Pecunem

Her kan du diskutere online auksjoner.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

Myntene ble levert på døren idag, sammen med to til fra samme leverandør (vunnet på eBay, sendt med Fedex). Absolutt knirkefritt.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Ja, leveringen er grei - jeg har også fått i dag, og var litt lettet over at de ikke har holdt pakken tilbake fordi jeg ikke har betalt momsen de beregnet for forrige forsendelse. Da kom det et brev med faktura etter noen dager. Jeg har skrevet tilbake og forklart hvorfor det er feil, og at jeg imøteser deres kreditnota. Det har jeg ikke fått svar på.

Nå er det mulig de er i tenkeboksen, for moms var ikke regnet av myntverdien etter faktura, men en mystisk tall på "transportverdi" som var oppgitt i fraktbrevet, mindre enn myntverdi - høyere enn salæret.
Salæret er nemlig litt kilent. Det er en tjeneste utført i auksjonslandet. Sverige er konsekvent, der tar de moms av salæret og gir ikke refusjon - tjenesten er ikke eksportert, den fikk du i auksjonshuset. Hvis avsenderlandet ikke beregner mva av salæret, kan ikke norske myndigheter gjøre det - tjenesten er jo ikke "til bruk i Norge", som er kravet for å kreve norsk importmoms, "reverse charge" som det heter i den engelske versjon av EU-direktivet.

brevet kommer nok, men spar på faktura, og på fraktbrevet som ligger i plastlommen på konvoluttpakken, også etikettene hvor det står: Numismatic objects, more than 100 years old. I en diskusjon må du vise at FEDEX har fått den informasjon de trenger for å avstå fra å beregne mva.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Undere over alle undere! Jeg har idag fått e-post fra Fedex hvor de frafaller krav på moms! Det viser at det nytter. Det tok noen uker, men så lenge de ikke går til inkasso, eller holder tilbake andre forsendelser i mellomtiden kan jeg leve med det.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

Så bra! Og skulle en annen saksbehandler kreve mva/toll ved neste forsendelse, vil dette tjene som presedens (eller hva det nå heter). Selv fikk jeg et krav pålydende Kr 58 som jeg sendte tilbake ubetalt (har ikke hørt noe mer siden). Ikke det at det er en nevneverdig sum, men prinsipp er prinsipp...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Det tar sin tid. Jeg fikk mynten i begynnelsen av mai, mva. kravet kom vel 14 dager senere, og jeg klaget umiddelbart - og fikk altså e-post i dag. Men greit nok, bortsett fra litt irritasjon - tid å skrive brev + porto. Og viktigst: at de ikke følge skatt- og momsevesenets praksis: Betal nå, klag siden.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Pecunem

Post by Kjetil Kvist »

Fikk en del mynter i retur for en stund siden, og jammen hadde ikke FedEx klart å fortolle dette feil igjen. Det sto i og for seg riktig tolltariffnummer 9705, men med henvisning til MVA-lovens §4-11 2.ledd som foreskriver mva på 20% av verdien.

Det er rart at man med dagens teknologi ikke også har lagt inn §3-18, der mynter fritas for mva, som default også ... slik at de i alle fall tar seg tid til å sjekke faktura og innhold før de sender i vei masse penger til Staten og bruker måneder på å få dem refundert.

Det må jo være billigere for dem, mener jeg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Du har jo selv antydet svaret :wink: selvom de har hovedkvarter på Skedsmokorset, skriver de på svensk. det forklarer vel alt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Pecunem

Post by Kjetil Kvist »

