Pecunem

Her kan du diskutere online auksjoner.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Pecunem

Post by diatonix »

Jeg har fulgt med Pecunem sine auksjoner over lengre tid, men først ikveld var det noen objekter som vekket min interesse. Blant annet lot# 1121 som var annonsert som en 4 reales fra Potosi, Bolivia: P for Potosi / myntmester O (eneste mulighet: Juan Rodrigues de Roas) / Philip IV / VF / KM#17B / estimate €50. Med andre ord: en morsom, men ikke spesielt spennende mynt. Men etterhvert fant jeg ut at opplysningene umulig kunne stemme: Først og fremst pga myntmesterens id (O), som i dette tilfelle ikke er en bokstav men symbolet for et hjul (Roas = Ruedas, spansk for "hjul" i flertall). For å understreke dette er det alltid en prikk midt i O'en, som jeg ikke kunne se på denne cob'en. Det viser seg at denne 4 reales må være fra Toledo (Spania): "To" (ikke oT, i dette tilfelle) for myntstedet (T'en er så å si borte,), myntmester P, KM# 33.5, 1621, Philip III. Nå lurer jeg bare på om Lili er enig i min konklusjon eller om jeg har tatt grundig feil! Det er uansett alltid like morsomt (og noen ganger lønnsomt) med litt detektivarbeid...

https://www.pecunem.com/world-coins

https://www.google.no/search?q=4+reales ... B375%3B188

Jeg fikk tilslaget for €60, ikke verst når verdien ifølge Standard Catalogue er $650/VF (som alltid en smule optimistisk, men allikevel...)!
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Pecunem

Post by svessien »

Gratulerer med et godt kjøp! Slikt er alltid kjekt. Og det vil hjelpe på humøret når du skal begynne å deale med Fedex, som skal ha toll på mynten, uansett hvor mye du henviser til lovverket.... Etter gjentatte episoder med støy rundt dette, har jeg fått et noe lunkent forhold til Pecunem sine auksjoner. Portalen i seg selv er helt topp, men fraktfirmaet sniffer.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

Nettopp fordi jeg husket det du skrev før en gang ang. Fedex, har jeg bedt Gitbud&Naumann (auksjonshuset bak Pecunem) å sende denne cob'en (+ en annen som jeg vant i samme slengen) med posten. De lovte å svare meg, så da får vi se...

"Auction: 18
Message:
Bitte nicht mit FedEX, sondern per Post (Registered Mail) schicken. Mit Fedex gibt es immer Probleme, da sie nicht wahrhaben wollen, dass die Einfuhr von Münzen nach Norwegen zollfrei ist. (Meine gewonnenen lots: 1121 und 1141) Besten Dank für Ihr Verständnis! Freue mich auf die nächste Auktion. Mit freundlichen Grüssen, etc "
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Pecunem

Post by svessien »

Dein Deutsch ist ja beispielhaft!

Lurt trekk.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

Fikk nettopp svar: De sier at forsendelse via Fedex er pålagt av forsikringsselskapet. Så da får jeg bare vente og se om Fedex har lært noe nytt i mellomtiden...
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Pecunem

Post by Arve »

Optimist! :wink: Men jeg håper du ikke får problemer. Jeg for min del sier aldri mer Pecunem.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Det er ikke Pecunem som krevet bruk av Fedex, det må være G N, forrige Pecunem-auksjon var for firma Solidus, også i München - og der var "registered mail" en opsjon. Jeg har forøvrig skrevet til Fedex og forklart hvorfor jeg ikke vil betale regningen på moms som de i strid med angivelse på følgebrev og faktura har betalt.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Pecunem

