Fornøyd med OMG 7 og 8?

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by Olav K »

Det har vært en heftig auksjonshelg. Min "frykt" for at markedet skulle bli mettet av så mange kvalitetsmynter på en gang at det ville føre til metning, var åpenbart ubegrunnet. Ravnsborg Gjertsens samling hadde et utrop på 4.4. mill, og summen av tilslag endte på 7.7. Men etterspørselen etter norsk mynt ble ikke mindre på søndagen. Nå er det et annet forummedlem enn meg som skal lage det meste av referatet til NNT, men både han og jeg vil synes det være interessant å høre reaksjoner fra deltagerne. Fornøyd med det du fikk? For hård konkurranse, eller nok til alle? Ille at Samlerhuset kjøpte alle skillinglotter ved å holde budskiltet oppe til alle andre ga seg? Andre inntrykk?
Husk at NNT skrives av samlere. for samlere - og jo bredere innput vi får, jo mer relevante vil vi bli.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by grenl.har »

Hadde 6-7 bud som alle ikke var høye nok. Kunne ikke være på auksjonen pga familiebesøk. Budene mine varierte fra antikk, norsk middelalder til engelsk middelalder. Ser gang på gang at man bør helst være i salen. :(
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by Christian H »

Jeg synes prisene begynner å bli svært stive, selv hadde jeg sett meg ut 5-6 mynter. Jeg satte makspriser før auksjon, strakk meg lenger når jeg var i budkrig men det holdt ikke på noen.

Jeg er av den yngre garde, jeg har lån på hus og bil som andre på min alder. Men pengene rekker dessverre ikke til å samtidig kjøpe år jeg mangler.
(Samler dansketid)

Håper det ikke gjør at vi verver mindre unge samlere til gammel mynt i fremtiden, og at ikke dansketid blir mer en slags invistering.
Samlerområde: Skillinger fra 1700
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by Olav K »

Det rammet vel særlig skillingsmyntene, hvor Samlerhuset kjøpte "alt". Jeg ble fortalt at Samlerhuset har solgt mer enn 500 abonnementer på skillinger fra Chr IV til Oscar I. Det betyr at de må få tak i 500+ skillinger hver måned så lenge abonnementet varer. Derfor så vi selger nr. 29 sitte med skiltet oppe, selvom han ble ertet av noen som holdt skiltet sitt til 4 x utrop eller mer. Prisen spiller jo ingen rolle for SH, de bare dobler ved videresalg, og bryr seg katten om kvalitet - det holder med "god samlerkvalitet". Veldig synd, fordi nettopp skillingene kan være inngangsbillett til myntsamling. Jeg så ingen tilsvarende "oppkjøpstendenser" for daler- og markmynt (men nå var jeg bare tilstede på auksjon 8, ikke på 7 Gjertsen) - men de er dyre, og har vært det lenge.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by Ask »

Jeg synes det er interessant at norske samlere er villige til å betale til dels store Premium for utenlandske sølvmynter i dalerstørrelse mens utenlandske gullmynter som regel betraktes kun som bullion. Eksempel: 2 - rupiemynten i sølv fra Tysk Østafrika i utførelsen proof gikk for 35.000, mens tre timarkmynter forble usolgt. De to timarkene fra Baden var priset riktig i henhold til det internasjonale markedet ( startpris på 5000 - 8000 , hvis jeg ikke tar feil ), med salær ligger man da på 6000 til 10.000, hvilket på ingen måte er for dyr. Den tredje var en meget sjelden proof av en ellers meget sjelden mynttype, her er det godt mulig at prisestimatet på 175.000 var for drøyt, men i motsetning til de tre øvrige myntene er jeg villig til å spå at du ikke kommer til å se igjen akkurat en slik proof med det allerførste.

Mvh. Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by Olav K »

Det har vel sammenheng med at Tyskland/Østerrike numismatisk er "ukjent land" for de fleste norske samlere. Så langt jeg registrerte gikk de få som ble solgt (i all fall de fleste av dem) til forhåndsbud, som kan ha kommet fra utlandet. Samtidig kan det for utlendinger være skummelt å kjøpe dyre mynter usett fra et for dem lite kjent mynthus i Norge, de vil være tryggere på Künker, Gorny & Mosch og andre veletablerte.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by Myge »

Man kan jo stille seg spørsmålet hva som er "rett" pris på en mynt, hvis en aktør klarer selge den for mye mer enn oss andre? Er prisen feil hos oss eller hos SH? For så lenge det er betalingsvilje, er det jo "rett" pris. Bare en tanke jeg fikk sådd når jeg var i Oslo sist :)

Ellers viser auksjonen til OMG at det finnes mange, mange myntsamlere. Selv om en aktør med budskilt 29 kjøper mye, skal vi ikke glemme at disse skaper nye samlere, som igjen vil dukke opp på auksjoner, enten som innleverere eller kjøpere. De fleste mynter sirkulerer fortsatt mellom samlere, og det har dukket opp flere gode samlinger de siste årene, som markedet har fint klart å svelge unna.

