Punsjbolle (?) - Kan noen fortelle meg mer om denne?

Forumet for samlere av keramikk, porselen, krystall, glass og pyntegjenstander
Post Reply
paraply
Posts: 2
Joined: 04 Apr 2013 10:13

Punsjbolle (?) - Kan noen fortelle meg mer om denne?

Post by paraply »

Denne sto hjemme hos mine besteforeldre, og jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om hvor den kommer fra.

I følge mine besteforeldre stammer den fra min farfars mor, men alder er ukjent. Siden det ikke er noen merking i bunn på kopper/bolle aner jeg ikke hvor jeg skal begynne å lete. Toppen (bollen) kan tas av.
IMG_2775.JPG
IMG_2775.JPG (365.4 KiB) Viewed 1409 times
IMG_2777.JPG
IMG_2777.JPG (285.43 KiB) Viewed 1409 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Punsjbolle (?) - Kan noen fortelle meg mer om denne?

Post by ramazotti »

Jeg mener det er pressglass fra Høvik,men er ikke 100 % sikker.Min mors onkel
fikk akkurat samme sett i bryllypsgave,engang på 30-tallet,så det må være en omtrentlig datering.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Punsjbolle (?) - Kan noen fortelle meg mer om denne?

Post by vemod »

Amerikansk import:

http://appalachianantiquemall.blogspot. ... s-101.html

Det er fortsatt en del av dette å finne på norske bruktmarkeder. Ellers ble lyster/lusterglasset produsert ved Eda Glasbruk i Sverige. 30-tallet passer fint tidsmessig, ja.
paraply
Posts: 2
Joined: 04 Apr 2013 10:13

Re: Punsjbolle (?) - Kan noen fortelle meg mer om denne?

Post by paraply »

Takk. Alt blir enklere når man vet hvor man skal begynne å lete.

Tror jeg har kommet frem til at mønsteret er av typen hobstar and flower, og at den tidsmessig kan plasseres 1920/1930. Ser også at det er mange mindre variasjoner på punsjboller som ved første øyekast ser helt like ut, så å finne ut eksakt hvor denne kommer fra er nærmest umulig. Dette blir vel også understreket i linken vemod la ved:
Carnival glass identification can be extremely challenging, even for the experienced collector. Most pieces are not marked and many manufacturers closely copied their competitors pieces.
Da gjenstår det bare å lage punsj - bollen har sannsynligvis ikke vært i bruk de siste 40 årene, og det er på tide å sette den i arbeid igjen. Takk igjen for hjelpen.
Post Reply

Return to “Keramikk, Krystall, Porselen og Glass”