Myntsamling - Har denne verdi?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Myntsamling - Har denne verdi?

Post by Ask »

Hei,
Verdien vil være avhengig av myntenes kvalitet. Er de plukket opp fra vekslepengene vil den være heller lav, dreier det derimot om helt usirkulerte eksemplarer vil den være høyere. Ut fra bildene er dette vanskelig å bedømme. Uansett blir jeg ydmyk av å se resultatet av et helt samlerliv. Den ideelle verdien for deg vil sikkert være stor.
Mvh. Ask
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Myntsamling - Har denne verdi?

Post by vn2hare »

Hei.

Enig med Ask i at den emosjonelle verdien nok er den største her. Ut fra bildene så ser det i stor grad ut til å dreie seg om det vi kaller "årgangsmynt", dvs ordinære bruksmynter fra forholdsvis nyere tid. Selv om disse skulle være i helt perfekt stand så vil de ha en begrenset verdi, selv om de ikke vil være verdiløse. Jeg ser også en fare i at pga måten myntene er lagret på, flere mynter puttet sammen i hver pose, så vil de fort kunne fått skrammer og riper som vil redusere verdien selv om myntene i utgangspunktet er "speilblanke".

Det du bør gjøre er å gå igjennom samlingen og plukke ut eldre mynter (med det mener jeg før 1945, og allerhelst før 1920). Ta bilder av noen av de beste myntene i denne gruppen og legg ut her så vil du fort kunne få noen vurderinger. Om du skulle ha sølvmynter fra denne perioden. spesielt 1- og 2-kroner i ganske god kvalitet, så kan de absolutt ha en viss verdi.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Myntsamling - Har denne verdi?

Post by Arve »

Dette er ingen myntsamling, men en konvoluttsamling. :wink:
Ellers har du fått gode råd i de to siste innleggene. Det er antageligvis ikke snakk om de store verdiene, men det kan være et godt utgangspunkt for en årgangssamling. Legg ut bilder av noen av de eldste myntene så vil du nok få vite om de er interessante.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”