Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Olav K »

Ingen dum tanke. Det det handler om er vel økonomi = flerbruk av samme "gjenstand".
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Trond i California »

Neste sak i denne serien er tre medaljer fra sportsmesterskap for nordmenn I Chicago 1921-1924 kalt Norwegian National League. Det var tydeligvis et aarlig arrangement saa det maa ha vaert mange nordmenn I Chicago omraadet paa 20 tallet.
Attachments
IMG_4124.JPG
IMG_4124.JPG (304.03 KiB) Viewed 3038 times
IMG_4125.JPG
IMG_4125.JPG (251.12 KiB) Viewed 3038 times
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by SamleStian »

Første og andre plass! Men hva står på baksiden av den fra 21? 440 yard run?

Spennende samleområde :)
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Trond i California »

Baksiden sier 440. YD. RUN. Det betyr sannsynligvis 440 yards som er 402 meter - med andre ord 400 meter loep.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Trond i California »

Den neste medaljen I denne serien er strengt tatt ikke laget av nordmenn I Amerika, men svensker.

I Lindsborg, Kansas er det et lite Lutheransk universitet (Bethany College) som ble stiftet 1881. I forbindelse med World's Columbian Exposition I 1893 ble det laget en aluminium medalje som ogsaa feirer jubileum for reformasjonen I Sverige. Avbildet er Martin Luther. Den er 10.6 gram og har 50 mm diameter.

Her er litt mer informasjon jeg fant paa nettet:

Upsala 1593 refers to the Synod of Upsala that led to the Church of Sweden aligning itself with the Lutheran Church. So what is the link to the Columbian Exposition (besides 1893)? Carl Aaron Swensson founded Bethany in 1881. He served as president of the General Council of the Lutheran Church of North America from 1893 to 1894. He was a member of the American Academy of Political and Social Science, World's Columbian Exhibition Auxiliary 1893, and a member of Building Committee for Sweden's Building at St. Louis Exposition in 1904. His involvement in the national expositions suggests he could have had the medal struck for the Columbian Exposition or that he was inspired by the prolific output of aluminum medals at the exposition.

The reverse refers to the Jubilee of the Swedish Lutheran Church at Bethany College in Lindsborg, Kansas in 1893. The inner legend translates as For Christ and the Church, Through Adversity to the Stars (Heaven).

The building is the Old Main building at Bethany College (demolished in the 1968).


Det er med andre ord litt usikkert om det har noe med 1893 World's Columbian Exposition aa gjoere, men artig sak uansett. Jeg liker godt uttrykket jubelfest, spoers om det var noe fres paa festen til disse kristne svensk-amerikanerene Kansas I 1893 ? :roll:
1893 Bethany College Svensk Low.jpg
1893 Bethany College Svensk Low.jpg (249.71 KiB) Viewed 2979 times

Universitetet finnes fortsatt og du kan lese mer om dette her: http://www.bethanylb.edu/ . Som nordmann synes jeg det er morsomt at dersom du klikker paa linken overst til hoeyre under About Bethany og Swedes Succeed kommer man til foelgende:

We're sorry, but the page you were trying to reach is not available! However, look on the bright side--you've learned how to say "Oops!" in Swedish. Hmm....
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Trond i California »

Neste sak i denne serien er en sloeyfe laget for Soenner Af Norge. Denne er mer generell enn de som ble vist tidligere I traaden ved at det ikke er nevnt hvilken losje det er fra. Den er pen og meget forseggjort. Jeg var tidligere medlem av SoN og deltok paa endel moeter. Veldig hyggelige folk med norsk avstamning men jeg konkluderte at foreningen kanskje passer best for 2, 3 og 4 generasjons nordmenn som bor I USA.

