Speciedaler 1833

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Speciedaler 1833

Post by Olav K »

Er du sikker på at du ikke blander med 20 kr i gull 1883? :wink: Speciedalerer var slutt da, og 20-kronen var den eneste kronemynt som ble preget i 1883. Den ble preget i 35.900 eksemplarer, som i seg selv er beskjedent, men av for meg ukjente grunner kan bare et fåtall ha kommet i sirkulasjon. Bransjefolk mener at det bare er mellom 40-50 stk i privat eie. Gunnar Thesen som gjennomgikk "gullskatten" (gullmyntene som ble brakt til London i 1940) etter returen til Norge, og fant bare to stk. 1883.
Myntene dukker av og til opp på auksjon, men jeg har ikke registrert noen etter Numisma 2012 (uten at det skal være noen garanti). Men lavt utbud gir høy pris.
Hvor ble det av resten? Hvem vet. Man kan ha pakket dem ned og lagt dem som pant for et eller annet statslån på 1880-tallet? Glemt kassen i kjelleren hos Norges Bank? Solgt til smelt?
Mer vidløftig: En enkelt kasse med gull ble borte under gulltransporten, var det den med 1883 myntene? Kanskje ligger den begravet under en stenheller i fjellet, og tyven tør ikke hente den opp for han vet at disse myntene øyeblikkelig vil bli lagt merke til...
Enda mer vidløftig: Norges Bank har dem, men sier det ikke til noen. Hvert år holder de sin årsmiddag for statselite og næringslivselite, men er bundet av statens regulativ for servering av vin. Skrukorkvin fra Chile kan være godt til pizza, men imponerer neppe eliten. Man henter derfor opp en 20 krone 1883, tar den ut til bokført verdi (laveste av kostpris eller markedsverdi) fra banken til NBs vinfond, som selger mynten og kjøper egnet vin til middagen. Slik kommer det én 1883 til salgs hver høst, men siden det ble solgt tre (eller 4?) i 2011/2012 har det ikke vært nødvendig å legge ut noen mynt de siste par år.
Siden ingen vet er det bare å velge den teori som passer deg best.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Speciedaler 1833

Post by karstkri »

Nei Olav K nå er det nok du som tar feil han mener sp.d 1833, men i norges mynter er det oppgitt 106.100 eks men der er 1833 og 1834 slått sammen og de flest er nok fra 1834. Og det fleste er smeltet så hvor mange som finns fra 1833 er ikke mange utifra hvor skjelden den er .
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Speciedaler 1833

Post by Olav K »

sorry - blings de luxe - :oops:
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Speciedaler 1833

Post by rega65 »

Er nok notert på jørpeland :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Speciedaler 1833

Post by Olav K »

Ja, det skal nok bli fremstillt som det endelige og ugjendrivelige bevis på at jeg ikke ser forskjell på Karl Johan og Oscar II, huff og huff...
User avatar
krag
Posts: 90
Joined: 30 Mar 2014 19:33
Location: Vestby

Re: Speciedaler 1833

Post by krag »

Underholdende lesning om gullskatten, Olav K :wink: - og antar, intuitivt, at det er enklere å få oversikt over de myntene som er omsatt i relativ moderne tid e.l., enn hva som har skjedd med resterende.

Jeg får bare beklage ovenfor Trond i California at dette blir litt utenfor trådens startinnlegg..
Gunnar Thesen har jeg allerede blitt utsatt for ved å besøke Oslo myntgalleri. -En meget hyggelig opplevelse. Kommer til å kjøpe den nye boken når den lanseres.
Sicilia, England
Jon
Post Reply

Return to “SHOWROOM”