Har skrotet Windows 10

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Har skrotet Windows 10

Post by tho »

I dag skrotet jeg Windows 10 til fordel for Linux Mint 18 Cinnamon 64-bit.
Jeg opplever med det en helt ny verden med kjapp PC framfor uforusette
oppdateringer av Windows. Til sammenligning er Windows sirup.

Mitt Nivida skjermkort virker bedre, jeg trodde skjermkortet var dårlig,
men nå virker det topp. Harddisken henger ikke slik under Windows,
og reset-knappen trenger jeg ikke bruke.

Til sammenligning er Windows dritt, men Linux Mint 18 Cinnamon
får en til å bli glad :D

Alt er inkludert, office-pakke, alt av multimedia og alt av driver.

HELT GRATIS! :mrgreen:

Review:
http://www.zdnet.com/article/linux-mint ... op-period/
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Har skrotet Windows 10

Post by Espen »

Har forsøkt meg på litt på Ubuntu. Alt ser pent og fint ut, men det er fortsatt for mange mangler til at jeg tar steget og bruker det til vanlig. F.eks måtte jeg konfigurere musa mi ved å redigere en fil og så sørge for at den fila kjører ved oppstart og mye annet tilsvarende ræl som rett og slett tar for lang tid å sette seg inn i. For rent kontorbruk og alminnelig surfing så er nok Linux noe å vurdere. For spill og slikt er vi ikke helt der enda.

Om maskinen begynner å bli treg så er det bare å kjøre på med formatering og legge inn alt på nytt. Windows forringer seg over tid uansett.

Ellers er SSD den mest merkbare oppgraderingen jeg har gjort i nyere tid når det kommer til ytelses-forbedringer.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Har skrotet Windows 10

Post by tho »

Espen wrote:Har forsøkt meg på litt på Ubuntu. Alt ser pent og fint ut, men det er fortsatt for mange mangler til at jeg tar steget og bruker det til vanlig. F.eks måtte jeg konfigurere musa mi ved å redigere en fil og så sørge for at den fila kjører ved oppstart og mye annet tilsvarende ræl som rett og slett tar for lang tid å sette seg inn i. For rent kontorbruk og alminnelig surfing så er nok Linux noe å vurdere. For spill og slikt er vi ikke helt der enda.

Om maskinen begynner å bli treg så er det bare å kjøre på med formatering og legge inn alt på nytt. Windows forringer seg over tid uansett.

Ellers er SSD den mest merkbare oppgraderingen jeg har gjort i nyere tid når det kommer til ytelses-forbedringer.
Prøv Linux Mint 18 Cinnamon (multimediaversjonen) Espen. Da slipper du å konfigurere mus.
Den ser akkurat ut som Windows 10, men er mere stabil og du har kontroll på oppdateringene,
ikke slik Windows 10 gjør det, dvs. setter i gang uten å varsle og gjør PC'en ubrukelig på
ubestemt tid. Hvorvidt det er feil på Windows eller oppdatering som pågår vet man ikke, og til
slutt må man nappe ut kontakten.

Noe hardware er det ikke drivere for på Linux, men slik er det også på Windows 10. Det med spill
vet jeg ikke så mye om, men jeg installerte et spill på Win10 og da fungerte ikke PC'en etterpå.

Jo da man kan formatere hardisk og installere Windows på nytt, men det tar så fryktelig lang tid.
Boote fra USB og installere går greit, men så setter Windows igang med p lete etter oppdateringer
og det er da helvete starter.

Linux Mint varsler hvor mange MB som venter på installering og du velger sellv når det skal
skje. Det går lynrask i forhold til Windows fordi man kan velge den raske serveren. Under
Windows har man null kontroll.

Derfor skroter jeg Windows 10. Den eneste grunnen til å bruke Windows er hvis arbeidsgiver
har datasystemer som krever Internet Explorer. Det er jo derfor den nettleseren ikke har blitt
frigjort for andre ann Microsoft. Straks de gjør det er Windows død.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Har skrotet Windows 10

Post by tho »

Hei Espen. Jeg installerte Windows 10 Home på nytt nå nettopp.
I dag gikk det faktisk rask, windowsen fant til og med driveren for skjermkortet.

Det var den samme USB-sticken jeg laget i vår, og dengang var det oppdateringene
som var sirup. Når pågår jo ikke disse gratis oppdateringene fra win7-> 10 lenger,
så nå jobber Microsoft serverne raskere (trur eg).

No problem, Linux Mint 18 Cinnamon skal inn på en stabel i5-cpu PC'er jeg har fått
og som ikke kan oppgraders gratis til windows 10.

Jeg klarte forresten og få det surra det til å slettet partisjonene på HD nr 2 når
jeg installerte win10. Mulig jeg har en slags backup :wink:
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Har skrotet Windows 10

Post by Espen »

Leit å slette en hel partisjon gitt, men det går som regel alltid noe tapt når man skal legge inn alt på nytt. Selv har jeg vært kronisk på å glemme innholdet på skrivebordet, bokmerker i nettleseren og lignende. Har sikkert greit å ta feil partisjon en gang i tiden også.

Temmelig smertefritt å legge inn Windows 10 ja.
Post Reply

Return to “Skytebanen”