Jeg stortrives på auksjonene i Oslo, synes det er særdeles hyggelig å treffe masse andre numismatikere, spennende å se så mye gode mynter, og hyggelig med litt sosialt på kveldene. Så alt i alt, fortsatt terningkast 6 :)
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by MarkusLømo »

Samlerhuset tok alle skillingene? Jeg fikk faktisk en selv, kanskje budgiver 29 måtte på toalettet akkurat da. Ellers var uttellingen som den ofte er hjemmefra, meget moderat. Med litt flaks vil helsen holde til å dra inn neste gang.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by Olav K »

Nå har jeg sett litt nærmere på resultatene. På de 2 skillingene som ble solgt enkeltvis fikk nr. 29 (SH) bare tilslaget hvis mynten gikk for kr. 1.100 eller lavere. Når han fikk en lot på 10 mynter for kr. 4.500 betalte han kr. 450 pr. mynt - og det burde ikke være en helt ugrei pris, forutsatt at mynten som minimum holdt kval.1. Så det er kanskje noen skillingsamlere som ikke helt har sett sin besøkelsestid?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by jornkris »

Samlerhuset selger dem for 2.930 + frakt per stykk, så at de byr opp til 1.100 stemmer nok ganske bra.

Men er det virkelig 500 idioter som samler skillingsmynter via postordreabbonement hos det svindyre drittfirmaet?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by Olav K »

Nå har jeg det ikke fra "hestens egen munn", men fra 2 kilder jeg oppfatter som rimelig pålitelige at SH har "vel" 500 abonnenter på disse myntene. "Idioter"? Nei - men de vet ikke bedre, SH skjermer sine kunder fra kunnskap om at det finnes et marked utenom SH. Men nå har SH finansiert og kjøpt 3.000 eksemplarer av Thesens bok, som inneholder et prisanslag. Hvis denne selges til de samme som abonnerer får de kanskje ikke bakoversveis, mange to-skillinger i kval 1+ verdsettes til mer enn 2000, og hvor mange av abonnentene vet forskjell på 1+ og 1? De har jo fått mynt i "god samlerkvalitet". Dessverre har Thesens bok intet utdypende avsnitt om gradering, at 1+ er "pent eksemplar", mens 1 er "fullgodt eksemplar" er greitt etter boken, men neppe særlig informativt for en novise. Jeg vil gjette at de 500 er godt voksne, kanskje min alder eller mer, men med aversjon mot "data og sånn" og liten tradisjon for å lete etter alternativ informasjon. Men "idioter" er de ikke.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by kråkerøy »

Flott auksjonshelg med mange fine mynter fremme!
Det var fullt mulig å få kjøpt mynt underveis, og de ble vel rimelig godt spredt, selv om noen "faste" storkjøpere kjøpte mye.
Alt gikk absolutt ikke til et sted.
SH kjøpte mange av lottene, men ga seg også på noen.

Lottene med 2 skillinger Chr VII inneholdt en del pene, og også noen med Bauerts stempler, så dette var nok ikke de lottene som ble dyrest, selv om de ble budt kraftig opp. Utropspris var satt lavt på mange av lottene.

Jeg synes tanken til Myge er spennende.
Dersom SH kan selge langt flere mynter av en spesifikk type til betydelig høyere pris enn andre tradisjonelle handlere, hva er da riktig pris
Myntene fra SH selges jo i mange tilfeller i en veldig presentabel pakke, og en del er villige til å betale for det.
noen vil kanskje heller ikke vise at de handler mynt, og betaler muligens ekstra for å ikke synes i det tradisjonelle myntmarkedet.

Dersom en del av SH sine kunder blir kjent med det tradisjonelle markedet. Hva vil skje med prisene da?
Da får vi muligens en gruppe i salen som er vant til å betale langt mer for objektene de kjøper. Da kan det muligens skje store ting med prisbildet.
rytteren2000
Posts: 40
Joined: 11 Jun 2013 10:40

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by rytteren2000 »

Jeg var som sædvanlig godt fornøyd med OMG's auktioner.Mit ærinde var de danske mønter på søndagen.
Selvfølgelig er der konkurrance om mynterne når pæne eksemplarer bydes op. Det er selvklart.Men det
er godt og hyggeligt at være til auktion i Oslo med en altid veloplagt Gunnar Thesen på podiet-klar til en
lille anekdote når byderne bliver lidt trætte.Jeg savnede lidt DK vikingetid , men udvalget af pænere ChrIV.
Fr III og Chr V gjorde at jeg kunne drage velfornøjet hjemad mod Jylland.
rroart
Posts: 5
Joined: 26 Oct 2014 09:05

Re: Fornøyd med OMG 7 og 8?

Post by rroart »

Jeg er brukbart fornøyd.
Fikk kjøpt noe innenfor begge områdene jeg var ute etter.

Kjøpte Samlerhuset noe særlig med speciedaler eller mark?
(De har solgt speciedaler før, men i et svært lite volum.)
Samlerhuset er vel også å se hos Bruun-Rasmussen, regner jeg med?
(De har solgt danske skillinger før og vil sikkert gjøre det igjen, hvis ikke den danske avdelingen Mønthuset vil ha dem.)
Post Reply

Return to “Auksjoner”