Ja, jeg har jo antydet at det kanskje er fordi de som driver med innfortolling bor i Sverige.
På den annen side lurer jeg mer og mer på om det er fordi ansatte i FedEx ikke helt klarer å lese egne dokumenter.
Denne pakkelappen, for eksempel: Her står det tydelig "numismatic items" og til og med henvisning til §§3-18 og 7-1 i MVA-loven, men FedEx velger likevel å innfortolle som "samlerobjekter" og henviser til §4-11 2.ledd.
Jeg har bedt om svar fra FedEx hvorfor de gjør slik - varför gör ni på detta viset.
Attachments
002c.jpg
002c.jpg (26.73 KiB) Viewed 1562 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Det er for varmt till å hetse svensker. Men noen i Fedex vil vel en dag oppdage at det er billigere å lese seg opp på norsk mva-lov, enn å måtte omgjøre vedtak og søke refusjon fra fylkesskattekontoret, utferdige kreditnota og skrive beklagelser. De får sine Euro 15, som inklderer tysk mva.,flyfrakt, sortering, utkjøring med budbil + pluss får vi håpe, en avanse for Fedex. Den avansen blir fort borte hvis de etter hver Pecunem auksjon må gå Canossagang til fylkesskattekontoret, i tillegg må de reversere det inntektsførte "behandlingsgebyr" for å legge ut momsen.
Egentlig er dette et interessant økonomisk/sosiologisk studieområde: Skæringspunktet mellom å bruke billig, men underkvalifisert arbeidskraft/ og dyrere - men kvalifisert - arbeidskraft. Er omgjøringskostnadene lavere enn differansen i lønn mellom underkvalifisert/kvalifisert målt gjennom året, kan det hende de holder frem som de stevner.
I tillegg litt åte for konspirasjonsteoretikere: Det finnes prinsippfaste kverulanter som deg, meg og diatonix, vi krangler på feilaktig moms selvom beløpet kanskje ikke rekker til en halvliter. Mange andre (de fleste?) gir f....Sett nå at Fedex søker momsen de vet er feilbregnet tilbake, kanskje de aldri har betalt den? Da kan konsekvent beregning av uhjemlet moms bli en lønnsom gesjeft.
Fortsatt god sommer.
Pippi
Posts: 99
Joined: 25 Nov 2012 05:05

Re: Pecunem

Post by Pippi »

Har også hatt erfaringer med Fedex. De sendte heldigvis faktura på moms i ettertid. Ringte og fikk det etter litt om og men stoppet. Fikk bekreftelse på epost. Det pussige var at det samme skjedde ei uke senere, ringte og den samme personen på linja virket like overasket som første gang. :idea: Samme om og men, fakturaen blei kanselert. Blir alltid like forfær når unge folk har så dårlig hukommelse.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Pecunem

Post by Kjetil Kvist »

Nå begynner det å bli virkelig interessant.

Jeg fikk mail fra FedEx idag, og det viser seg jammen at vi har helt ulik virkelighetsforståelse. I svaret sto det nemlig:

"Jeg kan ikke se nogle steder, at det er angivet samlerobjekter i henhold til MVAL § 3-18. Derimod er der på proforma invoice angivet en tariffkode 97050000 og at varerne er mere end 100 år gamle - normalt bliver der i disse tilfælde beregnet 5 pct. MVA af fakturaværdien, jf. MVAL § 4-11 (2)."

Det artige er jo at det faktisk også står numismatiske objekter på proforma fakturaen, og på disse klistrelappene som følger med sendingen. At objekter i tolltariffen 97.05 omhandler gjenstander som omfattes av ulike paragrafer synes å være alt for komplisert for FedEx-hodene.

FedEx foreslo nå at jeg skal ta saken opp med Tollvesenet selv.

Det er selvsagt deres rot, og jeg synes at det er de som skal rydde opp. Men jeg har sagt meg villig til å gjøre den jobben dersom vi blir enige om at jeg kan fakturere dem etter gjeldende freelancesatser.

Følg med, følg med.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Pecunem

Post by Kjetil Kvist »

Pussig.

Nå har tydeligvis "ekspertisen" i FedEx satt seg på bakbeina, og vil hverken hjelpe til med å få myntene korrekt innfortollet eller slette fakturaen.

Det resulterer selvsagt i en blogg: #fedexfail.

Så får vi se hvor dette ender. Ser fortsatt ingen grunn til å betale fakturaen fra FedEx, dels fordi jeg ikke synes de gjør et arbeid som er verdt et gebyr på 88 kroner og dels fordi jeg faktisk ikke skal betale MVA for mynter (og det er ikke min jobb å søke refusjon fra Tollvesenet.)
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Pecunem

Post by Kjetil Kvist »

Da har tollavdelingen i FedEx ringt meg, fra Danmark, og opplyst meg om at de krediterer fakturaen.

Det er visst ikke helt enkelt, dette her. Rådet de nå gir er at avsender lar være å påføre tolltariffnummer 97.05 på sendingene. Jeg er sannelig ikke sikker på om det er mulig å sende over landegrensene uten tolltariffnummer, men det er nå en gang slik de vil ha det.

Jeg har nå fått løfte om at det ikke skal skje igjen. Jeg er spent. Da jeg lette gjennom mailboksen fant jeg ut at jeg har hatt åtte saker med dem siden april 2012, og jammen har det ikke vært samme problemet hver gang.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Pecunem

Post by Arve »

Fint at det løste seg, men problemet dukker vel opp igjen med neste myntforsendelse med FedEx. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

Neste gang de prøver seg, blir de politianmeldt, for forsøk på svindel.
Post Reply

Return to “Auksjoner”