Enig og Tro Til Dovre Falder!
Attachments
Sonner Af Norge red.jpg
Sonner Af Norge red.jpg (727.16 KiB) Viewed 2925 times
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Trond i California »

Kanskje litt utenfor opprinnelig traad men artig likevel. Speciemen av aksjebrev fra Bergen (1930) og Christiana (1924) registrert I New York med 30 aars varighet...Legg merke til egen melding om at Christiana skifter navn til Oslo per 1 januar 1925. :D
Attachments
IMG_4382.JPG
IMG_4382.JPG (343.09 KiB) Viewed 2838 times
IMG_4383.JPG
IMG_4383.JPG (355.42 KiB) Viewed 2838 times
IMG_4381.JPG
IMG_4381.JPG (371.49 KiB) Viewed 2838 times
IMG_4384.JPG
IMG_4384.JPG (372.14 KiB) Viewed 2838 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Arve »

Artige saker det der. Med to slike i bankboksen i 1924 satt du trygt gjennom krakk i 1929 og krise på tredvetallet. Men disse er jo specimen-eksemplarer så de har jo ikke reddet noen fra krakket. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Trond i California »

Dersom du noen gang faar spoersmaal om hvem som vant 5 miles loepet I Scandinavian-American Athletic Union of Illinois Championship den 11 oktober 1914 har du svaret her: det var Christian Christensen . Hvordan medaljen hans endte opp I Argentina kan jeg derimot ikke svare paa...
Attachments
SCANDINAVIAN ATHLETIC FRONT RED.JPG
SCANDINAVIAN ATHLETIC FRONT RED.JPG (331.58 KiB) Viewed 2744 times
SCANDINAVIAN ATHLETIC BACK RED.JPG
SCANDINAVIAN ATHLETIC BACK RED.JPG (341.4 KiB) Viewed 2744 times
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Trond i California »

Her er en fin sloyefe fra moetet i organisasjonen The New Vikings of America (stiftet i 1930) i Duluth, Minnesota som ble arrangert 9-11 Juli 1936.

Metallmerket er laget av H. Rui. Desverre gaar bare Del 1 katalogen til Kvist om Rui medaljene til 1919.

Kjetil: har du sette denne foer?
Attachments
Rui Viking Foran.jpg
Rui Viking Foran.jpg (185.32 KiB) Viewed 2634 times
Rui Viking Bak.jpg
Rui Viking Bak.jpg (459.86 KiB) Viewed 2634 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Arve »

Mangler det ikke noe i rammen over sløyfen? Et navn f.eks.? Kanskje dette er et eksemplar fra det partiet som ble underslått av kassereren før møtet i 1936? Her har vi et gratis plott for en nybegynner innen kriminalforfatterfaget.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Trond i California »

Et par nye saker I min Norvegiana samling. Den foerste er en Sons of Norway minnemedalje for Olav V - Norwegian American Heitage Fund. Jeg liker hvordan den norske loeven og den amerikanske oernen holder Sons of Norway skjoldet sammen....

Den andre er en deltagersak fra Norse Celebration I Winnepeg (Canada) July 5-10. 1928. Paa baksiden ser dere at det var fem ulike organisasjoner som stoettet arrangementet, inkludert De Forenedes Staters Bygdelag :D
Attachments
Olav SoN Red.jpg
Olav SoN Red.jpg (283.14 KiB) Viewed 2471 times
Carl Gulrud Rd.JPG
Carl Gulrud Rd.JPG (333.78 KiB) Viewed 2471 times
IMG_5957.JPG
IMG_5957.JPG (615.42 KiB) Viewed 2471 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Olav K »

Jeg savner en "liker"-knapp til innleggene. Jeg har ikke noe å tilføye, men synes de er morsomme å lese - for meg en ukjent verden.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Flash »

Slenger meg på; bare fortsett!
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Trond i California »

Takk for tilbakemeldingene. Jeg glemte helt aa legge ved et skikkelig bilde av fronten med en barsk viking som peker til Winnipeg.

Ellers har interessen for disse sakene faatt meg langt ut paa viddene; fra mynter=>medaljer=>brosjer=> slektsforskning. :lol: Nedenfor finner dere bilde av en ung Carl Gulrud som var eier av medaljen. Et raskt internetsoek forteller at han var 32 aar da han besoekte dette arrangementet endel aar senere I Winnepeg I 1928...
Attachments
Winnipeg front red.JPG
Winnipeg front red.JPG (296.66 KiB) Viewed 2419 times
Carl Gulrud Photo.jpg
Carl Gulrud Photo.jpg (167.31 KiB) Viewed 2419 times
Post Reply

Return to “SHOWROOM”