var et trykk av Kjell Nupen. Det viste seg at det var flere trykk i samme periode som ble signert i det ferdige trykket.

Takk for at dere delte tanker om trykket. Det var en spennende prosess.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hjelp med signatur

Post by tho »

1976anders wrote: 29 May 2017 13:19 Hei begge to. Da har jeg fått bekreftet at at dette var et trykk av Kjell Nupen. Det viste seg at det var flere trykk i samme periode som ble signert i det ferdige trykket.

Takk for at dere delte tanker om trykket. Det var en spennende prosess.
Hva slags trykk er det? Offset?
Post Reply

Return to “Kunst”