S.Hamnnes maleri

Forum for samlere av kunst! Her kan du diskutere all slags kunst.
Post Reply
Rullingsen
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2015 16:07

S.Hamnnes maleri

Post by Rullingsen »

Hei. Rotet litt på loftet og der fant jeg ett maleri av S.Hamnnes (sverre?). Jeg kan veldig lite om kunst, men jeg er veldig interessert i historien rundt kunstnere, spesielt malerier jeg har selv :D Jeg finner svært lite om denne S.Hamnnes på google, men jeg mener og huske at han har en kjent bror som også er kunstner? Kan hende jeg er helt bak mål nå.

Kan noen fortelle meg verdien på dette maleriet? Jeg vil også vite hvem denne personen var/er da jeg er fasinert av historie generelt.

Tusen takk!

http://imgur.com/JiYxhZa
http://imgur.com/2bt3Jvm
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: S.Hamnnes maleri

Post by tho »

Hvor har du Sverre fra? Signaturen er S. Hamnes, som er helt ukjent for meg.
Trolig amatør eller fiktivt navn. Verdi deretter.
Rullingsen
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2015 16:07

Re: S.Hamnnes maleri

Post by Rullingsen »

Er ganske så tydelig 2x NN på signaturen. Det eneste jeg har å gå etter er http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=62628763 - Der er også signaturene like.

Hvis jeg ikke tar helt feil så trur jeg Hamnnes var Havnnes før (1900 tallet??) og stammer fra troms(?). Jeg er også ganske sikker på at han har/hadde en bror, men jeg klarer ikke å huske hvor jeg har det i fra. Begge brødrene var/er kunstnere. Jeg finner veldig liten informasjon om de brødrene, så jeg regner med at de enten malte få malerier eller at de var amatører. Men man vet jo aldrig :)

Uansett så hadde det vært morsomt og vite mere om de brødrene. Jeg har også det på minnet at broren var noe mere kjent. Men her er jeg langt i fra sikker.

Takk for hjelpen uansett.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: S.Hamnnes maleri

Post by hertervig »

Det skal være en Sverre Hamn(n)es, født i Målselv ca. 1916 som var kunstmaler. Det er også en Jon Hamnes som malte, men vet ikke om det er en bror av Sverre.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: S.Hamnnes maleri

Post by Olav K »

Jeg kan iallfall bekrefte at Hamnnes tidligere het Havnnes. Det ligger på sørspissen av Uløya i Lyngsfjorden. Og væreier Giæver i Havnnes kjemper for at de skal få navnet sitt tilbake. Det nynorske "hamn" har ingen tradisjon i nord-norske dialekter. Hamnnes kom til ved at Statens Kartverk legger til grunn det Norsk Stadnamnråd (usikker på navnet) bestemmer. I de senere år har namnerådet forstått at ikke alle landsdeler utenom Oslofjorden har et talemål basert på Vestlandsdialekter,og flere steder har fått tilbake sine opprinnelige navn. Om væreier Giæver har lykkedes med å få Havnnes tilbake vet jeg ikke (det er noen år siden jeg sist var der). Det er et fantastisk sted, men maleren vet jeg intet om.
Rullingsen
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2015 16:07

Re: S.Hamnnes maleri

Post by Rullingsen »

hertervig wrote:Det skal være en Sverre Hamn(n)es, født i Målselv ca. 1916 som var kunstmaler. Det er også en Jon Hamnes som malte, men vet ikke om det er en bror av Sverre.
Hvor fant du denne informasjonen?
Olav K wrote:Jeg kan iallfall bekrefte at Hamnnes tidligere het Havnnes. Det ligger på sørspissen av Uløya i Lyngsfjorden. Og væreier Giæver i Havnnes kjemper for at de skal få navnet sitt tilbake. Det nynorske "hamn" har ingen tradisjon i nord-norske dialekter. Hamnnes kom til ved at Statens Kartverk legger til grunn det Norsk Stadnamnråd (usikker på navnet) bestemmer. I de senere år har namnerådet forstått at ikke alle landsdeler utenom Oslofjorden har et talemål basert på Vestlandsdialekter,og flere steder har fått tilbake sine opprinnelige navn. Om væreier Giæver har lykkedes med å få Havnnes tilbake vet jeg ikke (det er noen år siden jeg sist var der). Det er et fantastisk sted, men maleren vet jeg intet om.
Takk for bekreftelsen. Da var jeg ikke helt bak mål alikevel :)

