Norsk 2 kroning, 1907

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
JAM
Posts: 3
Joined: 04 Apr 2016 20:43

Norsk 2 kroning, 1907

Post by JAM »

Hei igjen,

Jeg har og fått en 2 kroning fra 1907. Denne klarer jeg å lete opp på nettet, men jeg finner ingen med samme brosje på seg (kun de som ble gitt ut til militanter under unionsoppløsningen, men de er mye mindre i brosjen).

Kan dere hjelpe med litt info og ca verdivurdering på denne?

Tusen tusen takk :)

JAM
Attachments
2kroner bak.jpg
2kroner bak.jpg (183.28 KiB) Viewed 957 times
2kroner foran.jpg
2kroner foran.jpg (175.7 KiB) Viewed 957 times
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Norsk 2 kroning, 1907

Post by Askeladd »

Disse myntene fra Unionsoppløsningen ble ofte satt inn i brosjer og benyttet som smykker/pynt .De (brosjene) ble lagd av mange forskjellige gull -og sølvsmeder og også mange hjemmelagde, så det er ikke rart at de finnes i utallige varianter. Din 2 krone er med såkalt lite skjold i forhold til den fra 1906 som har stort skjold. Den med lite skjold har litt høyere verdi enn den andre. Desidert høyest verdi har den med korslagte gevær som ble gitt til de som ble mobilisert og lå som grensevakter.
Verdien på din mynt/brosje er ganske beskjeden da disse myntene ofte vil ha loddespor etter feste i brosjen. Vet ikke om din kan tas ut på en enkel måte da det ser ut som om den kan være festet bare med at kanten i brosjen er klemt inn på en del steder for feste av mynten. Det er mange riper på mynten så dersom du skal ta den ut vil som sagt verdien være beskjeden. Kommer an på om det vil være loddespor eller ikke, men tipper en pris på ca 3-400,- som maks.
Det finnes de som samler på slike innfattede 2 kroner, men tror ikke prisen vil være noe særlig høyere av den grunn.
Dersom den har gått i arv i familien ville jeg beholdt den som et minne og med en god affeksjonsverdi for deg.
Opplagene for disse myntene var 100.000 stk for 1906, 54.600 for 1907 og 27.500 for geværtokronen.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Norsk 2 kroning, 1907

Post by Olav K »

Alt Askeladd sier er riktig. Men noe slår meg: Noen har brukt penger på å slå en brosje i 830 sølv, og det er vel liten grunn til å tro at den er masseprodusert? Kanskje ikke et samlerobjekt, men ta den med til f.eks. Oslo Bymuseum ( de vil ikke ta den fra deg!) for å få vite mer. Jeg vil tro at brosjen er sjeldnere enn mynten, men det hjelper jo ikke når mynter er mer etterspurt enn brosjer.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Norsk 2 kroning, 1907

Post by Trond i California »

Jeg samler paa myntsmykker og liker godt disse pene brosjene. Jeg har et par stykker helt identiske med JAM sin og finner gjerne en eller to hvert aar her I USA saa de er ikke spesielt sjeldne. Prisestimatet som askeladd oppgir er realistisk - 300-400 NOK
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”