Pecunem

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Jeg tror det er viktig at man instruerer avsender, dvs. mynthandler - som f.eks. Gitbud & Naumann - til å gi riktig referanse til norsk mva.lovgivning §§ 3-18, ref. 7-1. Jeg har prøvd å få dem til å skrive "coins for colletion", men ingen vil det - antagelig fordi "coins" kan oppfattes som gangbar mynt, som postvesenet ikke vil formidle, så "numimatic objects" er det beste man kan håpe på. Men har avsender riktig mva.lov referanse, er det speditørens feil om de likevel beregner moms. Forhåpentligvis har Kjetils sak, og mine to fått Fedex til å skjerpe rutinene, men om avsender har gitt riktig referanse har du iallfall en bedre sak.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Pecunem

Post by Kjetil Kvist »

Etter erfaringene med FedEx er jeg litt usikker på om det hjelper så mye å instruere avsendere. I mitt tilfelle hadde faktisk G&N skrevet en henvisning til riktig paragraf, men da FedEx hadde koblet en helt annen paragraf til tolltariffnummeret, så ble det rot likevel.

Da FedEx ringte opp, så var deres anbefaling å få avsender til å la være å føre opp tolltariffnummer (som for numismatiske objekter er 97.05). Jeg er ikke helt sikker på om man faktisk får sendt noe utenlands uten å føre opp tolltariffnummer, men det er kanskje verdt et forsøk.

En annen ting som kanskje kan være greit er å få registrert en brukerprofil hos FedEx der det står at du stort sett mottar samlermynter, og at disse skal innfortolles etter §3-18 i MVA-loven. Det har de opprettet på meg nå, og jeg er spent på å se om det fungerer.

Jeg har tatt ned bloggen jeg skrev om FedEx. Det var ikke morsomt å skrive den, og jeg har jo som ambisjon om å skrive en rosablogg, og ikke en gneldreblogg. Det kommer nok opp et annet innlegg om tollkomplikasjoner, men det får jeg ta litt senere i høst, og helst i en mer positiv tone.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Pecunem

Post by svessien »

Nå er ikke jeg så stødig på lovverket, men jeg mener å ha fått med meg at det er viktig å gi tilbakemelding til Fed Ex/inkassoselskapet som overtar regningene at du påstår kravet uriktig. Da må det drives inn via retten (?), eller hva, Olav?

Min strategi har vært å høflig be dem dra til helvete og "see you in court". Har ikke hørt noe på mange måneder nå.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Det er veldig viktig å avvise kravet - og det "uten ugrunnet opphold" = på folkelig norsk: så snart du har anledning. Avvisningen må begrunnes, men en henvisning til mva.loven 7-1. 3-18 bør være tilstrekkelig. Skriv og behold kopier. Inkassobyråer tar ikke saker hvis kravet er (begrunnet) omstridt. (Dvs. noen byråer har en juridisk avdeling som behandler det som en sak, vurderer holdbarheten i kravet og råder til søksmål om det er sannsynlig at kravet står seg - og tar seg timebetalt for det. Der vil det normalt stoppe, uten at du får noe krav. De tar ikke tøv til retten.)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Nytt kapittel: Mail fra Fedex hvor de bekrefter at de vil søke refusjon av innbetalt moms fra tollvesenet (De har allerede frafalt kravet mot meg) - men ber om hjelp, bl.a. om jeg kan bekreftet at myntene er "gangbare" eller har vært gangbare.
Jeg har sendt dem en beskrivelse av hver mynt, og forklart hva drakme, as, sesterts m.m. er, og at såvel myntsystemene som myntutgiverne kan googles. Så får vi håpe de får pengene sine tilbake - og selvfølgelig - bekreftet at myntene var gangbare da de i sin tid ble utgitt.
Så skal det bli spennende å se om de kommer tilbake og ber om bekreftelse fra myntutstedende myndighet.
Jeg har forøvrig tipset dem om denne tråden - jeg så dagens e-post som uttrykk for vilje til å forbedre seg.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Pecunem

Post by Arve »

