Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Generell diskusjon
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Trond i California »

Alle vet at svenske mynter holder seg endel svakere i pris enn norske. Ekstra moro er det da aa kjoepe norske mynter til svensk myntpris :D . Jeg ser ofte at mynthandlere i USA har problemer med aa skille mellom skandinaviske mynter. Vedlagte bilder er bare fra denne ukens fangst. Endel danske mynter er ogsaa gode mynter med vriene aar (feks 5 oere 1875 som vist under), og betydelig rimeligere enn samme aar i Sverige. Naar profesjonelle mynthandlere her i USA gjoer slike grove feil har jeg vanligvis ikke problem med aa kjoepe dem. Dersom jeg handler fra private amatoerer vil jeg derimot si ifra dersom de priser myntene for feil land. Hvordan er mitt moralske kompass i forhold til dere? Vil dere ha kjoept en norsk Oscar krone hvis den var listet som "Sweden", eller sagt ifra og betalt "riktig" pris? Er dette en problemstilling dere finner ofte der hjemme?
Attachments
IMG_1197.JPG
IMG_1197.JPG (200.12 KiB) Viewed 4669 times
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by madsemann »

Det er nok et luksusproblem du ikke finner her hjemme :/ Jeg ville gjort som deg! Gi beskjed til amatøren og smile inni meg av mynthandleren :-)
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by madsemann »

Vil poengtere at det er det å finne norske mynter listet som svenske og danske du ikke finner her. Andre feil blir gjort her som over alt ellers :)
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by MarkusLømo »

madsemann wrote:Vil poengtere at det er det å finne norske mynter listet som svenske og danske du ikke finner her. Andre feil blir gjort her som over alt ellers :)
Blant annet er det ikke så uvanlig å se svenske og danske mynter listet som norske......
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by MarkusLømo »

Trond i California wrote: Hvordan er mitt moralske kompass i forhold til dere? Vil dere ha kjoept en norsk Oscar krone hvis den var listet som "Sweden", eller sagt ifra og betalt "riktig" pris? Er dette en problemstilling dere finner ofte der hjemme?
Jeg er også helt enig i din fremgangsmåte. En snyter ikke folk som ikke har forutsetninger for å vite hva de har, men en handler må passe på selv. Vi vet jo også at når handleren tilbyr mynten til svensk pris så er det i over 99% av tilfellene mer enn han har betalt for den selv.

Som madsemann påpekte er nok dette noe en sjelden opplever her hjemme. Jeg har i alle fall ikke blitt kommet over noe sånt.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Arve »

Italienske mynthandlere kan også ta feil av og til, men desverre ble dette oppdaget av flere enn meg. :cry:

http://www.deamoneta.com/auctions/view/34/1779
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Knugen »

Arve wrote:Italienske mynthandlere kan også ta feil av og til, men desverre ble dette oppdaget av flere enn meg. :cry:

http://www.deamoneta.com/auctions/view/34/1779
Generelt sett veldig mye overvåkning av europeiske auksjoner og mynthandlere. Samlere fra skandinaviske land sjekker de andre skandinaviske landene på auksjoner så lenge auksjonarius/mynthandler ikke er lokalisert i Skandinavia.

Det blir bare lengre og lengre mellom "kuppene".
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by vivavegas »

Knugen wrote: Det blir bare lengre og lengre mellom "kuppene".
Mulig det blir lengre og lengre mellom kuppene. Men jeg klarer fremdeles å finne gode kupp flere ganger i året. Og da snakker vi om virkelig gode kupp.
Men hvis mynthandleren er nevnt her på forumet så gidder jeg som regel ikke å sjekke auksjonen.

Nå vil jeg si at jeg har en ganske god moral og ellers ærlig av meg. Men jeg hadde neppe sagt fra om det var en mynt som var feilplassert. Dvs. kommer jo litt av på settingen. Er det en privat handler med mange tusen handler hadde jeg ikke sagt fra.

Privat handler med første salg så hadde jeg kanskje sagt fra. Men mest sannsynlig hadde jo noen som ikke har tenkt å si i fra snappet den opp før jeg hadde fått lagt inn bud.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Trond i California »

Det er imidlertid ogsaa klart at uvitenheten ikke alltid er i min favoer. Sist uke reiste jeg til en forhandler som hadde 2 stk 2 kr. norske Oscar i god kvalitet til salgs. Da jeg ankom viste det seg fort at de desverre var svenske.

Jeg har iallefall laert at naar jeg besoeker "nye" mynthandlere for foerste gang sjekker jeg ogsaa utvalget av svenske og danske mynter i tilfelle noen norske mynter er feilplassert.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Trond i California »

Ogsaa saakalte eksperter kan ta grundig feil. Her er en 16 Skilling fra 1715 jeg kjoepte denne uken som er slabbet av NGC som dansk og i kvalitet XF.
Ikke er den dansk, og ikke er den XF.... :lol:
Attachments
IMG_2078.JPG
IMG_2078.JPG (63.82 KiB) Viewed 4111 times
IMG_2081.JPG
IMG_2081.JPG (78.73 KiB) Viewed 4111 times
IMG_2080.JPG
IMG_2080.JPG (74.16 KiB) Viewed 4111 times
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by PENGEBINGEN »

NGC feilvurderer mynter opptil en og en halv grad feil. Har sett mange eksempler på dette opp gjennom årene.
Det er heller ikke noe seriøst over denne vurderingen her heller.
Denne mynten har jo også loddespor etter montering.
:mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Ask »

Hva ligger egentlig i " XF Details ". Jeg mener, alle mynter har da detaljer , bortsett fra dem som er helt nedslitte.

Mvh. Ask
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by mynt01 »

Mynten er vel ugradert, siden den har vært montert.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by hertervig »

Det kan gjerne være jeg har feil, men jeg leser XF details som at mynten ikke vurderes å kunne kvalitetsvurderes til en fullgod XF. Imidlertid er det detaljer i mynten som har en skarphet som indikerer denne slitasjegraden. Riktig hvilke detaljer NGC har sett i dett tilfellet er jeg usikker på. VF25 synes jeg får være nok, og med anmerkning for loddespor som riktig nok er anført.
User avatar
Emu
Posts: 38
Joined: 16 Jan 2011 19:43

Re: Moro med uvitenhet - norske mynter til svenske priser

Post by Emu »

Jeg tror XF her betyr at graderingsselskapet mener at selve graderingen er XF(!), verken mer eller mindre, og at betegnelsen “Details” viser til tilleggsopplysningene som er beskrevet, i dette tilfellet spor av tidligere montering som smykke. “Details” kan i andre tilfeller være f.eks. riper, rust, rensing, kanthakk, osv.

Hilsen Emu
Post Reply

Return to “Skytebanen”