Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
Joakimlill
Posts: 6
Joined: 11 Nov 2011 00:21

Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Joakimlill »

Fant 4 mynter, 2 norske og 2 amerikanske.
Noen som kan si noe om kvalitet og verdi??
Mvh joakim
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (323.86 KiB) Viewed 1526 times
image.jpeg
image.jpeg (290.12 KiB) Viewed 1526 times
image.jpeg
image.jpeg (451.68 KiB) Viewed 1526 times
image.jpeg
image.jpeg (396.27 KiB) Viewed 1526 times
Joakimlill
Posts: 6
Joined: 11 Nov 2011 00:21

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Joakimlill »

Her er det noen bilder
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (331.54 KiB) Viewed 1525 times
image.jpeg
image.jpeg (923.37 KiB) Viewed 1525 times
image.jpeg
image.jpeg (990.14 KiB) Viewed 1525 times
image.jpeg
image.jpeg (370.5 KiB) Viewed 1525 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Olav K »

Jefferson 5 cent er verd 5 cent (virker fortsatt på automater som tar mynt i USA). Morgan dollar fra Denver 1921, opplag mer enn 20 millioner, kunne være verd $ 20, men er så lite tiltrekkende at jeg tror den skal bli tung å omsette i det hele tatt. Pusser du med sølvpuss blir den mindre verd, "dypper" du når du kanskje katalogverdien som nevnt, men en flaske "dypp" koster fort like meget. de norske myntene har jeg ingen mening om, men 50 øre 1945 kan være verd noen 1000-lapper selv som sliten, mens 1 krone 1947 nok ikke er verd så mange tiere.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Askeladd »

At denne 50-øren skal være verdt noen tusenlapper er feil. Tror Olav K tenker på 50 øre -45 i zink.
Den avbildede 50 øren er verdt maks en 100-lapp
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Olav K »

Sorry, ja jeg så på zink-utgaven. Synes denne så zink-aktig ut, men burde være mer presis.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Askeladd »

Zink-utgaven har jo ikke hull, Olav. :roll:
Når det gjelder Morgan-dollaren så tror jeg den faktisk ikke er så værst, men den mørke (svarte) patinaen kan selvfølgelig skjule slitasjer og hakk.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Olav K »

Askeladd wrote:Zink-utgaven har jo ikke hull, Olav
Helt korrekt, jeg så bare på løden, uten å slå opp i katalog - norske årgangsmynter sitter ikke i klisterhodet, jeg husket bare at 50 øre zink var godis. slurv fra min side. Morgan: enig at preget ikke er så galt, men de som kjøper en slik vil ha en pen mynt. Alle Morgan er pene, mulig unntak for noen CC varianter, men denne er særdeles vanlig og særdeles upen. Den må doktoreres for å bli salgbar. Dypp kan kanskje gjøre susen, men bare profesjonell restaurering kan få den på plass - som god 1+? Dette er mynter du får i 01, eller slabbet i MS versjoner - fortsatt til snille priser. Men jeg tviler på om restaurering av denne mynten vil forsvare investeringen. Men jeg jo ta feil.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Ask »

Joakimlill wrote:http://m.dinside.no/1272/tjen-penger-paa-smaamynt

Stemmer noe av dette?
Ja og nei. Hvis det skulle vise seg at det er sjeldne årganger og/ eller god kvalitet kan man snakke om verdier. Den typiske loftskrukken inneholder derimot heller Olav mellom 74 og 91 enn Oscar. Men for all del, gå alltid gjennom slike myntfunn, morsomt er det uansett.

Mva. Ask
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Askeladd »

Mye av det som står på dinside og det som Solbakken sier er riktig.
Dessuten synes jeg du skal følge hans råd om å kjøpe en myntkatalog. Når det gjelder norske mynter fra 1600-tallet og fram til i dag finnes det to kataloger, nemlig Handlerkatalogen og Norges Mynter. Den første går lengst tilbake i tid. De koster ca 100-150 pr. stk. Vær imidlertid obs på at prisene som står oppført er hva mynthandlere vil ta betalt ved salg og ikke hva du kan forvente å få ved salg til en av disse.
Joakimlill
Posts: 6
Joined: 11 Nov 2011 00:21

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Joakimlill »

Den 50 øringen fra 1945!står jo som ganske verdifull på den siden?
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Askeladd »

Ja det gjør den, men her er det også utelatt at det gjelder 50 øre 1945 i zink, ikke kobbernikkel og med hull!
Joakimlill
Posts: 6
Joined: 11 Nov 2011 00:21

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Joakimlill »

Er det noen plass på nettet man finner bilder og verdi av mynter?
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Vurdering av 4 mynter samt verdi?

Post by Askeladd »

Ikke som jeg vet, og da tenker jeg kun norske mynter. Aner ikke om det finnes nettutgaver av utenlandske kataloger.
Imidlertid har både Roschberg og Numisma på sine sider vurderingsskalaer, se hhv Kvalitetsvurdering hos Roschberg og Gradering av mynter hos Numisma.
Begge har mange mynter tilsalgs og ved en del av de er det både bilde og gradering. Se linker under:

http://roschberg.no/

https://www.numisma.no/shop/
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”