Hva er dette? Funnet i tunnel fra krigen.

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
Kirso
Posts: 2
Joined: 30 Apr 2016 20:45

Hva er dette? Funnet i tunnel fra krigen.

Post by Kirso »

http://bildr.no/view/R3lBa0g1

Lurer litt på hva dette er. Fant den i en tunnel fra krigen, men det har vært litt folk der i ettertid. Alt annet som lå rundt var rustent, men ikke denne. Lå i vann/mellom steiner men allikevel ikke rustet.

Er det bare noe møkk eller kan det være noe fra krigen?

http://bildr.no/view/aTJQM0pX

Baksiden
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er dette? Funnet i tunnel fra krigen.

Post by Olav K »

Det er godt mulig fra krigen, kanskje også før - men det er ikke særlig krigersk. Det ser ut som et gardinfeste vel kjent fra barndomshjemmet. Man har et gardin med mange hemper (avstand kan variere) og en gardinstang i vinduets overkant. Det er mulig at det hang et matchende beslag på gardinstangen, det husker jeg ikke - det jeg husker var at når gardinene var ferdig vasket skulle disse greiene tres inn i gardinhempene, og det tok tid. Jeg skulle gjerne, med Wesensteen i bakhodet ( det er jo lørdag) si at det er et dobbelt fustasjoppheng, men det er det ikke.
Det kan jo hende at tyskerne hadde bruk for gardiner i tunnellen, så vi kan selvfølgelig ikke avskrive enhver militær militær sammeheng.
Kirso
Posts: 2
Joined: 30 Apr 2016 20:45

Re: Hva er dette? Funnet i tunnel fra krigen.

Post by Kirso »

Det er godt mulig du har rett. Det er ingen gardiner i tunnelen, så det må være noe som er mistet der inne eventuelt. Kan det være noe til en uniform? Tunnelen ble gravd ut for og være en flukt vei.

Vi tror det kan være sølv med tanke på at det ikke er noe rust, mens alt annet vi fant var rustet.

Takk for svar, håper noen her inne sitter på fasiten :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er dette? Funnet i tunnel fra krigen.

Post by Olav K »

Messing ruster heller ikke. Om du bor i Oslo, eller skulle komme hit ved en anledning - vil jeg foreslå et besøk til Hegdehaugens Jernvarehandel i Bogstadveien. Her har de en ufattelig dyp kunnskap om foreldete beslag o.l. De vil antagelig kunne gi deg en presis beskrivelse. Jeg husker bare at det var et herk å få tredd disse greiene på gardinene. "Hempen" var et bånd som du skulle få tredd må "M"'en, under de to stolpene med klump på, men over midtstolpen. Etter vask var båndet stramt og vrangvillig. Det var lettere å få dem av før vask. Men mystisk og militært er det garantert ikke. Sorry.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hva er dette? Funnet i tunnel fra krigen.

Post by tho »

Det er en hempe i blikk. I en boks fant jeg masse slike sammen med skjorteknapper og annet smårask
fra 1900-tallet.
Post Reply

Return to “Militæreffekter”