Verdivurdering, Stentavler

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
Orphanun
Posts: 2
Joined: 13 Feb 2017 14:26

Verdivurdering, Stentavler

Post by Orphanun »

Mottok 2 Stentavler i gave av min Mormor. Hun hadde fått de i gave fra sin bror, ifølge han var de fra utgravningen i Pompeii. Jeg vet ikke så mye om tavlene, det er en reproduksjon, utifra hva jeg har funnet ut ser de som er avbildet persiske ut.

Hvis de er fra Pompeii vil jeg tro at de ble laget for å videre finansiere utgravningen på tidlig 1900-tallet
Attachments
20170210_234515...Kopi.jpg
20170210_234515...Kopi.jpg (68.94 KiB) Viewed 478 times
20170210_234508...Kopi.jpg
20170210_234508...Kopi.jpg (32.28 KiB) Viewed 478 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdivurdering, Stentavler

Post by Olav K »

Jeg tror du kan gå ut fra at disse ikke er utgravd i Pompeii. De er som du selv gjetter reproduksjoner, men om forbildet er assyrisk, babylonsk eller persisk tør jeg ikke si. Min gjetning er assyrisk. Det er godt mulig at de er kjøpt i en av turistbutikkene i Pompeii. Jeg har selv blitt tilbudt en Mona Lisa-kopi på krakelert lerret i museumsbutikken i Prado (Madrid) hvor Mona Lisa aldri har vært hverken som levende eller maleri. Så hvorfor ikke Mesopotamia i Pompeii? (Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte Mona Lisa. Kort etter ble hun stjålet fra Louvre, og en pent innrammet dame på hyttedassen kunne ha fått noen til å tipse VG.) Verdi? Aner ikke - men er du rik er det ikke pga disse.
Orphanun
Posts: 2
Joined: 13 Feb 2017 14:26

Re: Verdivurdering, Stentavler

Post by Orphanun »

Kan godt være at det er turistræl, men tviler da jeg ikke finner noe lignende disse på google, hverken med tekst eller bildesøk.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Verdivurdering, Stentavler

Post by Olav K »

Mesopotamiske steintavler med fargene i behold ville ha vært en arkeologisk verdensensasjon. Ikke engang British Museum har noe slikt. Forbindelsen til Pompeii er også vanskelig. Da romerne grunnla byen var assyrere, babylonerne og det persiske rike borte. Napoli (en mil vest av P.) eksisterte som gresk by fra ca 600 f.Kr. (Nea Polis), men det er ikke kjent at grekerne samlet på "antikviteter" fra sine fiender i øst.
Men du kan jo ta dem med til Kulturhistrisk Museum i Oslo (tidl. Historisk Museum).
Post Reply

Return to “Kunst”