Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
DeneStoe
Posts: 3
Joined: 08 Nov 2015 23:08

Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by DeneStoe »

image.jpg
image.jpg (69.21 KiB) Viewed 1532 times
image.jpg
image.jpg (65.48 KiB) Viewed 1532 times
. Jeg har et servise for to. Fat, kanne, to kopper med skåler, asjetter, sukkerkopp og fløtemugge. Hva kan verdien for noe slikt være?
På forhånd takk for hjelp.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by tho »

Det er et meget fint servise, men jeg vet ikke verdien.

Du kan jo sende en mail til f.eks. Blomqvist og forhøre deg.

https://www.blomqvist.no/
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by Arve »

Dette ser ut som en kopi av Giacomo Balla. Sjekk ham opp på Wikipedia og se også på futurismen. Dette er futurisme på norsk, noe senere enn originalene tipper jeg, kanskje slutten av tredvetallet. Uansett bør dette være mulig å selge hvis det ikke er produsert i tusentall og det tviler jeg på. Jeg var og så et kaffeservice av Balla i Roma i dag, og dette har noe av det samme.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by tho »

Arve wrote:Dette ser ut som en kopi av Giacomo Balla. Sjekk ham opp på Wikipedia og se også på futurismen. Dette er futurisme på norsk, noe senere enn originalene tipper jeg, kanskje slutten av tredvetallet. Uansett bør dette være mulig å selge hvis det ikke er produsert i tusentall og det tviler jeg på. Jeg var og så et kaffeservice av Balla i Roma i dag, og dette har noe av det samme.
Det er ingen kopi etter Giacomo Balla.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by Arve »

tho wrote:
Arve wrote:Dette ser ut som en kopi av Giacomo Balla. Sjekk ham opp på Wikipedia og se også på futurismen. Dette er futurisme på norsk, noe senere enn originalene tipper jeg, kanskje slutten av tredvetallet. Uansett bør dette være mulig å selge hvis det ikke er produsert i tusentall og det tviler jeg på. Jeg var og så et kaffeservice av Balla i Roma i dag, og dette har noe av det samme.
Det er ingen kopi etter Giacomo Balla.
Nei vel, og hva er det da?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by tho »

Arve wrote:
tho wrote:
Arve wrote:Dette ser ut som en kopi av Giacomo Balla. Sjekk ham opp på Wikipedia og se også på futurismen. Dette er futurisme på norsk, noe senere enn originalene tipper jeg, kanskje slutten av tredvetallet. Uansett bør dette være mulig å selge hvis det ikke er produsert i tusentall og det tviler jeg på. Jeg var og så et kaffeservice av Balla i Roma i dag, og dette har noe av det samme.
Det er ingen kopi etter Giacomo Balla.
Nei vel, og hva er det da?
Det er "Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent."

Det er merket "Egersund" under, som du ser.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by Arve »

Du lever i en enkel verden.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by tho »

Arve wrote:Du lever i en enkel verden.
Jeg lever enkelt, men verden er ikke enkel, serru.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by Olav K »

Nå ble jeg nyskjerrig.

Arve har sett servise av Giacomo Balla (heretter GB) som ligner dette. Har du, tho, grunnlag for å hevde at GB ikke laget servise som ligner dette?

