Noen meninger om dette objektet?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by Kjetil Kvist »

For å slippe en mynt ut av sin slab (noen kaller det vel å frigjøre den) har norske mynthandlere brukt følgende metode i mange år:

Man stiller seg med slaben i hånden, med står med strak rygg og hodet hevet på en stengulv. Deretter hever man hånden man holder slaben i, og med en raskt bevegelse og med mye kraft kaster man slaben i gulvet. Lykkes det ikke første gang, så prøv igjen. Det er litt som å se måker åpne blåskjell på svaberg.

Amerikanske handlere har alltid en liten kjekk slab breaker på bakrommet. Da kan de bryte opp slaber og sende myntene til gradering etter gradering til de oppnår den ønskeder MS-graden.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by AMO Berg »

Det var vel det jeg fryktet. Aldri om jeg hadde klart å gjøre noe slikt Kjetil. Jeg kommer derfor aldri til å vurdere å by på en mynt som er slabbet. Klar beskjed til nordmenn som vurderer å få myntene sine slabbet.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg kjøper gjerne mynter i slabs. Det er stort sett ikke noe problem. Det finnes jo mye morsomt utstyr til en Dremel, så det er nok mulig å åpne en slab på en mer forsiktig måte også. Myntene ligger jo uansett godt beskyttet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by ramazotti »

Jeg klarer ikke se noen stor forskjell på kvaliteten på disse 2 myntene. 1+
på begge, men Saccoman sin ser for meg ut til å ha vert gjennom en renseprosess.

Anerkjente mynthandlere endrer jo kvalitet på samme mynt fra auksjon til auksjon,
og gjør helt klart feilvurderinger, liker man en mynt,overvurderer man .Etterhvert som jeg har handlet
noen via nettet, skjønner jeg hvor vanskelig det er å avgjøre kvalitet ut i fra bilder.

La ut bilder av en 8 skilling 1782 for ikke lenge siden,fikk da kun to graderinger fra forum, hvorav
den beste var en svak 1+. Mine bilder yter ikke mynten rettferdighet,og er forholdsvis sikker på at den holder
01.

At mange av disse eldre myntene har dårlig preg ,er i alle fall sikkert.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by ha-rob »

Kjetil Kvist wrote:Jeg kjøper gjerne mynter i slabs. Det er stort sett ikke noe problem. Det finnes jo mye morsomt utstyr til en Dremel, så det er nok mulig å åpne en slab på en mer forsiktig måte også. Myntene ligger jo uansett godt beskyttet.
Nei ikke noe problem bare man er forsiktig. Selv sager jeg over med en baufil. Tar litt tid, men med de slabbene jeg har prøvd meg på, har det gått veldig bra.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by SaccoMan »

På tide og slippe katta ut av sekken.

Her er auksjonen hvor mynten ble kjøpt: http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1075396. Det er forøvrig de orginale bildene fra samme auksjon som ble brukt i denne tråden.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ga trådstarter's mynt kvalitet 1 som en aldri så liten provokasjon mot bengt's 01 / 01-1+ gradering. Mistenker egentlig bengt for å ha gjort det samme med mynten fra 1796 (korriger meg gjerne bengt) :)

ramazotti kjører samme arrogante stilen som fotballdommer Edvartsen. Han fåstslår hvor uhyre vanskelig det er å bedømme mynter korrekt ut fra bilder. Deretter vurderer han begge myntene til 1+, og gir samtidig den ene mynten gult kort for en imaginær renseselsprosess. Det bør vel også legges til at alt dette finner han ut av til tross for at bildene av den siste mynten egentlig er ganske dårlige. De lyver faktisk om mynten både på godt og vondt. Vel blåst!
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by Espen »

[youtube]bC-m7kH7qzw[/youtube]
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by ramazotti »

Ikke rare katten som slapp ut av denne sekken.Omtrent som forventet,og ingen grunn til å være hårsår.Jeg har ikke hår,og heller ikke så vondt.Fotball skiter jeg i, Edvardsen er nok ubrukelig !

Her er auksjonen hvor mynten ble kjøpt: http://www.auction.no/no/old.php?what=view&oid=1075396. Det er forøvrig de orginale bildene fra samme auksjon som ble brukt i denne tråden.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ga trådstarter's mynt kvalitet 1 som en aldri så liten provokasjon mot bengt's 01 / 01-1+ gradering. Mistenker egentlig bengt for å ha gjort det samme med mynten fra 1796 (korriger meg gjerne bengt) :)

ramazotti kjører samme arrogante stilen som fotballdommer Edvartsen. Han fåstslår hvor uhyre vanskelig det er å bedømme mynter korrekt ut fra bilder. Deretter vurderer han begge myntene til 1+, og gir samtidig den ene mynten gult kort for en imaginær renseselsprosess. Det bør vel også legges til at alt dette finner han ut av til tross for at bildene av den siste mynten egentlig er ganske dårlige. De lyver faktisk om mynten både på godt og vondt. Vel blåst![/quote]
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by SaccoMan »

ramazotti wrote:Ikke rare katten som slapp ut av denne sekken.Omtrent som forventet,og ingen grunn til å være hårsår.Jeg har ikke hår,og heller ikke så vondt.Fotball skiter jeg i, Edvardsen er nok ubrukelig !
Slapp av ramazotti, jeg er overhodet ikke hårsår.

Men det kunne jo vært interessant å høre hvordan du har analysert deg fram til at 1796 mynten har vært i gjennnom en renseselsprosess?

Det ville sikkert vært lærerikt for majoriteten av forumets medlemmer å få ta del i hvordan du går fram for å gjøre så nøyaktige vurderinger utfra såpass dårlige bilder. Du sier jo selv at dette er svært vanskelig.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by bengt »

Pontus wrote:Det var vel det jeg fryktet. Aldri om jeg hadde klart å gjøre noe slikt Kjetil. Jeg kommer derfor aldri til å vurdere å by på en mynt som er slabbet. Klar beskjed til nordmenn som vurderer å få myntene sine slabbet.
Ikke la deg skremme av folk som bruker baufil og dremmel for å få opp disse. Man får disse slabene lett opp med en liten hammer og en syl som du du setter i skjøten. NGC er lettere da de har skjøtene på kantene, PCGS er litt mer arbeid. Jeg kan vise deg en gang så ser du hvor lett det er ;-)
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by mynt01 »

Tar sjangs å legger inn denne, som lå på Ebay. Hva synes dere om denne?
9ma172r.jpg
9ma172r.jpg (70.25 KiB) Viewed 2369 times
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by mynt01 »

Legger opp bilde av en til, som er helt blank. men hva med slitasje?
nor-115sd1799sz.jpg
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by bengt »

Du som kjøpte den på ebay? Jeg vurderte den til 1+/01, kanskje 01. Var jeg som bød deg opp litt til på slutten der.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by mynt01 »

Ja jeg handlet der, synes den så bra ut.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by AMO Berg »

Den første er en samtidig forfalskning i kvalitet 1+. Den siste er 1+ og hardt renset.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”