Hva er verdien på min lille samling pins?

Post Reply
Zanmato
Posts: 1
Joined: 27 May 2015 22:56

Hva er verdien på min lille samling pins?

Post by Zanmato »

Hei. Jeg arvet en liten samling pins fra min bestefar for en del år tilbake. Pinsene stammer fra Sovjet 1945 - 1982
Jeg lurer veldig på hva verdien på disse pinsene kan ligge på. Vil gjerne rådføre meg med noen som har peiling på dette.

Jeg har bilder av pinsene som jpg bildefiler på maskinen, vet ikke hvordan jeg viser de frem på forumet her. Men om noen kan hjelpe meg, så sender jeg gjerne bildene over på e-post.

På forhånd takk.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er verdien på min lille samling pins?

Post by Olav K »

Det er ikke vanskelig å laste opp bilder hvis du har dem på jpeg.filer. Når du åpner for "nytt innlegg" ( eller "svar") finner du knappen "Laste opp vedlegg" under tekstfeltet. Når du blir bedt om å "plassere bildet", klikker du bare på hvor i tekstfeltet du vil ha bildet, umiddelbart etter teksten virker alltid bra.

Sovjeterne må ha vært veldig glad i pins for det finnes store mengder av dem. Da imperiet revnet ble det solgt hauger for en billig penge. Jeg var på Svalbard i 1991 - da gikk russere fra Barentsburg til flyplassen ved Longyearbyen for å selge pins til turister, i Berlin lå de på store brett sammen med russiske offisersluer og skinnluer med rød stjerne, og selv på slutten av 1990-tallet kunne du ikke stå på T-banen i St. Petersburg uten å bli plaget av pins-selgere.
Men - pins fra 1945 og de nære år etterpå - kan være uvanlige, og ha sine samlere. Den eneste jeg kan tenke meg har en viss snøring på dette, er Kjetil Kvist hos Numisma i Oslo. Selvom hans speciale er sovjetiske krigsmedaljer, vil jeg gjette at han iallfall har idé om pinsområdet. Har bestefaren din som NKP-medlem vært delegat til møter i Sovjet og fått tildelt en pin som deltager, er nok en slik ganske sjelden. Men hvor mange som samler slike er et annet spørsmål som jeg ikke aner svaret på. Sjeldenhet betyr lite hvis ingen etterspør sjeldenheten.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva er verdien på min lille samling pins?

Post by Kjetil Kvist »

Sovjetiske "pins" finnes i hovedsakelig to grupper.

Den ene gruppen er laget i en lett aluminiums-legering, har enkel emalje (cold enamel) og koster nesten ingenting. På noen står den opprinnelige prisen på baksiden i kopek. Disse finnes i millioner, og blir sjeldent samlet systematisk. Glansperioden er 1970-80-tallet.

Den andre gruppen er laget i en tyngre messing-bronse-legering. De har også enkel emalje (cold enamel), men det finnes noen med juveleremalje (hot enamel). Noen av disse har en viss verdi ut over det rent trivielle. De veldig verdifulle er fra 1920-1953 (Stalin-perioden), men også noen fra senere har litt verdi. Noen ble laget til store festivaler i denne perioden og de er ganske verdiløse.

Så finnes det selvsagt enkelte typer innimellom som er mer verdt. Det ble laget en hel rekke Lenin-pins i 1970 (100-årsdagen for fødselen), og disse er laget i sølv og har mange samlere.

Men som Olav K sier; det aller meste finnes i mengder og har ingen verdi.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Pins, Nåler og Buttons”