Takk for hjelpen så langt.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: S.Hamnnes maleri

Post by hertervig »

Jeg googlet "S. Hamnes maler". Andre ovenfra er en link til en forespørsel til Arkivverket med en rekke innspill.
Dagfinn Eide
Posts: 1
Joined: 23 Mar 2016 15:40

Re: S.Hamnnes maleri

Post by Dagfinn Eide »

Hei,
Jeg kjenner flere malerier fra S. Hamnnes, med Telemark motiv.

Noen som vet noe mer om denne maleren?
bha
Posts: 1
Joined: 13 Apr 2016 17:26

Re: S.Hamnnes maleri

Post by bha »

Hei
Sverre Hamnnes er min farfar, så jeg kan avklare noe her. :D

Sverre kom opprinnelig fra Målselv kommune, han gikk på kunst høyskolen I oslo og malte store deler av sitt liv utfra en leilighet på Sinsen terrasse. I sine siste leveår bodde ham på Norefjell.

Sverre hamnnes produserte mye og levde ene og alene av å male. Mange av hans malerier er laget på oppdrag, blant annet utfra at han fikk tilsendt postkort.

Sverre hamnnes var flink ingen tvil om det.

Mvh
bjørn hamnnes
Rullingsen
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2015 16:07

Re: S.Hamnnes maleri

Post by Rullingsen »

bha wrote:Hei
Sverre Hamnnes er min farfar, så jeg kan avklare noe her. :D

Sverre kom opprinnelig fra Målselv kommune, han gikk på kunst høyskolen I oslo og malte store deler av sitt liv utfra en leilighet på Sinsen terrasse. I sine siste leveår bodde ham på Norefjell.

Sverre hamnnes produserte mye og levde ene og alene av å male. Mange av hans malerier er laget på oppdrag, blant annet utfra at han fikk tilsendt postkort.

Sverre hamnnes var flink ingen tvil om det.

Mvh
bjørn hamnnes
Hei. Beklager utrolig sen tilbakemelding!

Tusen takk for svar, og jeg må si det var utrolig morsomt å lese forumet og finne ut av at Sverre Hamnnes er din farfar! Hvis maleriet er av personlig intresse for deg, så kan du ta kontakt med meg på e-post: im82@live.co.uk - Jeg er desverre ikke så ofte på samlerforum.no.
Jeg hadde planer om å selge dette for en tid til bake, men valgte å la det bli stående pga mangel på informasjon og nysgjerrigheten rundt bildet.

Mvh Ronny
Sveinerik
Posts: 2
Joined: 04 Dec 2018 19:57

Re: S.Hamnnes maleri

Post by Sveinerik »

Har stusset i mange år på etmaleri jeg har i fra 1936, Signert S. Hamnnes -36

Motiv mann sitter å reparerer eller lager en fiskenot på et kjøkken.

Har hatt dette med meg i fra Norge, bor nå i USA, flyttet hit i 1971, fikk maleriet av min mor som fikk det av sin mor. så det har vært i min familie for lang tid. Det er fremdeles i orginal rammen. Min e-mail adresse er oslonorge96@gmail.com

Vedlagt er det to bilder, bedre bilde kan skaffes/lages om nødvendig.

Svein Nilsen
Attachments
hadde det på SON utstilling
hadde det på SON utstilling
IMG_0172.JPG (47.05 KiB) Viewed 5032 times
hadde det på SON utstilling
hadde det på SON utstilling
My table.jpg (45.4 KiB) Viewed 5032 times
Sveinerik
Posts: 2
Joined: 04 Dec 2018 19:57

Re: S.Hamnnes maleri

Post by Sveinerik »

her er noen flere bilder av maleriet

Svein Nilsen
Attachments
orginal maleri
orginal maleri
IMG_1171 (1).JPG (449.39 KiB) Viewed 5026 times
Signatur på Maleriet
Signatur på Maleriet
IMG_1170 (1).JPG (820.89 KiB) Viewed 5026 times
Orginal maleri
Orginal maleri
IMG_1169 (1).JPG (742.45 KiB) Viewed 5026 times
Post Reply

Return to “Kunst”