Gammelt maleri

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Gammelt maleri

Post by divisium »

Noen som klarer å tyde signaturen, eller er dette enda ett "industrimaleri" med bevisst uleselig signatur?

Signatur:
DSC_0588.JPG
DSC_0588.JPG (384.55 KiB) Viewed 1850 times
Maleri, signaturen nederst i venstre hjørne:
DSC_0583.JPG
DSC_0583.JPG (391.37 KiB) Viewed 1850 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammelt maleri

Post by Olav K »

Jeg kan ikke lese underskriften, men vil ikke umiddelbart avskrive bildet som "industrimaleri". Motivet fremstår ikke som publikumsfrieri av type "elg i solnedgang", hvor forgrunn, hovedmotiv (elg/gammel gård/ mølle/hengebjerk) og bakgrunn er like utpenslet. Her er av alle ting himmelen det er mest av, kveldståka siger inn. Huset på bredden er unorsk, i form og plassering, så vi er nok i mellom-Europa, men det alene gjør ikke bildet til "industri". Det er ikke spart på malingen, noe krakeleringen viser - i det typiske industrimaleri ser du mønsteret i lerretet.
Grovt gjett: kunststudent som øver seg på himmel á la den engelske maler Turner. Han/hun har vært så fornøyd med resultatet at hele navnet er skrevet ut, og har solgt bildet på skoleutstilling eller på torget. Men, så må vi huske at 95% eller mer av verdens kunststudenter ender som tegnelærere og aldri får et "navn" selvom de helt klart er flinke. men flinkhet alene er ikke nok til å skape kunst til å leve av.
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Re: Gammelt maleri

Post by divisium »

Signaturen er veldig "svak", så ikke så lett og se nei.

Er det vanlig/anbefalt å ha slike malerier i rammer med glass?

Har 3-4 slike landskaps malerier i gamle profilerte gullfarget trerammer. Flere av rammene bære preg av alder og har noen hakk. Så de som henger på vegger blir byttet;)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammelt maleri

Post by Olav K »

Er det et maleri, dvs. olje - er det ikke vanlig med glass, snarere tvertom. Riktignok er Mona Lisa i Louvre bak glass, men det er en betryggende avstand mellom glasset og lerretet bak. Glasset indikerer at det er en reproduksjon/fotografi som gjengir teksturen i originalen. Glass er vanlig for grafikk og pasteller, noen ganger på akvarell - men dette er ikke det. Originalen er et maleri og artig at noen har latt det reprodusere, da er neppe kunstneren helt ukjent - men fotokopien har bare dekorativ verdi.
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Re: Gammelt maleri

Post by divisium »

Beklager mitt utydelige spørsmål:)
Maleriet jeg har er uten glass. Rammen trengs å byttes, og dermed lurte jeg på om det var vanlig/anbefalt og ha glass. Men jeg fikk jo svar på det jeg lurte på.

Så takk!
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Re: Gammelt maleri

Post by divisium »

Fant dette bak på rammen (trerammen som lerretet er festet i, ikke selve rammen).
Klarer ikke å tyde hva som står i blyant her, noen som klarer og lese det?
DSC_0611.JPG
DSC_0611.JPG (615.09 KiB) Viewed 1798 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Gammelt maleri

Post by hertervig »

Kan se ut som "Parti fra Hardanger i Nor???? Godø(y)sund
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gammelt maleri

Post by tho »

Ikke "industrimaleri" med bevisst uleselig signatur.

Tolker skriften slik hertevig. Da er det er norsk motiv.

Spennende maleri, håper vi klarer dette :D
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Re: Gammelt maleri

Post by divisium »

Her er noen "detalj" bilder av maleriet. Kan se ut som det er et skip som seiler inn i bakgrunnen.
Ser muligens ut som det skal være et naust?
DSC_0618.JPG
DSC_0618.JPG (356.08 KiB) Viewed 1745 times
DSC_0617.JPG
DSC_0617.JPG (483.7 KiB) Viewed 1745 times
Fikk også tatt et litt bedre bilde av signatruren:
sign.JPG
sign.JPG (582.29 KiB) Viewed 1745 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammelt maleri

Post by Olav K »

