Rytterpistol

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Rytterpistol

Post by kråketoppen »

Har kjøpt min første (og siste?) pistol. Denne lå ute hos Skanfil's siste auksjon og fikk kun ett bud. Har søkt på en netside/forum med våpen,men fikk ikke det svar jeg søkte, men at en samler hadde sett objektet,men avsto fra å legge inn bud. Kan den være laget i Norge?
Attachments
iCAIN8UIM.jpg
iCAIN8UIM.jpg (56.65 KiB) Viewed 2379 times
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rytterpistol

Post by kråketoppen »

Her bilde som skulle vært nr.1
i.jpg
i.jpg (31.05 KiB) Viewed 2376 times
mauserk98
Posts: 11
Joined: 03 Oct 2011 15:20

Re: Rytterpistol

Post by mauserk98 »

Denne er jo dansk, og har vel vært brukt her i landet under unionen med Danmark, flott våpen. :)
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Rytterpistol

Post by skakke »

Hei,
Eg såg på denne pistolen i Oslo. Det er ein flott stor flintlåspistoltype som eg gjene kunne tenkt meg. Eg er ingen ekspert eller storsamlar, men har sysla litt med slike våpen og har pussa opp ein del eksemplar då eg jobba hjå bror min som er våpensmed. Eg, som er skrotnissen i familien, fekk ta meg ut på alle slike gamle objekt som kom inn.
Eg har også skote mykje med svartkrut.
Denne pistolen synes eg var fin, men hadde tydelege brannskader. Blant anna er eg temmelg sikker på at alt treverket skifta ut. Eg var på utkikk ette eit våpen som kan skytast med, og då er brannskada våpen litt risky. Som dekorvåpen er denne praktfull, og sikkert eit greit kjøp.
Eg veit ikkje heilt kva du endte opp med å betala men prisen for eit godt eksemplar er vanlegvis rundt 10-12000,- trur eg.
Her er eit eksempel: http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?L ... Id=1558510
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rytterpistol

Post by kråketoppen »

Hei igjen.

Ja, denne var så lik min at jeg måtte ta den ned fra veggen og sammenligne og tror de er fra samme tidsrom og fabrikant? Kan det være Kongsberg?
mauserk98
Posts: 11
Joined: 03 Oct 2011 15:20

Re: Rytterpistol

Post by mauserk98 »

Visst det er tegn på brannskade stammer den nok fra palebrannen. :)
User avatar
norskevaapen.no
Posts: 5
Joined: 13 Dec 2013 22:56
Location: Oslo
Contact:

Re: Rytterpistol

Post by norskevaapen.no »

Dette er en dansk/norsk M1772 dragonpistol, som kom som par. I og med at den er sort, er den sannsynligvis fra før 1786. M1772'ere etter dette var gjerne brune. Dette er også den aller vanligste flintlåspistolmodellen man finner i Norge. Se mer om M1772 her: http://norskevaapen.no/?p=1342

Kongsberg ble først stiftet i 1814 og det første skytevåpen produsert der var en pistol som kom i 1818. Denne er uhyre sjelden i dag.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rytterpistol

Post by kråketoppen »

Hei Trond.
Takker for kjempe god link og der fant jeg også sider om norske festninger og fort, rene julekvelden. :D
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Rytterpistol

Post by vemod »

kråketoppen wrote:Hei Trond.
Takker for kjempe god link og der fant jeg også sider om norske festninger og fort, rene julekvelden. :D
Kaster meg på den, og sier tusen takk! Velkommen til Samlerforum. Flott med ressurspersoner (i tillegg til Gulli) innenfor dette meget omfattende samleområdet. I museet på Kongsvinger festning har vi også et 1600-talls brystpanser og en krepsehalehjelm fra samme tidsepoke til utstilling, lik de som finnes på et av bildene på norskevaapen.no
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rytterpistol

Post by kråketoppen »

Kan noen skaffe meg en brystplate 1700 tallet? :)
Post Reply

Return to “Militæreffekter”