Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by vn2hare »

Synes faktisk Skanfil er nærmere sannheten her? Eller hva synes dere? MS63 = 1+?
http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1640793
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by stigulv »

MS63 er vel nederste del av kval 0 etter mitt hode
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by vn2hare »

stigulv wrote:MS63 er vel nederste del av kval 0 etter mitt hode
Det trodde jeg også, eventuelt en god 01 eller 0/01 som det også heter i Norge nå. Skanfil har også en annen amerikansk mynt i MS63 som de har oversatt til 01. Det virker mer rimelig.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by MarkusLømo »

Skanfil har åpenbart ikke oversatt graderingene, de har kikket på myntene og gitt sin oppfatning. Skal ha honnør for den. Mynten ser ut som 1+ for meg også.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by Olav K »

Nå er denne mynten slabbet av et firma som ikke er av de store i USA. Disse nye graderingsfirmaene prøver vel å kapre markedsandeler med "snille" graderinger.
I neste nummer av NNT (kommer senere denne måned) refererer jeg en undersøkelse gjort i USA, hvor eksakt samme mynt er sendt forskjellige graderingsfirmaer og kommer ut med grader fra AU58 til MS65. De tok også samme mynt og sendte samme firma flere ganger og fikk varierende resultater. Dette dreide seg om ganske vanlige (og derfor godt dokumenterte) mynter.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by Arve »

http://www.pcgs.com/cert/6465009
I følge PCGS har denne eksakte mynten en verdi på USD 385.-. (Se linken over.)
Da må jo NOK 200.- pluss 20% salær og frakt være et kjempekjøp hvis den er ekte. Det kan virke som Skanfil ikke engang har tatt seg bryet med å sjekke denne mynten hos PCGS.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by vn2hare »

Olav K wrote:Nå er denne mynten slabbet av et firma som ikke er av de store i USA. Disse nye graderingsfirmaene prøver vel å kapre markedsandeler med "snille" graderinger.
I følge en annen tråd her (viewtopic.php?f=28&t=14423&p=123758&hilit=PCGS#p123758) så er PCGS en av to graderingsfirmaer med "standing", ref. Kjetil Kvist, og Ask ser på de som hakket strengere enn konkurrenten NGS, så det virker jo ikke som om det er en nykommer?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by Arve »

PCGS og NGC er de to store så her har nok Olav vært litt rask i vendingen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by vn2hare »

Hvordan skal vi da konkludere? Enten så må man faktisk ta graderingene fra selv velrenomerte graderingsfirmaer med forsiktighet, eller så er det her en falsk slab, men med korrekt referanse. (Se denne tråden: viewtopic.php?f=15&t=14648.)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by Arve »

Slett ikke utenkelig at denne er falsk. Men da også er det lave utropet underlig.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by vn2hare »

Arve wrote:Men da også er det lave utropet underlig.
Kanskje ikke hvis Skanfil har gjort sin egen vurdering av mynten (se kommentar fra MarkusLømo ovenfor) og satt utrop ut fra dette. I så fall er jeg enig med kommentaren hans om at de bør få honnør for dette. Synd vi ikke lenger har Myge som fulgte med og kunne svare på vegne av Skanfil.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by MarkusLømo »

Jeg gjorde en liten sjekk på PCGS' side.

Resultat:
We're sorry. That PCGS Cert Number was not found in our database. Please double check the number and try again. To speak with PCGS Customer Service, call us at 1-800-447-8848.

5668.63/6465009
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by Arve »

MarkusLømo wrote:Jeg gjorde en liten sjekk på PCGS' side.

Resultat:
We're sorry. That PCGS Cert Number was not found in our database. Please double check the number and try again. To speak with PCGS Customer Service, call us at 1-800-447-8848.

5668.63/6465009
Det er tydeligvis vanskelig å følge med i en tråd. Les 6 innlegg lenger opp i tråden så ser du at jeg sjekket dette i går kveld.
Du skriver inn feil på siden til PCGS, det er 6465009 som skal skrives inn og ikke de seks sifrene som står foran slash. Hvis du gjør det riktig så finner du mynten i databasen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by MarkusLømo »

Arve wrote: Det er tydeligvis vanskelig å følge med i en tråd. Les 6 innlegg lenger opp i tråden så ser du at jeg sjekket dette i går kveld.
Du skriver inn feil på siden til PCGS, det er 6465009 som skal skrives inn og ikke de seks sifrene som står foran slash. Hvis du gjør det riktig så finner du mynten i databasen.

Beklager så mye. Jeg leste innlegget ditt og klikket på linken i går men på et eller annet vis var det borte for meg i dag. Da lærte jeg i alle fall hvordan en søker på sånt.

Skuffende at de ikke har bilder tilgjengelig så en kan se om det er samme mynten eller om noen har fisket den ut og erstattet med et mer beskjedent eksemplar.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er det noe jeg har misforstått her ang. amerikansk gradering?

Post by Olav K »

Arve wrote:PCGS og NGC er de to store så her har nok Olav vært litt rask i vendingen
Ja beklager! Min tynne unnskyldninger er at jeg ikke kjente igjen etiketten, den må være noen år gammel - en mulig forklaring på en overoptimistisk vurdering?
vn2hare wrote:ta graderingene fra selv velrenomerte graderingsfirmaer med forsiktighet
Jeg har fulgt diskusjonen i Coins World News denne høsten med undring, og gitt resultatet av forsøkene synes ovenstående å være ganske dekkende. Synopsis kommer som nevnt i NNT nå i november.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”