1kr/30skilling hvilken kvalitet ?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

1kr/30skilling hvilken kvalitet ?

Post by karstkri »

Hvilken kvalitet har denne 1 kr/30 skilling ?
Attachments
30sk1875A-tile.jpg
30sk1875A-tile.jpg (303.84 KiB) Viewed 1304 times
karstkri
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 1kr/30skilling hvilken kvalitet ?

Post by ramazotti »

1/1+, den har litt for svake nerver i eikeløvet til at jeg vurderer den høyere.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 1kr/30skilling hvilken kvalitet ?

Post by MarkusLømo »

Ser ut som 1/1+ for meg også
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: 1kr/30skilling hvilken kvalitet ?

Post by hertervig »

Jaaa, litt motvillig må jeg også være enig med ovenstående vurderere. Snur litt på flisa og sier 1+/1, jeg synes den er litt nærmere 1+ enn 1. Men den har en fin "eye appeal". Særlig flatene ser nesten merkelig feilfrie ut i forhold til slitasjen. Men hår og skjegg lyver ikke, perlene i kronen heller ikke selv om det kan kanskje anes noe i den midtre raden. På løvesiden er også kanten slitt ned og litt inn i perleraden oppe. Men svært sympatisk slitasje, det skal den ha.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 1kr/30skilling hvilken kvalitet ?

Post by Ask »

hertervig wrote:Jaaa, litt motvillig må jeg også være enig med ovenstående vurderere. Snur litt på flisa og sier 1+/1, jeg synes den er litt nærmere 1+ enn 1. Men den har en fin "eye appeal". Særlig flatene ser nesten merkelig feilfrie ut i forhold til slitasjen. Men hår og skjegg lyver ikke, perlene i kronen heller ikke selv om det kan kanskje anes noe i den midtre raden. På løvesiden er også kanten slitt ned og litt inn i perleraden oppe. Men svært sympatisk slitasje, det skal den ha.
Jeg synes også at motsetningen mellom feilfrie flater, fravær av hakk i relieffet og en kant nesten helt uten hakk og riper annet enn hva som ka stamme fra produksjonen, danner en merkelig motsetning til strukturtapet på Oscars hår og på eikebladene.
Når jeg samtidig ser på perleraden som ser ut til å gå over i den opphøyde kanten får jeg heller assosiasjoner til en mynt som ble preget med stempler som ble laget med slitte verktøy. Er det i tillegg mulig at mynten heller ikke ble produsert med høyt nok trykk.
Jeg tør ikke sette en gradering da jeg kan for lite om Oscar, me totalt sett synes jeg den virker svært tiltalende.

Mvh. Ask
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: 1kr/30skilling hvilken kvalitet ?

Post by karstkri »

Takker for alle innspill.Jeg synes også den har en fin "eye appeal". uten skavanker.Nå er det ikke min mynt, men en som gikk på Skanfils online auksjon de hadde satt kvalitet 1 som jeg synes var for streng.Link : http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1593375
karstkri
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 1kr/30skilling hvilken kvalitet ?

Post by ramazotti »

Den har fått seg et lite slag kl.16.30 på forsiden, men den er bedre enn ren 1. Kjekk mynt som
kan høre hjemme i de fleste samlinger.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 1kr/30skilling hvilken kvalitet ?

Post by Ask »

Ja, pen mynt og ca 3000 kr er vel ikke så staurgale heller.
Jeg slo opp i jornkris myntkatalog der det er avbildet et 0-eksemplar av 30sk/1kr. Også ved dette toppeksemlaret går perlene over i kanten på kl 9, akkurat som på denne. Siden dette er en ettårstype rakk vel ikke patrisene og matrisene å bli såpass utslitte at dette er en forklaring, da tipper jeg heller på at fordypningen på stempelet som under pregningen blir til den opphøyede kanten ble freset litt unøyaktig.

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”