Noen meninger om dette objektet?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Noen meninger om dette objektet?

Post by signum »

1/15 spd.(8 skill.) 1798

Flere på forumet har kanskje sett dette objektet tidligere.
Noen som drister seg til en vurdering av kvaliteten?
Attachments
kvalitet.jpg
kvalitet.jpg (407 KiB) Viewed 3968 times
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by bengt »

Det er den som ligger på Heritage det, der er det et par pene 8 skillinger ja.

Tror PCGS gradingen på denne stemmer ganske så godt. 01 eller 1+/01 tenker jeg.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by AMO Berg »

Litt svak 1+.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by SaccoMan »

Første som slo meg var 1.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by vemod »

1+/1
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by bengt »

Se på bokstavene og tallene som er fullpreget, denne holder i alle fall 1+. Å kalle denne kv 1 da tror jeg du trekker for det svake preget...
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by ramazotti »

Enig med Bengt. 1+ med svakt preg. Kanskje er blanketten tynn på midten ? 01 tviler jeg på det er.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by SaccoMan »

Det er for meg helt ubegripelig hvordan det er mulig å blande inn kv. 01 på denne mynten.

Greit nok at man ikke kan enes om 1, 1/1+, 1+/1 eller 1+, men 01???
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by SaccoMan »

Håper signum tilgir meg at jeg blander en annen mynt inn i diskusjonen.

Denne er riktig nok ikke av samme årstall men tåler vel allikevel å sammenlignes med 1798 mynten for å sette lys på kvaliteten.

Denne mynten er kjøpt og vurdert av en svært så anerkjent norsk myntsamler. Kommer tilbake til kvaliteten når de ærede forummedlemmer har sammenlignet og kommet med sine vurderinger.
8 Skilling 1796 - 1.jpg
8 Skilling 1796 - 1.jpg (30.36 KiB) Viewed 3440 times
8 Skilling 1796 - 2.jpg
8 Skilling 1796 - 2.jpg (32.06 KiB) Viewed 3442 times
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by bengt »

Den der tipper jeg er 1/1+ eller 1+. Hvis du ser nøye på de bokstavene på første mynten her som er fullpreget (kun de på kantene) så ser du at de er rundere ytterst og at det er glans på bokstavene. Derfor tror jeg faktisk den som ble nevnt først her (den på HA) er mindre _SLITT_ enn den du viser bilder av her.

Det sagt vil jeg heller ha din mynt i min personlige samling da jeg primært går for fullpregede mynter fra denne perioden, men preget påvirker (dessverre) ikke slitasjegraden.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by signum »

Tja, de anerkjente folkene hos PCGS har tydelig vis latt seg begeistre av dette eksemplaret.
Tror at de heller får beskjeftige seg med amerikanske mynter, det er det de behersker.

Hadde ikke dette objektet hatt den tilsynelatende pene gamle toningen, ville jeg nok strevd med å kunne vurdert det til 1+, tror jeg hadde falt ned på 1/1+.

Vanlig vis er min personlige oppfattelse av amerikansk XF40, ca. norsk 1+/01.


SaccoMan sin mynt er i en helt annen klasse. Jeg ser der en mynt som i hvert fall minst holder 01. Selv med noe porøs blankett, og stedvis svakt preg, virker mynten nesten pregefrisk.

Men det kommer an på øynene som ser, bengt har stikk motsatt oppfattelse av disse to myntene enn det jeg har. Skulle likt å hatt begge myntene i hånden, og vurdert dem ”live”. Kanskje bengt da kunne fått rett i sin vurdering.
Attachments
1798_xf40.jpg
1798_xf40.jpg (252.84 KiB) Viewed 3373 times
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by bengt »

signum wrote:Skulle likt å hatt begge myntene i hånden, og vurdert dem ”live”. Kanskje bengt da kunne fått rett i sin vurdering.
Eller kanskje jeg da hadde innsett at jeg har tatt feil ;-)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by AMO Berg »

Mynten til Saccoman ligger en hel kvalitetsgrad over den som er gradert av PCGS.

Men jeg synes dere er veldig snare til å bemerke at mynter fra denne perioden er svakt preget (se også tråd om 8 skilling 1782). Mynten til Saccoman er ikke svakt preget, den er tvert i mot fint preget for type. Men om en mynt er svakt preget kan vel også være subjektivt, men man må sammenligne med andre mynter av samme type.

Men dette viser at det er viktig at man tenker selv, og ikke stoler blindt på graderingen til andre, selv om det skulle være en anerkjent mynthandler. Alle kan gjøre feil!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by AMO Berg »

Personlig synes jeg det er litt sjarmerende med mynter som er litt svakt preget. Fullpregede mynter blir ofte litt "kjedelige". Det er mye viktigere for meg at mynten har en fin glans!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Noen meninger om dette objektet?

Post by AMO Berg »

Litt off topic, men vet dere om det er en grei affære å ta en mynt ut av en slik slab? Kjell Riibe fortalte meg at han bryter dem opp, men det høres litt risikabelt ut. Kan man sage av enden på slabben og trekke innmaten ut, eller må man ty til mer brutale metoder?
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”