Glassvase

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Glassvase

Post by vingen »

IMG_1120.JPG
IMG_1120.JPG (30.21 KiB) Viewed 941 times
Hei!

Fant denne vasen på brukthandel til kr.10,- Prøvd å finne ut på nettet hvor den kan være produsert, men ikke lykkes enda. Så nå lurer jeg på om det er noen her som vet litt mer om vasen?
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Glassvase

Post by Skarsvaag »

Motivet er vel Jomfru Maria og Jesusbarnet.
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Glassvase

Post by vingen »

Det tror jeg også :-) Har søk både på madonna,maria,frostet motiv+++ Men hvem er kunstneren\laget den??
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Glassvase

Post by vingen »

Om det er noen som lurer på denne vasen, har jeg nå funnet det ut. Det er en Hadelandsvase, fant signatur .Laget av Sverre Pettersen i 1948.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Glassvase

Post by Olav K »

Men motivet, eller forelegget til dette, kan han ha lånt/fått/kjøpt fra Kai Fjeld eller iallfall lånt inspirasjon fra ham. Det er på ingen måte verdireduserende. Vasen er tidstypisk, men hverken form eller motiv er det mest etterspurte idag. I øyeblikket er den kunsthistoriske/kulturhistoriske verdi større enn salgsverdi - men det kan endre seg.
vingen
Posts: 58
Joined: 30 Jul 2011 20:42

Re: Glassvase

Post by vingen »

Olav K wrote:Men motivet, eller forelegget til dette, kan han ha lånt/fått/kjøpt fra Kai Fjeld eller iallfall lånt inspirasjon fra ham. Det er på ingen måte verdireduserende. Vasen er tidstypisk, men hverken form eller motiv er det mest etterspurte idag. I øyeblikket er den kunsthistoriske/kulturhistoriske verdi større enn salgsverdi - men det kan endre seg.
Takk for informasjonen. Litt artig for meg at motivet er inspirert av Kai Fjell, min mann har alltid ønsket seg et Kai Fjell bilde- men ikke hatt råd foreløpig. Nå får han sitte å se på vasen min i mellomtiden :-)
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”