Nøstetangen - Hurdal glassverk

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
Hamster
Posts: 33
Joined: 31 Mar 2013 17:58

Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by Hamster »

Hei!
Lurer litt på denne karaffelen, har googlet litt og funnet ut at den er gammel, norsk og et ettertraktet samlerobjekt.
Kan noen bekrefte det?
Har arvet den og vet den er gammel, skal også selge den, men hva kan verdien være?
Nærbildet av undersiden viser rustikke detaljer.
Hvor er den produsert?
Attachments
Karaffel.jpg
Karaffel.jpg (105.83 KiB) Viewed 4938 times
verdåeie
Posts: 139
Joined: 13 May 2012 16:06
Location: Stjørdal

Re: Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by verdåeie »

Glass er ikke enkelt å stedfeste. Ligner for meg mest på Hurdal. Sikkert noen som vet noe mere og komme med innspill.
Den er sikkelig pen og jeg kunne godt tenkt meg å kjøpt den. Iallefall til jeg får høre prisen :D
GummaUmma
Posts: 9
Joined: 03 Mar 2013 18:27

Re: Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by GummaUmma »

Denne nydelige karaffelen tror jeg sikkert vi er flere som har lyst til å kjøpe, til vi hører prisen :D
Skal tipse etpar jeg vet er gode på glass, kanskje de kan si mere
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by tho »

Hamster, du skriverat du har "googlet litt og funnet ut at den er gammel, norsk og et ettertraktet samlerobjekt".

Har du noen linker til disse websidene?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by vemod »

Tilsynelatende ser den ekte ut. Modellen kalles "Gersdorffs formede", og flere kjøpere har blitt lurt av Hadelands moderne kopi (1938 - ) som heter "Nøste". Kopien har ofte høyere og smalere fot.

Kopi:
http://digitaltmuseum.no/things/karaffe ... F/HF-15285

Original (Hurdal):
http://digitaltmuseum.no/things/karaffel/NMK-D/OK-06949

Modellen ble blåst hos både Nøstetangen, Hurdal og Gjøvik



Et eksemplar med ("tunget") fot ble nylig solgt for 7000 hos Blomquist:

https://www.blomqvist.no/nettauksjon/ne ... pired%29/1

Jeg ville få den verifisert hos f.eks. dem. Det er svært vanskelig å google seg fram til ektheten på glassgjenstander fra norske glassverk, men som sagt: I ditt tilfelle tror jeg du "har noe".
verdåeie
Posts: 139
Joined: 13 May 2012 16:06
Location: Stjørdal

Re: Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by verdåeie »

Blomqvist la ut en karaffel i dag. Den har også fot formet som tunger. Utrop 4000.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by tho »

Det er ingen tunger på Hamster's karaffel, men ellers ganske lik.

Hvor høy er karaffelen?
Hamster
Posts: 33
Joined: 31 Mar 2013 17:58

Re: Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by Hamster »

Ser på bildelinkene til "vemod" fra digtalmuseet at de ikke er helt lik den jeg har. Både halsen og sokkelen er annerledes utformet.
Kan for øyeblikket ikke måle høyden, karaffel og jeg er på to forskjellige steder.
Virker som om halsen på min karaffel er en anelse skjev...
User avatar
eirgul
Posts: 78
Joined: 29 Oct 2009 20:35

Re: Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by eirgul »

Hadeland-kopiene er mye renere i glasset enn karaflene som er laget på Nøstetangen og Hurdal. Det er vanlig med urenheter i glasset, slik som sandkorn eller bobler, for karaflene som ble preget på 1700-tallet. Slike urenheter i glasset var ikke til å unngå, selv ikke for de kunnskapsrike glassblåserne som vi hadde i Norge på denne tiden. Fargen i glasset til de eldre karaflene har ofte litt mørkt skjær, mens karaflene som er produsert på Hadeland har klart glass. Du kan også sjekke slitasjen i bunn av karaffelen. Dette er ofte et fint triks for å kunne konstatere om et glass er virkelig gammelt. Kan man se grov slitasje ytterst i kanten i bunnen av karaffelen, pleier dette ofte å være et godt tegn. Men jeg har også hørt om personer som faktisk sitter i sanden med glassene sine for å lage slitasje, slik at folk skal tro det er gammelt.

Kan du se alle disse kjennetegnene på din karaffel, og andre glass generelt, er det stor sannsynlighet for at det er av den gamle typen. Og utifra bilder er det ingenting for meg som tilsier at denne ikke er av den eldre typen. Modellen "Gerdstoffs formede" ble for meg kjent bare produsert på Nøstetangen og Hurdal glassverk. Mulig også at Gjøvik Glassverk produserte denne modellen. Altså ble denne modellen bare produsert i Norge. Norskt glass er et stort og spennende samlerområde, og det fins flere samlere på det. En flott karaffel som du har arvet!
Hamster
Posts: 33
Joined: 31 Mar 2013 17:58

Re: Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by Hamster »

Sendte bildet til onlinevurdering til et kjent auksjonsfirma. De mente det var "ekte" vare og muligens fra Gjøvik glassverk.
Svaret ble gitt med alle forbehold, de måtte se karaffelen først. Verdi mellom 5 - 7000 kroner.
Så da må nok karaffelen ta turen til hovedstaden.
Hamster
Posts: 33
Joined: 31 Mar 2013 17:58

Re: Nøstetangen - Hurdal glassverk

Post by Hamster »

Tenkte å ta turen til Oslo med karaffelen, men dropper det, den ligger nå ute på qxl.
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”