Mitt inntrykk av futurismebevegelsen i Italia i mellomkrigstiden var at dens syn på formgivning skulle gjennomsyre alt; møbler, tekstiler, dekketøy, bilder m.m. Helst også transportmidler, hus og utearealer - men her var futuristenes innflytelse betydelig mindre. Nå er dette mitt inntrykk mer enn 45 år gammelt, fra den gang jeg fikk følge professor A. Dahls forelesninger i Roma om futurismen, men det kan jo ha vært noe som er glippet for meg siden den gang.
Og - jeg kan selvfølgelig ikke påstå at dette er en kopi av GB (det gjør vel heller ikke Arve) - men inspirert av ham. Etter mitt skjønn absolutt trolig. Eller av en annen futurist. At dette kaffesettet er inspirert av futurismen er utvilsomt. Om det er en direkte kopi har jeg ingen mening om. Men at noen i Egersund har grepet "tidsånden" og laget noe som ligner, er overveiende sannsynlig selvom bunnen på fatet tyder på at designeren ikke helt har fått budskapet med seg. Ellers tror jeg nok også at vi kan fastslå at futurismen ikke oppsto i Egersund.
Futurismens store tap var at de ikke fikk med seg den nesten samtidige funksjonalisme. Med mulig unntak for kannen, er de fleste deler særs uegnede for formålet. Kaffe i en traktformet kopp? Du må bælme den ned i løpet av et minutt, før den blir kald.
Verdi? Dekorasjonsverdi, kunsthistorisk verdi -ja. Bruksverdi nær 0.
Er futurismen død? Ikke helt, se på kaffekanner m.m. fra Alessi.
Jeg vil anbefale trådstarter å ta kontakt med Kunstindustrimuseet i Oslo. Sen dem bildene - kanskje de kan gi mer eksakt info? Kanskje kjøpe, for dette er sært
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by tho »

Olav K wrote: Arve har sett servise av Giacomo Balla (heretter GB) som ligner dette. Har du, tho, grunnlag for å hevde at GB ikke laget servise som ligner dette?
Problemet med denne type uttalelser er at de ofte ikke stemmer med virkeligheten.
Skal man ta stilling til det må det dokumenteres.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by Arve »

Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by tho »

Arve wrote:Ta deg en tur til Roma og se selv. http://www.palazzoesposizioni.it/catego ... -al-design
Spanderer du turen? :D

Jeg ser forresten ikke noe kaffeservice av G. Balla på linken din.
Det burde vel være mulig å oppspore et bilde Arve?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by Arve »

Det stemmer at linken ikke er til noe kaffeservise, men den er til en utstilling som inneholder blant mye annet et kaffeservise. Siden det også her, som på de fleste museer, er fotoforbud så tok jeg ikke noe bilde. Du må nok dra selv hvis du skal se det. Du har et par måneder på deg før utstillingen stenger.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by tho »

Arve wrote:Det stemmer at linken ikke er til noe kaffeservise, men den er til en utstilling som inneholder blant mye annet et kaffeservise. Siden det også her, som på de fleste museer, er fotoforbud så tok jeg ikke noe bilde. Du må nok dra selv hvis du skal se det. Du har et par måneder på deg før utstillingen stenger.
Jeg har ikke noe ferie til gode, ellers skulle jeg jo reist.

Du har rett i en ting at mye av det som er laget i Norge er etterligninger av
det trendsetterne har laget. Det er jo det over hele fjøla, ikke bare i Norge.
Det er slik ismene innen kunsten er. J.W Turner regnes for eksempel som
impressjonismens far, men alle de andre impresjonistene som fulgte var
ikke nødvendigviste kopier av Turner.

Formen på serviset er kjent for meg, og det er ikke bare "Egersund" som
har laget slike, men det er fint. Og det kan være verdt litt.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Egersund. Art Deco. Servise for to, helt strøkent.

Post by Arve »

G_Balla.jpg
G_Balla.jpg (55.21 KiB) Viewed 1370 times
Det virker som den som står ansvarlig for designet på disse koppen har sett dette bildet av Balla en eller annen gang og latt seg påvirke. For øvrig trenger du ikke ferie for å få sett denne utstillingen. Du kan dra på lørdag og hjem på søndag. Flyet fra Oslo lander i Roma kl. 12 og utstillingen er oppe til 22.30. :) For øvrig kan jeg legge til at jeg oppdaget Balla fordi jeg eier en parkeringsplass i Via Balla og da måtte jeg jo finne ut hvem det er.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”