Rederimerker - noen som vet hvilke rederier?

Post Reply
Skrotsamleren
Posts: 10
Joined: 03 Aug 2013 16:14

Rederimerker - noen som vet hvilke rederier?

Post by Skrotsamleren »

Noen som kan hjelpe meg med å identifisere disse merkene/medaljene?
Kan supplere med ytterligere opplysninger vedr. stempler o.l. etter ønske.
Takk skal dere ha!
Attachments
rederimerker.jpg
rederimerker.jpg (223.52 KiB) Viewed 3684 times
Maritim
Posts: 75
Joined: 14 Nov 2012 01:51
Location: Midt i landet

Re: Rederimerker - noen som vet hvilke rederier?

Post by Maritim »

Her finner du skorsteinsmerkene til norske rederier, både gamle og nye.
Det er ganske mange. :)

http://www.skipet.no/skip/rederimerker
Min blogg: Hagen ved havet
Maritim
Posts: 75
Joined: 14 Nov 2012 01:51
Location: Midt i landet

Re: Rederimerker - noen som vet hvilke rederier?

Post by Maritim »

Du kan også prøve på diverse forum der sjøfolk ferdes.

http://www.skipsfarts-forum.net/board.php?FID=7

http://forum.skipperklassen.com/forum/i ... a3bc0bde74

Det blå "solkorset" er lett å dra kjensel på. Logoen til Fearnley og Eger i Oslo var litt spesiell.
Min blogg: Hagen ved havet
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Rederimerker - noen som vet hvilke rederier?

Post by Olav K »

Solkorset er nok heller et malteserkors, men ellers utvilsomt Fearnley & Eger, H er Leif Høegh & Co, L på grønn bunn Ludvig Lorentzen. VS ser ut som Vestfjorden (i Bærum) Seilforening, og BS Bergen seilforening. Det skjedde en sterk utrenskning av norske rederier under den store shippingkrisen på slutten av 60-tallet, og noen av flaggene kan skrive seg fra slike. Mens Høeghs rederi er høyst levende er jo både Fearnley & Eger som L.Lorentzen historie. Begge seilforeningene lever i beste velgående.
Skrotsamleren
Posts: 10
Joined: 03 Aug 2013 16:14

Re: Rederimerker - noen som vet hvilke rederier?

Post by Skrotsamleren »

Hei og takk for hyggelige svar. Antok også at det her var snakk om Fearnley & Eger, men kjenner ikke stemplene bak. Tror neppe merket er laget i Norge? Se bildet av baksiden som jeg har lagt ved nå. Merket ved siden er også trolig fra F&E, og er etter det jeg forstår et idrettsmerke fra bedriftsidretten. Fearnsport, kanskje?
Noen som vet om merket er produsert utenlands, og evt. hvor og av hvem? Det jeg kan tyde er stemplene P&C og U8 eller V8? De to stemplene i midten er dessverre for små/utydelige for meg.
Attachments
eger.jpg
eger.jpg (34.75 KiB) Viewed 3616 times
snordbo
Posts: 1
Joined: 19 Aug 2013 23:14

Re: Rederimerker - noen som vet hvilke rederier?

Post by snordbo »

L er Øyvind Lorentzen, Oslo - stjerna er Olsen Daughter, Oslo - C er Cardigen Shipping, UK (Godager sitt engelske rederi) - W er Rolf Wigan, Bergen - s nål er I M Skaugen, Oslo - solkors Fernley & Eger, Oslo det samme er den runde sannsynligvis noe som ble gitt etter et visst anntall år i rederiet - N er Chr. Nilsen, Larvik/Oslo - H er Havtor, Oslo (tidligere Mayer, Oslo) - tøymerke Einar Bakkevik, Oslo - rundt merke/nål kanskje Red Band K/S, Oslo - GH er det danske fergerederiet Grenå Hundsted - spisse flagg pleier være seil/båtforeninger :D
Skrotsamleren
Posts: 10
Joined: 03 Aug 2013 16:14

Re: Rederimerker - noen som vet hvilke rederier?

Post by Skrotsamleren »

Tusen takk til alle som har bidratt med oppklarende opplysninger! Mye nyttig samlerkunnskap der ute;-)
Post Reply

Return to “Pins, Nåler og Buttons”