Det er bra! Litt folkeopplysning skader aldri. :wink: Jeg prøvde på det samme overfor FedEx i januar uten at det hjalp. Vi får håpe at de har forstått det nå.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Nytt kapittel: Ny forsendelse fra G&N. telefon fra Fedex: "Var dette samlergjenstander?" Ja, sa jeg - mynter til samlerformål og regnet med at det var det de ville ha bekreftet. Det var det ikke, innringer var fokusert på en annen bestemmelse i momseloven som sier at du skal beregne moms av 25% av kjøpesum på antikviteter. Så ny regning kom.
Nå har jeg etterhvert lagret et standardbrev, som riktignok må tilpasses aktuell forsendelse, men likevel er arbeidsbesparende. La ved kopi av faktura. (G&N hadde klistret en lapp på forsiden av konvolutten med regeranse til mval §§7-1, jfr 3-18, men konvoluttenhadde jeg dessverre kaster fordi jeg trodde de nå hadde lært).
Jeg sendte som e-post, og fikk omgående svar - de vil ikke kreve inn beløpet, men formelt frafaller de ikke før tollklagen er avsluttet engang om 8 til 12 måneder.
Innen kravet kom fikk jeg tilslag på nye mynter fra G&N. Og fikk melding om at forsendelsen nå var underveis med nummer xxx, ventet levering aa/11-2014. Da sende jeg melding til Fedex, at forsendelse xxx gjalt mynter, jfr mine brev av (4 datoer) og derfor ikke skulle belastes mva. Og: under - tilbakemelding etter én dag: Sending xxx vil IKKE bli belatet m.v.a.
Altså - nå en bruksanvisning for dem som vil kjøpe mynter (eller frimerker) fra utenlandske hus som bruker Fedexeller andre budfirmaer:
1. Be selger om å merke forsendelsen:"Coins for collection, Norw. VAT-Act/Nor MSW-L/Norsk mval §§ 7-1,ref.3-18 - VAT excempt."
2. Når du får melding fra spedisjonsfirmaet om at myntene er på vei, sendt en e-post til firmaet om at sending xxx gjelder mynter til samlerformål, jfr. §7-1 og 3-18 og derfor ikke skal være gjenstand for mva.
3. Behold konvolutter og andre dokumenter inntil du har fått bekreftelse på at krav på moms og gebyrer (som kan overstige momsen) er frafalt.
Kanske vi klarer det nå?
En liten sadistisk glede er det jo at det koster Fedex uhyrlig meget mer enn de 15 euro de regner i frakt: å beregne moms etter "samlerparagrafen", utstede faktura ( og samtidig betale inn beregnet mva til tollvesenet), lese klagen din og for første gang slå opp i loven, for så å be teknisk/juridisk avdeling om å utferdige søknad om refusjon, utferdige søknaden med spesifikasjoner, vente 8 til 12 måneder uten rentekompensasjon på å få pengene sine tilbake(jeg er ikke sikker på om de får tollbehandlingsgebyret tilbake)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Pecunem

Post by Arve »

Olav, tollbehandlingsgebyret er det gebyret Fedex tar av deg for å fortolle varen på vegne av deg, det er ikke et gebyr som betales til toll- og avgiftsmyndighetene. Det er ikke noe de har betalt og dermed er det heller ikke noe de kan få igjen. Det er derimot et beløp de taper fordi de ikke kan kreve deg for det.
Jeg har for øvrig tatt konsekvensene for lenge siden, etter èn krangel med Fedex har jeg sluttet å kjøpe fra G&N. Det finnes nok av auksjonshus som ikke bruker Fedex.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Pecunem

Post by Swede »

Jag har inte någon erfarenhet av just Fedex till Norge, men när det gäller att skicka till USA använder jag Fedex gärna - de är mycket hjälpsamma vid tullklarering och agerar som broker istället för att jag måste anlita broker som möter mig på flygplatsen.

Generellt är norska tullen ganska hopplös - har tidigare sänt med både DHL och svenska posten, och bägge lyckas få felaktig tullhantering (i ca 10% av fallen) trots att fakturan sitter utanpå paketen. Senast var det "vykort i kartong 1900-1960" som tolkades som nyproducerade vykort och därför fick moms 25%+tullhanteringsavgift. Min mottagare får då refusera paketet och skicka tillbaka det, eftersom speditören och tullverket vägrar att ta hänsyn till ny faktura med den något tydligare formuleringen "änvända vykort i kartong 1900-1960 för samlarbruk"!!!
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Pecunem

Post by Ask »

Olav K wrote:Du har jo selv antydet svaret :wink: selvom de har hovedkvarter på Skedsmokorset, skriver de på svensk. det forklarer vel alt.
Skrive på svensk og ringe på dansk. Fikk en telefon i dag ( søndag ! ) om jeg ikke kunne være så snill å spesisfisere litt hva slags mønt osv. I likhet med Olav K har jeg laget et standardoppsett der jeg bare kan klippe og lime, så det ordner seg nok denne gangen også.

