Banksystemet i Norge?

Generell diskusjon
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Banksystemet i Norge?

Post by Posthornet »

Etter ca. 10 år bosatt i Sverige vurderer jeg å flytte tilbake til mitt hjemland Norge. Ved anskaffelse av bankkonto og overføring av mindre og større beløp hadde jeg dengang aldri noen som helst problemer. Ved innskudd eller overføring av beløp større en ca 10 000.- blir man idag her i Sverige utspurt og må fylle ut formularer med beløpets opprinnelse, opplysninger om hva beløpet gjelder, samt svare på noen andre spørsmål som gis på et skjema. Ved anskaffelse av ny konto blir man pent nødt til å fylle ut 2 siders skjema med spørsmål, Søknaden blir så vurdert og tas opp på bankens møte og man må etter tid komme til samtale for å eventuelt bli gitt konto. Jeg blir trøtt. :(

Hvordan er det i Norge idag? Har galskapen også nådd dit?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Banksystemet i Norge?

Post by Olav K »

Ikke så jeg vet. Jeg har overført beløp godt over NOK 10.000 til konti i USA og Europa. Jeg får melding fra banken om hvorvidt det stemmer ( gjelder også beløp under 10.000) og hvis jeg ikke protesterer går det igjennom. Bankene må rapportere utenlandsoverføringer over et visst beløp til myndighetene, og de kan be om redegjørelse for hva det dreier seg om - men så langt har det aldri hendt meg. Det er mulig det kan variere fra bank til bank, eller mellom type konti - så jeg kan ikke påstå at mangel på skjemarapporter gjelder generelt i Norge.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Banksystemet i Norge?

Post by Posthornet »

Takker så mye Olav. Det er så godt å vite. Da går jeg utifra at også at det ved innenlands bank transaksjoner fra en person til en annen ikke blir krevd dokumentasjon hvor pengene kommer ifra og hva de er blitt eller skal brukes til. Jeg selger for eksempel mynt til under 100 000.- til en person eller firma og det går glatt og lovlig gjennom uten dikkedarer. :-)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Banksystemet i Norge?

Post by tho »

Jeg har konto i både Nordea i Norge og Sverige. Overfører jevnlig penger fra Norge til Sverige.
Det er beløp mellom 5 og 10 tusen pr. gang. Ser ann valutakursen.

I steden for å oveføre 20 tusen så ovefør heller 2x10 tusen kr ( i SEK).

Sparer masse penger på å ha svensk Visa-kort også når jeg handler billig i Sverige.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Banksystemet i Norge?

Post by Posthornet »

Det er mye å spare. overføringsutgifter over landegrenser og da spesielt små beløp kan bli prosentvis meget store.

Her i Sverige finnes det en betalings metode som heter swish. Betalinger med mobiltelefon kan også overføres fra og til konto privat til privat uten kostnader Jeg har forstått det slik at beløpet vises på konto øyeblikkelig. Jeg tar visse forbehold da jeg foreløpig ikke har gjort noen transaksjoner. Meget godt å ha om en selger privat og kjøperen ikke har kontanter.

Finnes det noe slikt i Norge?

Jeg vil bare legge til at jeg har søkt på DNB's sider og har til nå ikke funnet noen opplysninger om noe lignende.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Banksystemet i Norge?

Post by Olav K »

I Norge heter det Vipps. Men like lite som Svisj fungerer utenfor Sverige vil jeg tro at Vipps fungerer i utlandet, men jeg har heller ikke brukt Vipps selv.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Banksystemet i Norge?

Post by vn2hare »

I Norge er det tre ulike systemer for mobilbetalinger:

- Vipps som Olav K nevner som er DNBs løsning
- mCash som er fra Sparebank1-gruppen
- MobilePay som er fra Danske Bank (tidligere Fokus Bank).

Alle løsningene kan vel brukes uavhengig av hvilken bank du er kunde i.

Jeg har heller ikke brukt noen av dem, men vet at MobilePay også finnes i Danmark. Om løsningen dermed kan brukes over landegrensene er jeg likevel usikker på.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Banksystemet i Norge?

Post by Posthornet »

Takker for all informasjon. Det er bra å ha en snarvei til Samlerfoum. Vipps med mobilapp er klar!
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Banksystemet i Norge?

Post by tho »

Jeg har forsøkt å bruke Klarna på tradera, men det virker ikke når man ikke
har svensk personnummer. Det er jo noe dritt. Der er igrunnen noe dritt
med slike nasjonale betalingssystemer, dessuten når det er mange av dem
og de ikke er kompatible. Vipps, Swits MobilPay gir jeg derfor et spark ut.

PayPal virker. Det er det som bruker på eBay. Ellers er bankoverføring for'min
del foretrukket. Often kan det lønne seg å ha konto i en internasjonal bank,
for de har gjerne gebyrfri minibank, overførsel mellom egne konti i disse
bankene på tvers av landegensene.

Har sett både Vipps, Veps og Swits på markeder, men de fleste som går der
har lommeboka med penger med seg. Det er alltid to parter i en handel,
og når den ene parten mangler betalingsløsningen så går det jo ikke.

Det får være siste ord for kvelden fra en som skar seg i fingeren med sagen
når vindskien på taket skulle på plass. Det er ikke så greit å sage loddrett
90 grader når vindskien er spikret fast. :D
Post Reply

Return to “Skytebanen”