Diverse arvet porselen

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
jerognal
Posts: 2
Joined: 10 Apr 2014 08:14

Diverse arvet porselen

Post by jerognal »

Jeg har i åresvis hatt stående diverse porselen fra bestefar. Han var sjømann så noe er vel kommet med båt.... Jeg lurer på om det er noe av verdi og evt. historie. Jeg har null peiling så hadde vært morro å vite litt. ikke at jeg ønsker å selge, da arvegods etter min mening bare er på lån videre....

1: Blått håndmalt fra Japan. Svært servise med diverse kanner kopper fat og drammeglass. Står "handpainted Japan" under. Motivene er malt utenpå i rikelig monn. Malingen stikker ut og kjennes godt. Gjennomsiktig dame i bunnen.
Image

2: Ukjent hva dette er. Står kun "IMPORT" under. Dette er så løvtynt at en er redd for å ta i det. 6 Kopper med asjett og fat.
Image

3: Dette er fra Porsgrunn Porselen. Stempel PP 52. 11 kopper(sikkert 1 knust en gang), samt fat og asjett, kaffekanne og fløtemugge. Dette serviset er brukt i alle mine barns konfirmasjoner.
Image
Maritim
Posts: 75
Joined: 14 Nov 2012 01:51
Location: Midt i landet

Re: Diverse arvet porselen

Post by Maritim »

Det gamle teserviset jeg kjøpte i 1969, har ligget i ei kasse på loftet i mange år. Men nå ble det hentet fram for å se om det er likedan. :)
Jeg tror det var i Kuwait det ble kjøpt. Men det var antagelig å få kjøpt mange steder i Østen.
Dette er jo ikke akkurat dagens stil, og verdien er nok deretter. Se på det som en liten kuriositet.
souvenir1.jpg
souvenir1.jpg (106.72 KiB) Viewed 5418 times
Souvenir 2.jpg
Souvenir 2.jpg (85.59 KiB) Viewed 5418 times
Souvenir.jpg
Souvenir.jpg (77.5 KiB) Viewed 5418 times
Min blogg: Hagen ved havet
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Diverse arvet porselen

Post by Olav K »

Med unntak for Porsgrunn, er dette "sjømannservice". Passe "orientalsk", og byggende på den forretningside at sjøfolk gjerne ville glede hjemmeværende koner/forloveder med at at også de kunne tenke på utstyr til heimen. Det mest avslørende er tekoppen, ingen øst for Suez vil drikke te av en vidåpen suppeskål som endog har en hank (skal du ha hank på en suppeskål skal den ha to, en på hver side). For alt det jeg vet kan det ha en verdi, men om den når opp til den "special price for you, sir" som opprinnelig ble betalt har jeg ingen mening om.
Maritim
Posts: 75
Joined: 14 Nov 2012 01:51
Location: Midt i landet

Re: Diverse arvet porselen

Post by Maritim »

Olav K wrote:Det mest avslørende er tekoppen, ingen øst for Suez vil drikke te av en vidåpen suppeskål som endog har en hank (skal du ha hank på en suppeskål skal den ha to, en på hver side)
Et glorete mønster som helt klart er uaktuelt nå. :)
Men koppeformen lages og selges også i dag. Noritake, en stor porselensfabrikk fra Japan, har dem utstilt i sine eksklusive butikker rundt omkring.
Disse utsalgene er såvisst ingen bakgate-butikker.

http://noritakechina.com
http://noritakechina.com/catalogsearch/ ... hallow+cup
Min blogg: Hagen ved havet
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Diverse arvet porselen

Post by Olav K »

Nei de er sikkert i toppskiktet kvalitetsmessig, men den type tekopper selges ikke til asiater ( bortsett fra dem som vil vise seg "europeiske", og eventuelt tro de kan gjøre inntrykk på europeere ved å servere te i for dem "hjemmlige" kopper. Asiater fra Tyrkia til Japan har drukket te i tusen+ år før oss, og har en klar mening om at te servert i det de bruker som suppeskål taper varme og aroma. I samme område har man siden oldtiden hatt en ekstremt god nese for hva som slår an i vesten, og innrettet sine eksportartikler etter det. Kvaliteteten på eksportartiklene har variert fra det sublime til det miserable, helt avhengig av hvilket marked man har siktet seg inn mot.
jerognal
Posts: 2
Joined: 10 Apr 2014 08:14

Re: Diverse arvet porselen

Post by jerognal »

Regnet med at dette var "Sjømanns-porselen" ja. Artig at andre har samme serviset... :mrgreen:
Takker for svar iallefall.
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”