Speciedaler 1696

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Speciedaler 1696

Post by Trond i California »

Sist innkjoepte mynt er en 1696 Speciedaler av varianten "Det Klipperne". Det er min foerste Christian V Specie, saa den glir fint inn I samlingen...

Mynten er nok litt rufsete med endel smaahakk, men likevel I bra kvalitet. Den har en moerk, jevn farge som gir en foelelse av at ingen har renset eller pusset den I aarenes loep. Den er market som S I Sieg katalogen. Kommentarer taes som alltid imot med takk...
Attachments
1696 Specie SF.jpg
1696 Specie SF.jpg (166.36 KiB) Viewed 1848 times
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Speciedaler 1696

Post by arnetech »

fin den. jeg lurte på om norske mynter og medaljer er generelt billigere "over there" enn her i Noreg?
Live long & prosper
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1696

Post by Trond i California »

Takk for svar arnetech. Jeg tror det er vanskelig aa si noe generelt om prisnivaa USA vs. Norge, det er vel begge steder mulig aa gjoere gode kjoep men ofte gaar saker til katalogpris. Nedenfor er et svar jeg postet paa et tilsvarende spoersmaal tidligere paa Samlerforum. Haaper det er oppklarende.
USA er et stort land som du vet med store forskjeller, saa det er vanskelig aa gi et kort svar. Hvis man spoer om hvordan prisene er paa norske mynter i Europa er jeg sikker paa at det er endel forskjeller mellom Finland, Hellas, Spania og Island. Paa samme maate er det store forskjeller kulturelt og finansielt mellom Seattle, New York, Florida og San Diego.

Generelt kan jeg si at gode norske mynter som oftest blir lagt ut paa auksjoner, nettopp for aa faa bedre pris ved aa gjoere det tilgjengelig for samlere i Norge (sannsynligvis er mange av forumets medlemmer aktive paa auksjoner i USA).

Neste poeng er at amerikanske mynthandlere har en lei tendens til aa vaere en grad av ifht norsk gradering. Det betyr at mange ordinaere norske 1+ mynter graderes og prises til 01. Siden pris forskjellen mellom disse gradene er stor paa norske mynter, finner jeg veldig ofte at mynter er grovt overpriset. Hvis jeg mener en 1+ er verdt $10 og selger krever $100 er det ganske haaploest aa engang starte pruting for aa si det slik. :evil:

Tilslutt er det minst 4-5 mynthandlere i USA som spesialiserer seg paa norske mynter, og disse kjoeper opp mye av det som dukker opp gjennom sitt nettverk. Desverre betyr det ofte at det er lite tilgjengelig for samlere som meg fra lokaler myntforhandlere :(

Jeg er heldig aa ha en jobb som krever en del reising i USA, Europa og Midt-Oesten, og jeg bruker anledningen til aa jakte paa mynter mens jeg reiser. Fra tid til annen finner jeg gode kjoep, men det er desverre ikke slik at Speciedalerene ligger paa rad og rekke til en billig penge. De gamle mynthandlerene sier at det var slik for 30 aar siden, da kunne de kjoepe norske mynter utrolig billig i USA (paa den annen side var de jo ofte billig i Norge ogsaa den gang).

Saa for aa oppsummere, det finnes mye norske mynter i USA men mye av disse er desverre grovt overpriset. Fra tid til annen kan man finne gode kjoep (feks hvis de blir solgt som svenske :D ), men med internet og eBay har mange mynthandlere desverre god innsikt i norske priser. Et eksempel er mynten i denne traaden som jeg var veldig glad for aa finne, men som ble kjoept til en pris som er naert norsk katalogpris...
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Speciedaler 1696

Post by Askeladd »

Etter et forholdsvis nylig besøk i Trond sitt "hjemmemarked" kan jeg bekrefte hva Trond skriver.
Imidlertid samler jeg årgangsmynt og her var det mye bra å finne av Olav til en rimelig penge, mens Haakon og OscarII var forholdsvis sjelden vare i topp kvaliteter.
Imidlertid har Trond skaffet seg en god kontaktflate og har på forholdsvis kort tid opparbeidet seg en flott samling, noe han villig deler med oss her på forumet.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Speciedaler 1696

Post by hertervig »

Noe som mange av oss setter stor pris på.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1696

Post by Trond i California »

Takk for gode svar og tilbakemeldinger Askeladd og hertevig. Det frister alltid aa poste mer paa Samlerforum naar jeg faar respons.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1696

Post by Trond i California »

Er det noen som har lyst aa kommentere paa mynten min i starten paa traaden?
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Speciedaler 1696

Post by PCL »

Trond,

Så bra at du har kommet igang med randskrift-specier da. Og ikke hvilken som helst start heller.....

1696 finnes tilgjengelig privat i randskriftene A, B, C og G (D, E og F kun i offentlige samlinger).
A og B er angitt i norske referanseverk med R (d.v.s. 7-10 kjente ex. i privat eie), mens C og G er mer vanlige.

Du har med andre ord fått deg en riktig så sjelden mynt, og slettes ikke av dårlig kvalitet heller. Jeg vil vel kvalitetsmessig legge den på en svak 1+, med verdi på rundt 25.000.
Og jeg er enig med deg i at den mørke toningen gir et betryggende inntrykk av at den ikke har vært utsatt for kunstig behandling, rensing.

Gratulerer med en flott mynt!
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1696

Post by Trond i California »

Takk for at du tok deg tid til aa gi meg tilbakemelding paa denne spennende mynten PCL. Jeg setter stor pris paa respons paa mine innlegg.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”