Det ser ut som et naust. Når jeg først sa at huset var "unorsk" var det fordi jeg oppfattet taket som et "mansartak", med nedbrett på takets langside.
Etternavnet kan tydes som "rasmussen", men da skulle det ha stått "Georg Anton" eller bare "Anton" foran etternavnet, og det sliter jeg litt med å få til.
Men Anton R var rå på å male diffust skyet himmel i sært lys - som her.
Godøysund ligger på nordsiden av Tysnesøya (sundet skiller Godøya fra T.) ut mot Bjørnefjorden som er en av innløpene til Hardanger. Det er mer enn 40 år siden jeg var der, og jeg husker ikke så meget skog, men dette bildet er vel malt i siste halvdel av 1800-tallet, og datidens skog kan ha blitt forvandlet til skøyter og skip siden den gang.
Kanskje en Rasmussen-elev som signerer "Fritt etter Rasmussen" e.l.?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gammelt maleri

Post by tho »

divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Re: Gammelt maleri

Post by divisium »

Det er mulig. Kan se ut som S. O"ettereller annet".
Han/hun "S.o Rasmussen" er mest sannsynlig da en dyktig men ukjent kunstner?

Eieren som har hatt maleriet før meg bodde i Stavanger, uten at det trenger og si så mye.

Er det noe spesifikt som tilsier at maleriet er fra siste halvdel av 1800 taller?
Motiv, stil, krakkelering, en kombinasjon?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammelt maleri

Post by Olav K »

Alderbestemmelse basert på "teknikk", dvs. kjemisk sammensetning av maling, aldring (krakelering) er det bare museumskonservatorer som har remedier til. Om de har kapasitet, evne og vilje til å gjøre det når du kommer med et "ukjent " maleri, har jeg ingen formening om. Men jeg er rimelig sikker på om du antyder "hva er det verdt?" så klapper de igjen.
Når jeg tror at bildet er 1800-tall er det motivet/stilen. "Moderne" kunst begynte på slutten av 1800-tallet, impresjonisme, ekspresjonisme m.m., et opprør mot romantikkens naturalisme, skulle man være naturalist fikk man male den harde virkelighet. Men det betø ikke at alle kunstmalere snudde på hælen og begynte å male "moderne" samtidig, og selv Picasso malte ekstremt naturalistiske bilder før han ble modernist.
Om bildet er malt etter 1900 - så var det "umoderne" - men det kan jo likevel være malt da.
MEN, det som fascinerer meg her er himmelen. Alle som har oppholdt seg ved kysten i Norge har sett det, solen som kjemper seg mot disen, ingen distinkte skyer, diffust lys. Gude, en av våre største romantiske naturalister (med mange kystbilder) har sikkert sett det - men turde aldri ta det "helt ut". Den første som gjorde det var en engelskmann, Turner, rundt midten av 1800-tallet. Men hvor mange nordmenn kjente til Turner? Men i Norge begynner en maler, Georg Anton Rasmussen å male "Turnerhimler". Han var ellers Gude-inspirert, og ikke grepet av noen "modernisme", men han ville nok skildre en virkelig himmel som ingen før ham hadde tatt tak i. Men han malte fjordbilder samtidig som Munch malte "Skrik".
Min tro, eller gjetning, er at ditt bilde er malt av en elev av Rasmussen. Det kan ha vært et elevarbeide, hvor oppgaven var å male disig himmel og motivet ellers er nesten bare er staffasje, man kan jo ikke male et bilde uten det klassiske "forgrunn, mellomgrunn, bakgrunn" - må vite.
Men dette er fabulering. Skal du ha visshet må du nok spørre et museum om de kan hjelpe deg. I Oslo vil det være Nasjonalgalleriet. De har mye å stri med om dagen, men det kan hende at konservatorene ikke er like opptatt med nybygg og Hagens samling. De folkene vet veldig meget mer enn noen her på forumet.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gammelt maleri

Post by tho »

Mht. alder, så kan man se maleriets bakside.

Få se et bilde, så skal jeg antyde alderen.
divisium
Posts: 32
Joined: 29 Jun 2015 00:09

Re: Gammelt maleri

Post by divisium »

Baksiden:
DSC_0718.JPG
DSC_0718.JPG (429.34 KiB) Viewed 1584 times
DSC_0721.JPG
DSC_0721.JPG (397.31 KiB) Viewed 1584 times
Post Reply

Return to “Kunst”