Speciedaler 1821

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Speciedaler 1821

Post by Trond i California »

Legger ut skrytebilder av mitt siste speciedaler kjoep - denne gangen fra 1821. Jeg hadde ikke dette aaret fra foer saa det er en velkommen addisjon til samlingen min. Mynten har flott glans og kanskje det som kalles frosting.

Jeg husker at i traaden om min speciedaler fra 1823 uttalte brafin foelgende om Carl Johan specier:
Jeg har samlet disse i mange år, og det mange ikke tenker over er at disse speciene er velkjent for svakt preg spesiellt på løvemanken, og delvis også låret til løven.
Det eneste stedet jeg foerst tenkte det var mulig slitasje var nettopp loevemanken - det var foer jeg husket brafin sin beroligende uttalelse.

For sammenligning kan dere se paa OMG sin fra samme aar som er I kvalitet 0:
http://www.oslomyntgalleri.no/nettbutik ... 1821-kv-0/

Jeg tror og haaper jeg med dette har rykket opp fra tredje til andredivisjon blant speciesamlere... :D
Attachments
1821 SPECIEDALER REVERS.jpg
1821 SPECIEDALER REVERS.jpg (324.34 KiB) Viewed 3940 times
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Speciedaler 1821

Post by Heb »

Denne specien var da utrolig flott! Udiskutabel kv 0 vil jeg si. Et virkelig skryteobjekt! Når du snakker om flat løvemanke, foreslår jeg at du tar en titt på speciedaleren 1819 i kv 0 som Numisma hadde som fredagsmynt forrige uke. Har sett denne håndholdt, og vil påstå at løvemanken din ser bedre ut. En flott mynt Numisma har til salgs, men eksemplaret ditt fra 1821 er minst like flott! Slike mynter passer ellers ikke i 2. divisjon, men hører naturlig hjemme i 1. divisjon bare så det er sagt. :D :D :D

Blir nesten litt misunnelig på dere "over there" som bare plutselig kommer over "urørte" gamle norske mynter, kanskje også til en hyggelig pris. Du må gjerne tipse oss i gamlelandet hvis du tilfeldigvis også skulle "komme over" noen "urørte" OscarII-mynter (hehe).
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Speciedaler 1821

Post by hertervig »

:D Herlig mynt. Og nesten ikke bagmarks i flatene? Det er en sånn mynt som virkelig gir glede å eie, både fordi den er god å se på, og fordi du vet at denne trenger du aldri å bytte ut med noe bedre. Moro å se for oss andre også, og håper du finner flere som du deler med oss!
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Speciedaler 1821

Post by vestmar »

En fantastisk mynt, Trond i California. Og til og med den tidlige (?) typen uten komma mellom JOHAN og NORGES, som er klart mindre vanlig enn samme årstall med komma - som f.eks. OMG's eksemplar nevnt ovenfor. Finnes neppe mange som "slår" denne... Gratulerer :)
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1821

Post by Trond i California »

Takk for flott tilbakemeldinger heb, hertevig og vestmar.

Jeg var ikke klar over at det var to typer av denne mynten, vestmar. Det eneste jeg lurte litt var igaar da jeg sammenlignet myntene mine fra 1821 og 1823 syntes jeg at kongeportrettet var noe ulikt. Det syntes som at kongen hadd mer knekk i nakken/ryggen paa 1821 samt stoerre brystparti. Paa 1821 ser kongen ogsaa noe yngre ut enn paa 1823 uten at jeg klarer helt aa peke paa forskjellene. Etter aa ha sammenlignet forskjellige mynter fra disse aarene i OMH og OMG syntes jeg aa se begge typene, men forskjellene er svake. Noen som har mer informasjon eller er dette noe jeg innbiller meg? :?
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Speciedaler 1821

Post by vestmar »

Trond i California wrote:Jeg var ikke klar over at det var to typer av denne mynten, vestmar.
Jørn K Larsen nevner disse i sin "Oversikt over norske mynter 1809-2011 inkludert varianter, prøvemynter og verdier" som herved anbefales alle som ikke kjenner den.

Fra side 34:
jklarsen-1821.jpg
jklarsen-1821.jpg (22.35 KiB) Viewed 3692 times
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Speciedaler 1821

Post by vemod »

Gratulerer. Et av de bedre eksemplarer som finnes, vil jeg tro.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Speciedaler 1821

Post by stigulv »

Fantastisk flott mynt.

Håper jeg en gang kan få god nok økonomi til og kjøpe en slik :-)
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Speciedaler 1821

Post by Lord Flash »

Museumseksemplar! Nydelig mynt, spennende at et slik prakteksemplar dukker opp.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Speciedaler 1821

Post by Stein Knutsen »

Virkelig pen daler, og ut i fra bildene utvilsomt kv 0
Skal man være litt streng ,så aner jeg en ripe under haken.
Men virkelig super mynt :D
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Speciedaler 1821

Post by Torashe »

Må hive meg på og si meg enig at den var lekker ja. Skulle lett byttet ut den jeg har mot den der. Men nå har jeg lagt tiden 1800 til d.d bak meg. Nå går det fullt og helt før den tid, varianter og forfalskninger.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1821

Post by Trond i California »

Godt aa hoere fra deg igjen, torashe - velkommen tilbake!

Takk for gode tilbakemeldinger stigulv, Hr. Lord Flash, vemod og Stein - veldig kjekt aa faa svar paa mine innlegg.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”