Post by lili »

diatonix wrote:Jeg har fulgt med Pecunem sine auksjoner over lengre tid, men først ikveld var det noen objekter som vekket min interesse. Blant annet lot# 1121 som var annonsert som en 4 reales fra Potosi, Bolivia: P for Potosi / myntmester O (eneste mulighet: Juan Rodrigues de Roas) / Philip IV / VF / KM#17B / estimate €50. Med andre ord: en morsom, men ikke spesielt spennende mynt. Men etterhvert fant jeg ut at opplysningene umulig kunne stemme: Først og fremst pga myntmesterens id (O), som i dette tilfelle ikke er en bokstav men symbolet for et hjul (Roas = Ruedas, spansk for "hjul" i flertall). For å understreke dette er det alltid en prikk midt i O'en, som jeg ikke kunne se på denne cob'en. Det viser seg at denne 4 reales må være fra Toledo (Spania): "To" (ikke oT, i dette tilfelle) for myntstedet (T'en er så å si borte,), myntmester P, KM# 33.5, 1621, Philip III. Nå lurer jeg bare på om Lili er enig i min konklusjon eller om jeg har tatt grundig feil! Det er uansett alltid like morsomt (og noen ganger lønnsomt) med litt detektivarbeid...

https://www.pecunem.com/world-coins

https://www.google.no/search?q=4+reales ... B375%3B188

Jeg fikk tilslaget for €60, ikke verst når verdien ifølge Standard Catalogue er $650/VF (som alltid en smule optimistisk, men allikevel...)!
Hei igjen Diatonix.

Denne mynten syntes jeg ikke er sa bra, da den mangler arstall.
Du nevner et arstall med en referanse, men det overbeviser meg ikke.

Vedlegger bildet av mynten din nederst, som jeg kopierte fra et nettsted, tror dette
er mynten du snakker om.

Mitt ressonement, etter beste evne:

1. Dette er en 4 reales som ikke er fra "el nuevo mundo"/"Amerika" i perioden til Felipe III og Felipe IV.
Dette kan du se pa vapenskjoldet. Vapenskjoldene ble preget forskjellig i disse to kontinentene
under disse kongene.
2. Da mynten er fra Spania, er det logisk a si at det er en Toldeomynt, da sa vidt jeg vet er det eneste alternativet.
Det er T en som mangler over Oen. Hvilket er ok, da Oen er sa soleklar.

3. P myntutsteder, er hvilket meg en myntutsteder som ingen vet hvem er, altsa ukjent. Men som preget mynter over flere ar.
Bade for Felipe III og Felipe IV, se linkene under.
I motsetning til mynter fra Potosi under Felipe III, ble mynter fra Felipe IV, Toledo, til myntmester P, preget med arstall.

4. Konkluderer med at din mynt er fra Toledo, myntmester P og preget av enten Felipe III eller Felipe IV, da mynten ikke
har arstall.
Dette er etter min mening noe som gjor mynten mindre atraktiv, desverre.

5. Jeg liker sporsmalene dine, men da jeg ikke har litteratur, foler jeg meg litt usikke,slik at jeg skriver ullent. Far se om jeg blir motivert til innkjop.
Dersom jeg hadde hatt litteratur, kunne jeg ha skrevet litt om hvorfor det er forskjell pa vapenskjoolene som ble preget i de to kontinenten. Stikkord: Portugal.

4 reales 1620 P Felipe III, Toledo http://www.mcsearch.info/search.html?se ... c=&a=&l=#3

Myntmester P, Ukjent navn?, utstedet mynter I Toledo under Felipe IV, 1621 til 1640, se link.:
http://www.maravedis.net/felipe4_4_reales_toledo.html

Finner ikke bilde pa linken din, vedlegger derfor bildet her, tror dette er din?

Mvh
lili
Attachments
4 reales Toledo.jpg
4 reales Toledo.jpg (100.92 KiB) Viewed 2626 times
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

Helt riktig, Lili, det er denne (det har visst skjedd noe med min link i etterkant). Kanskje ingen juvel akkurat, helt enig, men så kostet den ikke all verden heller og jeg har lært litt mer om ett av de spanske myntstedene. Hvis jeg har skjønt det riktig, så kan man i dette tilfelle gjette seg fram til et sannsynlig årstall pga det faktum at O'en er plassert under T'en og ikke over. Vet du tilfeldigvis hvem myntmester "P" er?
Apropos cob-mynter fra det spanske moderland- dette medlem fra samlingen er det nok litt mer futt i: en 4 reales (mao tilsv. en 1/2specie) fra Segovia, år 1612 (altså under Felipe III), myntmester A (Antonio de Morales). Mange fine detaljer, men dessverre uten synlig myntmerke (akvedukt)...
P6021591.JPG
P6021591.JPG (69.71 KiB) Viewed 2613 times
P6021592.JPG
P6021592.JPG (77.14 KiB) Viewed 2613 times
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Pecunem

Post by lili »

Hei.
Jeg har ikke sett denne myntmesteren P, benevnt med navn.
Hverken ved beskrivelser fra auskjonshus, eller pa Maravedis sin nettside.

