BMW R12 1940 m/sidevogn

Post Reply
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

BMW R12 1940 m/sidevogn

Post by Becca »

Ja, jeg har visst en slik også etter min far... Dessverre står den ganske nedlesset innerst i en kjeller, så noen gode bilder er vanskelig akkurat nå. Spørsmålet er; er det "uoverkommelig" å sette en slik i stand? Den ble brukt av tyskerne her i området under siste verdenskrig, og min onkel fant den i en fjøs. Da mamma og pappa traff hverandre, fikk pappa sykkelen, og satte den i stand. Jeg har vært med på 3-4 veterantreff sammen med ham, så jeg vet at den har vært i stand i nyere tid! Hvorvidt den er kjørbar nå, vet jeg ikke før til våren/sommeren, men jeg vet at den mangler fothvilere til passasjer (sist jeg satt på, hadde pappa mikket til noen trepinner surret med gaffa :lol: )

Får man tak i deler til en slik?
User avatar
Bippe
Posts: 57
Joined: 30 Oct 2007 11:33
Location: Horten

Re: BMW R12 1940 m/sidevogn

Post by Bippe »

Alt kan fikkses det er bare ett spørsmål om pris. Hvordan det er med gamle BMW sykler vet jeg ikke da min erfaring er med Amerikanske biler. Men vet at det er ett miljø i Norge for gamle militærkjøretøy, og at det er en landsdekkende klubb med lokale underavdelinger. Du får grave fram syklen å få en oversikt over hva som trengs, ikke siker det er så mye.
SEX DODGE & ROCK'N'ROLL
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

Re: BMW R12 1940 m/sidevogn

Post by Becca »

Tja, så fikk man begynt å grave den frem, og det første jeg oppdager, er at det ikke er en R12, men en R71... Meget sjelden, visstnok, bare laget noen tusen av. I motsetning til R12 som ble laget i hundretusentall. Så da sliter vi nok mer med deler... :( Men noe må da finnes - første bud er å få gravd frem det hele, for å finne ut hva som mangler! :?
User avatar
ernstg
Posts: 37
Joined: 10 Feb 2012 23:48

Re: BMW R12 1940 m/sidevogn

Post by ernstg »

Hei,
Skulle ikke vere umuligt å få tak i deler til den,tror at Ural(russiske bmw copier)har de meste til dei.
Legger med en link med til litt info og bilder av bmw din,ellers kan du ringe clasik baic Tønsberg
og spør om dei kan hjelpe deg med deler eller hvem som kan skaffe slikt :D

http://www.fallschirmjager.net/Vehicles ... index.html
Becca
Posts: 18
Joined: 23 Feb 2012 13:31

Re: BMW R12 1940 m/sidevogn

Post by Becca »

Nei, det skulle visst ikke være så vanskelig... Nå har vi fått ryddet kjelleren, og det viser seg at min far hadde fått tak i en tilsvarende BMW R71 - men uten sidevogn. Så vi har faktisk to komplette klenodier, en med og en uten sidevogn..! :) Nå gjenstår det bare å småfikse litt på dem, såpass vi kan få en takst...
BMW Classic
Posts: 1
Joined: 28 Jan 2013 16:26

Re: BMW R12 1940 m/sidevogn

Post by BMW Classic »

du kan få hjelp
i dag skal det ikke være noen problem og finne deler til gamle klassiske BMW motorsykler.
BMW MC-klubben Norge Classic kan nok hjelpe deg videre :D
Post Reply

Return to “Motor og Kjøretøy”