Hadeland vase

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Hadeland vase

Post by vingen »

IMG_1478.JPG
IMG_1478.JPG (33.25 KiB) Viewed 1693 times
Denne Hadelandvasen er Signert av Sverre Pettersen, Hadeland 1948. Jeg har fått vite at motivet ikke er tegnet av Pettersen ,men av en annen kunstner. Pettersen har kun overført det til glasset. Motivet\streken synes jeg ligner litt på Kai Fjell, men jeg har ikke klart å finne ut om de to har samarbeidet noen gang. Noen som vet?? Hva er ellers verdien på noe som dette? Fint om noen har noen konstruktive kommentarer!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hadeland vase

Post by Olav K »

Motivet er klart inspirert av Kai Fjell (Maria med Jesusbarn). Om Pettersen har brukt motivet med Fjells velsignelse vet jeg ikke, men Hadeland har vel ikke turt å bruke det uten å spørre?
Siste kjente omsetning synes å ha vært kr. 10 på loppis, så du får trøste deg med at vasen er flott.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hadeland vase

Post by tho »

10 kr på loppis er da slettest ikke verdien.

En tusenlapp, minst.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hadeland vase

Post by Olav K »

tho wrote:En tusenlapp, minst.
jeg er helt enig at prisen burde være der, eller høyere. Dette er godt håndverk, laget i en periode da norsk kunsthåndverk sto høyt i kurs (tross trange tider), men faktum er at sist kjente omsetning er 10 kroner ( det er bare å google litt - og denne vasen ble sist omhandlet her på forumet i mai i år). Kanskje folk får øynene opp om noen år? I mellomtiden får man ta til seg at tilbud og ettespørsel for kunsthåndverk kke nødvendigvis er styrt av kvalitetskriterier. Her kommer vel også bruksverdien inn i bildet: vaseåpningen er for trang til å romme en stor blomsterbukett og for stor til å fungere som karaffel - og bruker du den til gullfisk får du dyrevernalliansen på nakken.
Derfor er det ingen grunn til å indusere noen verdioptimisme hos eier. Nyt vasen, og sats på at den kan bli en skatt når barna skal gjøre opp boet mange år inn i fremtiden.
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Hadeland vase

Post by vingen »

Takk for tilbakemeldinger. Ja, stemmer at jeg la ut vasen på forumet i mai. Men siden jeg da ikke helt fikk klarlagt om noen visste om hvem som kan ha tegnet motivet, la jeg det ut på ny. De 10 kr jeg gav, synes jeg i alle fall er et kupp. Vasen var da skitten, med et belegg på innersiden som gjorde at det var nærmest umulig å se at det var en signert Hadelandsvase. Tror nok selgeren trodde det var en ødelagt vase.. Bra for meg. Den står nå på peishylla og gleder både meg, mann og barn - og slik blir det nok i fremtiden også :-)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hadeland vase

Post by tho »

User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hadeland vase

Post by tho »

Flere priser:
sp.JPG
sp.JPG (65.98 KiB) Viewed 1630 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hadeland vase

Post by tho »

Er det glasspest på vasen?
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Hadeland vase

Post by vingen »

tho wrote:Er det glasspest på vasen?
Nei, ikke nå(går ut fra at du mener hvitt belegg inni?). Har hatt den inn til syrebehandling hos Hadeland.Jeg synest den var så fin at jeg ville vasen skulle sees som da vasen var ny :-) Så det spanderte jeg på meg selv.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hadeland vase

Post by tho »

Lurt av deg. Da blir jo denne vasen fin. Kan jeg spørre hva en slik syrebehandling kostet?
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Hadeland vase

Post by vingen »

tho wrote:Lurt av deg. Da blir jo denne vasen fin. Kan jeg spørre hva en slik syrebehandling kostet?
Ikke helt billig,500kr -men jeg syntes vasen fortjente det( og jeg)
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”