Legger ved link til Maravedis sin nettside over
4 reales toledo, under ano, skrives P med sporsmalstegn, fra 1621 til 1640.
Videre da mynmester Y, som preget mynter I 1651, 52 og 55. Han er ogsa ukjent.
http://www.maravedis.net/felipe4_4_reales_toledo.html

8 reales Toledo, der ser du det samme, men P preget 8 reales frem til 1655, mens da ukjente Y
myntmester preget 8 reales I 1660 og 1662.
Det kuriose er at CA, Juan de Castillo preget 8 reales I 1659 og 1662.
Han preget ogsa 8 reales fra Cuenca i 1651. Hvilket betyr at han ma ha flyttet pa seg, en kuriositet.
http://www.maravedis.net/felipe4_8_reales_toledo.html

Da dette er basert pa numismatiske verk, og sikkert underlagt forskningens prinsipper, betyr
det for meg at det ikke finnes opplysninger om hvem denne myntmesteren er.
Kanskje det finnes spekulasjoner...... men ikke meg bekjent ivhertfall.

Litteraturen kan vare "gammel", og det kan komme "nye funn", slik at det a folge med pa
forum, kan vare interessant. Da det er pa nettstedene/forum, nyheter ofte fremstilles forst.

Mvh
lili
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

Er nylig blitt med i et spansk forum som heter numismaticageneral, du kjenner sikkert til det. Som i samlerforum.no er det mange aktive og hyggelige medlemmer, både amatører som jeg og profesjonelle numismatikere.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

Arve wrote:Optimist! :wink: Men jeg håper du ikke får problemer. Jeg for min del sier aldri mer Pecunem.
Fik nettopp en SMS fra Fedex (uoppfordret!), der de ber meg bekrefte at dette har vært gangbare mynter... Er det håp, tro?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Pecunem

Post by Arve »

Jeg tror det blir vanskelig å sende over en bekreftelse fra utstedende myndighet. :wink: Men du får gjøre som jeg gjorde, oversend en kopi av myntens auksjonsside og forklar hva slags mynt det er.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Pecunem

Post by Kjetil Kvist »

diatonix wrote:
Arve wrote:Optimist! :wink: Men jeg håper du ikke får problemer. Jeg for min del sier aldri mer Pecunem.
Fik nettopp en SMS fra Fedex (uoppfordret!), der de ber meg bekrefte at dette har vært gangbare mynter... Er det håp, tro?
Ja det er håp.

FedEx får denne beskjeden fra tollvesenet, og de må bare få forklart dette i klartekst.

Du kan bruke dette formularet om du har lyst:

"Til rette vedkommende.
Pakken sendt gjennom FedEx fra (sted) med referansenummer (nummer), inneholder en mynt.
Den er solgt av en anerkjent og profesjonell mynthandler, og både faktura og pakkepapirer definerer den som en antikk (gresk/romersk osv) mynt.
Når Tollvesenet nå etterspør dokumentasjon om at den har vært gyldig betalingsmiddel, og at denne dokumentasjonen kan skaffes fra utgiverlandets nasjonalbank, så blir det vanskelig. Ikke på grunn av uvilje, men rett og slett fordi den er gammel.
Mynten er laget av (grekerne/romerne osv) en gang for (xxxx) år siden. Den gangen fantes det ikke nasjonalbanker, og landet som sådan eksisterer heller ikke lenger.
Dette har aldri vært et problem når jeg, eller andre samlere i Norge, har mottatt antikke greske og romerske, eller andre eldre mynter tidligere, altså mynter fra tiden før nasjonalbanker og skriftlig dokumentasjon fra utgivere.
Jeg viser videre til MVA-loven som i §3-18 unntar mynter som samlerobjekter fra MVA."
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

Nå avventer jeg hva de sier, men ihvertfall: tusen takk, Kjetil!!
Post Reply

Return to “Auksjoner”