Hvilket graderingsfirma har man best erfaring med på utenlandske mynter?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
collecktor
Posts: 3
Joined: 27 Jun 2015 07:21

Hvilket graderingsfirma har man best erfaring med på utenlandske mynter?

Post by collecktor »

Hei forum

Kan noen anbefale graderingsfirma for utenlandske mynter?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Hvilket graderingsfirma har man best erfaring med på utenlandske mynter?

Post by Ask »

Jeg har bare erfaring med mynter fra det tyske keiserriket fra 1871 til 1918, dvs med en type mynter som er ganske hyppige ,som gjennom hele pregeperioden ikke endrer utseendet for mye og som dermed er nokså lett å bedømme for utenlandske forhandlere og firmaer. Både NGC ( NCG ? ) og PCGS, som jeg har kjøpt fra klarer å gradere disse myntene riktige,PCGS er riktignok et hakk strengere. Likevel foretrekker jeg NGC ( NCG ? ) fordi slabbene er lettere å knekke. Jeg liker godt å kjøpe keiserriket slabbet, men vil helst ha det " raw " i samlingen.

Jeg tror kluet er ikke fullt så mye hvilket av de anerkjente firmaene man bruker, men hvilke mynter man sender inn. Europeiske mynter fra store land som er preget mellom, la oss si 1850 til i dag, er som regel vanlige og dermed lettere å gradere fordi er mer kjent. For norske mynter og her særlig når det gjelder eldre mynter som ikke er preget maskinelt derimot er sikkert sjeldenheten en faktor som gjør det vanskelig for en utenlandsk aktør å bedømme den slik at det holder helt mål her i Norge.

Mvh. Ask
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvilket graderingsfirma har man best erfaring med på utenlandske mynter?

Post by Kjetil Kvist »

Det er bare to graderingsfirma det handler om, egentlig. PCGS og NGC. Andre som ICG og ANACS har en viss standing, men faller til kort for de to andre i bransjen. Alle andre, uansett hvor fjonge navnene måtte være, er det bare å styre klar av.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”