Posten- nye regler for rek. brev?

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Posten- nye regler for rek. brev?

Post by Olav K »

Fikk lapp fra Posten idag, rek.brev kunne hentes på postkontoret. Det inneholdt to mynter.
På postkontoret: "Dessverre, vi har returnert brevet". Grunnen skulle være at mitt fornavn var skrevet med O. og ikke Olav, "da kan jeg ikke sjekke navnet i adressefeltet mot din ID", sa svensken bak skranken. "Nye regler", sa svensken.
Javel? Nå har jeg ikke et helt alminnelig etternavn, og det finnes i all fall tre (kanskje flere) som har fornavn som begynner på O, men bare én på min adresse, og Posten har tilgang til Folkeregisteret (nødvendig med slurvet adressert julepost). Ikke vet jeg om det er en lokal norsk regel - om det er en ny EU regel ville jeg tror at profesjonelle avsendere som Baldwins ville passe på så de slapp å få brev i retur. Jeg ble møkk irritert - men har iallfall lært at jeg nå må insistere på at avsendere bruker fullt fornavn når de sender mynt.
Jeg er ellers godt fornøyd med Posten, og denne ene irritasjonen skal ikke få meg til å be mynthandlere bruke budfirma (med alt det tull med toll det kan føre med seg). Så det er bare å bite det i seg - og be mynthandlere i inn- og utland bruke fullt navn.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Posten- nye regler for rek. brev?

Post by Arve »

Dette var merkelig. Det står ingen ting om dette i Postens egne vilkår for levering som er fra 2012 - http://www.posten.no/vilkar/postens-gen ... ingsvilkar. Hvis de har innført nye vilkår burde de opplyse om det på sine egne nettsider.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
jacobrosoto
Posts: 1
Joined: 04 Nov 2015 02:18

Re: Posten- nye regler for rek. brev?

Post by jacobrosoto »

Wish the post has an English version that it may be easy for me to understand and to reply as well.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Posten- nye regler for rek. brev?

Post by Arve »

jacobrosoto wrote:Wish the post has an English version that it may be easy for me to understand and to reply as well.
http://www.posten.no/en/home/_attachmen ... 321b4e5130
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Skytebanen”