Mvh. Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Vær ikke for trygg! For en måned siden fikk jeg tilslag på noen mynter hos Gitbud&Naumann (det er de, og ikke Pecunem sm insisterer på å bruke Fedex). Klok av skade ba jeg dem påføre forsendelsen "Mynter, jft. mval.§7-1jfr. 3-18". det gjorde de, endog med store bokstaver. Når jeg fikk melding fra Fedes om at pakke var underveis, sendte jeg en mail og ba dem avstå fra mva. beregning med referanse til momseloven. Så fikk jeg telefon fra en tilsynelatende oppegående dansk dame hos Fedex, hun ba meg sende kopi av faktura - og jeg benyttet igjen sjansen til å forklare at forsendelsen ikke skulle momses, og sendte kopi av faktura. Når myntene ikke kom avtalt dag ringte jeg og purret. Jo, forsendelsen var til tollbehandling, ny tid avtalt. Myntene levert til ny tid, åpenbart at de aldri hadde være ute av godt forseglet konvolutt hvor de ligger i en klebete "bølgepapp" som eller går i stykker når du åpner. Helt fint. I går fikk jeg brev fra Fedex med tollfaktura, vedlagt spesifikasjon hvor det under Post 31 "Vareslag" står "Mynter" og under Post 44, tilleggsopplysninger står: "M2 MVAL§ 7-1,JF §3-18". Å betale kr. 1162,00.
Det blir standardbrev med tilføyelser igjen. Men dette har det mest åpenbare sløvsinn jeg til nå har registrert. Her har de fått korrekt beskrivelse fra avsender, mail fra meg med påminnelse, telefonsamtale som oppfølger, fakturakopi med fullstendig spesifikasjon tilsendt. Så bruker de en ekstra uke på "tollbehandling" hvor de åpenbart ikke har sett å innholdet, og like åpenbart ikke har lest det avsender eller jeg har skrevet.
For meg er ikke problemet stort, jeg sender et brev - ber om å få kreditnota - og får det. Det er Fedex som som får jobben med å søke refusjon, skrive kreditnota og omkalfatre sine regnskaper. Det tar dem vel noen timer hver gang. Er det likevel billigere for dem enn å ansette noen som kan slå opp i loven? Du trenger ikke juridikum for å lese momseloven, alminnelig leseferdighet holder.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Pecunem

Post by Arve »

Det er nok deg som aldri lærer Olav. :wink: Slutt å by på mynter hos firmaer som insisterer på å bruke FedEx.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Pecunem

Post by Olav K »

Så lenge de har gode mynter til fornuftige priser skal jeg alltids spandere noen minutter på å sende et irettesettende brev. I den nå pågående auksjon ser det ut til at de har bommet på estimatene. Republikkmynt er stort sett estimert til Euro 50, og selv tregangen kan se billig ut sammenlignet med andre hus. Det virker som de heller ikke ser forskjellen mellom svak VF og godVF, men publikum gjør det ser det ut til.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

-
Last edited by diatonix on 04 Oct 2015 22:08, edited 1 time in total.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: Pecunem

Post by diatonix »

Tenker og gjør som Olav K... G&N har av og til spennende spanske cobs uten å være klar over det selv (og bare tysk i beskrivelsen i eBay-annonsen slik at man slipper mye av den ellers nådeløse konkurransen fra spansk- og engelsktalende land) så jeg har faktisk gjort flere røverkjøp. Det siste for få uker siden: ble så oppringt av en danske som prøvde å snakke norsk og som lurte på om objektet hadde vært gangbar mynt noe jeg svarte bekreftende på. Konvolutten ble så levert på døren et par dager seinere. Skulle det dukke opp en faktura i etterkant blir den, som alle andre, sendt tilbake sammen med min egen faktura på portoutlegg + fakturagebyr på kr. 50,- Har aldri hørt noe mer etter det, men sant å si så har de aldri betalt mine fakturaer heller...
Post Reply

Return to “Auksjoner”