Er mynthandlerne på QXL seriøse?

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Er mynthandlerne på QXL seriøse?

Post by tho »

Jeg bare spør ... noen synspunkter?
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Er mynthandlerne på QXL seriøse?

Post by Askeladd »

Hva synes du selv da?

Tenker du generelt på alle som selger på QXL eller tenker du spesielt på f. eks Stylo, Kristiansand Mynthandel, Roschberg ?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Er mynthandlerne på QXL seriøse?

Post by Arve »

Er alle trådstartere på Samlerforum seriøse?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Er mynthandlerne på QXL seriøse?

Post by tho »

Askeladd wrote:Hva synes du selv da?

Tenker du generelt på alle som selger på QXL eller tenker du spesielt på f. eks Stylo, Kristiansand Mynthandel, Roschberg ?
Jeg har bare gode erfaringer jeg.

Tidligere var det enkelte selgere som overvurderte myntene sine, for eksempel skrev KV1+ for en mynt som
knapt holdt KV1-. De handlet jeg jo ikke med.

Ellers så synes jeg som sagt at myntkategoriene på QXL er det beste ved auksjonsstedet i tillegg til postkort.

Jeg synes det er kjekt å vite hva andre mener. Helt seriøst altså.
User avatar
vidarfe
Posts: 88
Joined: 26 Apr 2011 15:58

Re: Er mynthandlerne på QXL seriøse?

Post by vidarfe »

tho wrote:Jeg bare spør ... noen synspunkter?
Synes det blir helt umulig å svare når du drar alle over én kam.
Primært samleområde: Sedler fra Norden, Baltikum, Russland, Hviterussland og Ukraina. Mynter fra Norge.
Sekundært samleområde: Sedler fra resten av Europa + USA. Mynter fra Russland før 1917.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: Er mynthandlerne på QXL seriøse?

Post by Samler »

tho wrote:
Askeladd wrote:Hva synes du selv da?

Tenker du generelt på alle som selger på QXL eller tenker du spesielt på f. eks Stylo, Kristiansand Mynthandel, Roschberg ?
Jeg har bare gode erfaringer jeg.

Tidligere var det enkelte selgere som overvurderte myntene sine, for eksempel skrev KV1+ for en mynt som
knapt holdt KV1-. De handlet jeg jo ikke med.

Ellers så synes jeg som sagt at myntkategoriene på QXL er det beste ved auksjonsstedet i tillegg til postkort.

Jeg synes det er kjekt å vite hva andre mener. Helt seriøst altså.
Jeg trodde ikke at tho var myntsamler - men kan ta feil. Det spiller forsåvidt liten rolle idet
hans spm. bør besvares.

Jeg tror at mange innen mynt kategorien er stort sett seriøse - men ikke alle har den rette
kompetanse til å sette riktig kvalitet. Dette betyr ikke nødvendigvis at de er useriøse -men
til tider dårlig til å stille den rette kvalitet på mynt ( ene )

Selvfølgelig finnes det også noen " luringer" der som i alle andre grupperinger.


Selv blandt de som skal være " eksperter " strides det om kvalitets settelse. Sort sett mener at jeg
myntkategorien er bedre enn en del andre grupper på QXL. Anbefaler alle som kjøper mynt å sjekke brukers
karakterbok ( spesielt når det fremgår myntsalg. )

Vet at tho har god kompetanse på andres kunstverk og produserer selv kunst og lurer litt på hvilken
teknikk han bruker på egne verk. Har kjøpt slike verk fra tho før. Seriøst spurd.


Hvordan ser tho på seg selv mht. seriøsitet ? tenker da på feks. hans egne kunstverk ? spm. er seriøst stilt.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Er mynthandlerne på QXL seriøse?

Post by hertervig »

Et annet spørsmål er om denne gjennomdiskuterte kunstverkhandelen lenger har allmenn interesse, eller om den trygt han plasseres på sidelinjen...?
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Er mynthandlerne på QXL seriøse?

Post by Askeladd »

Joda, jeg har også stort sett bare gode erfaringer med myntkjøp på QXL.
Dog skal det sies at jeg stort sett kjøper av etablerte handlere, bl.a. et par av de jeg nevnte høyere opp i tråden.

Det jeg imidlertid skulle ønske meg er at disse kunne gradere myntene de selger. Kr.sand Mynthandel lovte for en del måneder siden i en annen tråd her inne (finner den ikke igjen) at han skulle sette kvalitet på alle auksjoner han la ut, men det skjedde bare de første gangene. Nå er det bare av og til at han gjør det og da kun på enkelte mynter.

Og så håper også jeg at tho og Samler ikke tar opp igjen diskusjonen om malerier. Den er utdebattert!
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Er mynthandlerne på QXL seriøse?

Post by vemod »

"Seriøs" er et tøyelig adjektiv, og følgelig umulig å operasjonalisere. Bortsett fra at det kan bety "overfladisk, usaklig, ikke til å ta alvorlig". Jeg har kjøpt bedervede baconpølser på seriøse bensinstasjoner, som f.eks. Statoil

På Samlerforum har det blitt avdekket grove feilvurderinger hos flere tunge aktører innen salg av numismatiske objekter, men det betyr ikke nødvendigvis at de er "useriøse" for det. De har gjort en feil, og lærer av det til neste gang.

Det finnes notoriske løgnere og bedragere, som har kortsiktig profitt som sin ledestjerne, og som ikke fortjener annet enn å gå gjennom alle sirkler i Dantes helvete.

QXL er en salgskanal for alle. Det betinges intet eksklusivt medlemskap for å få lov til å selge noe. Det er dèt som gjør det spennende. Det er dèt som gjør at den uvitende selger kan sitte igjen med likvide midler tilsvarende et cruise i Karibien (eller i alle fall til Frederikshavn), etter å ha solgt noe lommerusk fra oldefars svenskepung.

Det er ingenting ved QXL`s kvalitetssikring som tilsier at selgerne skal ha gjennomgått professorater innen numismatikk, for å få lov til å legge ut objekter til salgs. Altså må man gå ut fra at alle, fra den mest nitidige eksperten på gradering av Oscar II`s kinnskjegg, til den mest kyniske, nedrige utgaven av menneskehetens samlere - som selger kinakopier som om det var stoppskiver - kan få boltre seg som de vil på QXL.

Da står og faller det på kjøpernes kritiske vurdering av det de ser: Kunsten å samle mest mulig kunnskap om det de skal kjøpe, i forkant av selve kjøpet. Er man usikker: Spør. Får man ikke noe vettug svar: Ikke kjøp.

Er man misfornøyd med disse forutsetningene; kjøp noe et annet sted.

Det er ikke forbudt å være useriøs. Selv ikke på QXL. Eller Samlerforum.
Post Reply

Return to “Auksjoner”