Bilder sier ikke alltid mer en mange ord?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
Posthornet
Posts: 417
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Bilder sier ikke alltid mer en mange ord?

Post by Posthornet »

Det begynte med noe få "bullion mynter" til spottpris pluss lite påslag i prisen delvis fordi jeg liker mynter men også for investering. Jeg har nå gått lite videre og konsentrert meg mer om historiske gullmynter. Det er så mye mer interessant enn de nyere som mange ganger kommer i emballasje som ikke skal fjernes. Litt om kvalitet har jeg ettter tatt til meg.

Denne har jeg kjøpt på auksjon, men har enda ikke mottatt den. Den er gitt karakteren "Better than VF/XF" Det skulle og oversatt til skandinavisk så skulle vel dette bli bedre enn 01? som jeg forstår er almost uncirculated? Jeg synes bildet gir ett litt annet inntrykk. Mynten ser vel ikke ut som bedre enn 01 heller det motsatte eller hva synes dere? Jeg gleder meg til å få mynten hjem.
russia.jpg
russia.jpg (196.36 KiB) Viewed 1039 times
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Bilder sier ikke alltid mer en mange ord?

Post by Askeladd »

Denne synes for meg å være 1+. God slitasje på hår og skjegg bl.a.
Vedr. graderingen så har Numisma en fin tabell på sin side.

https://www.numisma.no/shop/article.php?id=83&from=0
Posthornet
Posts: 417
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Bilder sier ikke alltid mer en mange ord?

Post by Posthornet »

Takker så mye og er glad at du gir meg støtte i mine mistanker om at dette var feilvurdert.

Jeg synes bedømmelsen av denne mynten ligger langt utenfor det akseptable og jeg skulle ha ignorert bedømmelsen til myntfirmaet før jeg kjøpte den. Likevel en som handler med mynter legger jeg stor tillit til, og derfor hadde jeg tro til denne. Bildet sier nok mer en tusen ord likevel og ikke omvent, som jeg skrev i innledningen. Jeg hadde ikke kjøpt mynten om det var skrevet 1+. Heller vil jeg ikke reklamere da selgeren kan henvise til bilde. Mynthandleren ha gjort en kjempebommert og jeg vil være forsiktig i fremtiden med å handle der. . . .. . . mulig han/hun bare har hatt ei dårlig natt :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Bilder sier ikke alltid mer en mange ord?

Post by Olav K »

Nå er det alltid vanskelig å vurdere en mynt etter fotografi, og ikke kjenner jeg stempelsvaket e.l.for rubler for dette året. Bildet er tatt i et ubarmhjertig lys, 2 lyskilder en ca kl. 10 og en kl. 2 i forhold til mynten, såvidt under horisonten. Ingen ripe, hvor enn mikroskopisk unngå dette lyset.
Umiddelbar vurdering likevel: VF eller 1+, greit midt på treet, intet grensetilfelle dette.
Men hvis dette er en proff mynthandler forundrer beskrivelsen:"Better than VF/XF". Bedre enn 1+/01???. Jeg har sett god VF, nær VF nettopp for å beskrive grensetilfellene, men aldri bedre enn 2 grader i ett. Virker uprofft på meg.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Bilder sier ikke alltid mer en mange ord?

Post by Ask »

Med vf/xf mener selgeren sikkert at den etter hans mening er litt bedre enn en pent sirkulært mynt, DVs litt slitasje men ingen store riper, hakk eller kantskader og kanskje til og med litt pregeglans mellom bokstavene. Om den fortjener en samlerpremie vet jeg ikke, da jeg ikke kan noe om russisk mynt.

Mvh. Ask
Posthornet
Posts: 417
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Bilder sier ikke alltid mer en mange ord?

Post by Posthornet »

Takk. Nå ble det litt mer spennende. Så får jeg bare vente å se og håpe.
Posthornet
Posts: 417
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Bilder sier ikke alltid mer en mange ord?

Post by Posthornet »

Jeg vil bare si at nå etter påskeferien har jeg mottatt mynten og er godt fornøyd :-) Kvaliteten lever opp til den karakter som auksjonsfirmaet har gitt. Bildet gir et helt feil bilde/inntrykk. Som Olav nevner kan det bero på lyssettingen e.t.c.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”