Porselen med blått kina-trykk. Verdi?

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
HeidiSofie
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2013 17:36

Porselen med blått kina-trykk. Verdi?

Post by HeidiSofie »

Mønsteret
Mønsteret
litenkbkina.JPG (155.21 KiB) Viewed 2779 times
Kjennemerket
Kjennemerket
kjennemerkekina.JPG (92.95 KiB) Viewed 2779 times
Har ca 12 dype, 16 flate, 4 serveringsfat i forskjellige størrelser og ett sausenebb.
Jeg fant et kjennemerke under det ene serveringsfatet, men ellers er alle delene nummerert ettersom hvilken del de tilhører i serviset.

Dette kommer fra mine oldeforeldre, antakelig fra 1920/30-tallet. Jeg skulle gjerne visst om dette er noe av verdi?
HeidiSofie
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2013 17:36

Re: Porselen med blått kina-trykk. Verdi?

Post by HeidiSofie »

Etter en stund på google fant jeg mønsterets navn; Blue Willow.
Et mønster som var populært i nærmere 200 år, designet av Thomas Willow rundt 1790.
Dermed regner jeg med at dette ble masseprodusert i mange år, og at det kanskje ikke er noen stor verdi. Men serviset er i godt stand og det er mange deler.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Porselen med blått kina-trykk. Verdi?

Post by tho »

Det er Egersund Fayancefabrikk. Stempel brukt 1901-1920.
HeidiSofie
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2013 17:36

Re: Porselen med blått kina-trykk. Verdi?

Post by HeidiSofie »

tho wrote:Det er Egersund Fayancefabrikk. Stempel brukt 1901-1920.
Takk for svar :)

Nå får jeg bare se hvor mye det er verdt!
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Porselen med blått kina-trykk. Verdi?

Post by tho »

Noen Egersund-saker kan gå få relativt gode priser. Det er de som samler på Egersund.

Akkurat når det gjelder "12 dype, 16 flate, 4 serveringsfat i forskjellige størrelser og ett sausenebb"
så vet jeg ikke hvordan interreseen er.

De burde ha betydning hvordan tilstanden er, dvs. er det helt og pent uten skår og krakeleringer
så er det positivt. Da kan man faktisk bruke det til å servere mat på.

Obs! En ting må jeg nevne. Dette er ikke porselen, men fajanse. Det har kun vært en
poselensfabrikk i Norge, nemlig Porgrunn Porselen. Egersund, Figgjo og Stangerflint
er fajanse.

Prisen for vil kanskje være 1.000 kr, og da bør man vurdere om man vil beholde det selv.
Kan hende jeg er helt på jordet, men du kan jo sjekke litt på QXL og andre steder.
HeidiSofie
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2013 17:36

Re: Porselen med blått kina-trykk. Verdi?

Post by HeidiSofie »

tho wrote:Noen Egersund-saker kan gå få relativt gode priser. Det er de som samler på Egersund.

Akkurat når det gjelder "12 dype, 16 flate, 4 serveringsfat i forskjellige størrelser og ett sausenebb"
så vet jeg ikke hvordan interreseen er.

De burde ha betydning hvordan tilstanden er, dvs. er det helt og pent uten skår og krakeleringer
så er det positivt. Da kan man faktisk bruke det til å servere mat på.

Obs! En ting må jeg nevne. Dette er ikke porselen, men fajanse. Det har kun vært en
poselensfabrikk i Norge, nemlig Porgrunn Porselen. Egersund, Figgjo og Stangerflint
er fajanse.

Prisen for vil kanskje være 1.000 kr, og da bør man vurdere om man vil beholde det selv.
Kan hende jeg er helt på jordet, men du kan jo sjekke litt på QXL og andre steder.
Takk for svar!

I nederste avsnitt skriver du "Prisen for (?) vil kanskje være.." Mener du 1000,- for hele settet?
Har sammenliknet noe på ebay, men jeg aner jo heller ikke om fajanse er verdifullt..? OG der ligger det priser for ca 50 kr for en tallerken til myemye mer..

Det er vel kun 2 tallerkner som er blitt limt, ellers er det også veldig lite krakelering. Det er i veldig god stand :mrgreen:
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”