Haanbok Infanteristen

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
Malin
Posts: 38
Joined: 16 Sep 2014 14:59

Haanbok Infanteristen

Post by Malin »

Infanteristen haanbok. Den er etter min oldefar. Kom ut i 1918. Det er også mange reklame sider i den pluss skytebok. Boken er komplett.
Satt med bilde av bokens forside og også et par av reklamene. Hva er en slik bok verdt?
SAM_4127 liten.jpg
SAM_4127 liten.jpg (317.38 KiB) Viewed 1825 times
SAM_4116 liten.jpg
SAM_4116 liten.jpg (421.09 KiB) Viewed 1825 times
Attachments
SAM_4133 liten.jpg
SAM_4133 liten.jpg (360.09 KiB) Viewed 1825 times
Malin
Posts: 38
Joined: 16 Sep 2014 14:59

Re: Haanbok Infanteristen

Post by Malin »

INgen som vet noe om denne??
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Haanbok Infanteristen

Post by anda »

Hei!

Ligger blant annet et pent eksemplar fra 1915 på antikvariat.net til 200,-

Mvh
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Haanbok Infanteristen

Post by Olav K »

Og da må du huske på at antikvariatet ikke betaler deg 200 kr for å kjøpe din ( som vel også kommer i kategorien "lett sliten"). Antikvaren risikerer å ha den hyllen ett år eller fler, og skal tjene penger når den en gang (kanskje) blir solgt. Disse håndbøkene ble (blir?) utdelt til alle vernepliktige når de innrulleres. Det er nok ikke store forskjeller mellom utgave 1915 og 1918, det ble etterhvert tatt inn erfaringer fra 1. verdenskrig, i min utgave fra 1921 har man tatt med seg "forholdsregler mot gass" og "sprangvis fremrykkning" - begge ukjent før 1914.
Men, poenget er at det finnes like mange, eller fler, utgaver av disse bøkene enn det har vært menn (ingen kvinner dengang) som har utført førstegangstjeneste. alle relevante biblioteker og muséer har alle årganger, så den som vil forske på når norske soldater fikk lære at man ikke lenger behøvde å angripe på geledd, men kunne gjøre det ved sprangvis fremrykning, vil finne det i lett tilgjengelige kilder.
Boken har en rik kuriosistetsverdi. Du viser på et av bildene tegnforklaring til et kart. Til kartet fulgte en oppgave: Du er troppsleder ved pkt.A, fienden ligger i stilling ved pkt.B ( på kartet er dette navngitte steder). Du skal bringe din tropp så nær A som mulig uten å bli sett. Hvilken vei vil du velge? Det er ingen fasit i boken, dette var nok en prøve for å kvalifisere som korporal, som en rekrutt med initiativ ville kunne finne ut av før prøvens dag kom. Det var sikkert flere skjulte ledertester i boken, men dette er den jeg husker. ( Boken jeg har tilhørte min far, min egen er fra 1960-årene.)
Har du et militærhistrisk interessert familiemedlem, gi den til ham/henne. Som salgsobjekt tror jeg verdien er beskjeden. 264 Johannsen har vært en flittig soldat, siden boken er så velbrukt, men det øker dessverre ikke salgsverdien.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Haanbok Infanteristen

Post by tho »

Prisene på antikvariat.net kan variere. En bok J.W. Cappelens Antikvariat har til 200 kr kan
f.eks. koste 150 kr hos Ruuds antikvariat. Jeg ser infantiristboken til 125 kr også.
Samme bok kan man finne på skolenes loppemarked til 10 kr. Det er vel heller tvilsomt om
et antikvariat vil betale mer enn 10 kr for boken i innkjøp.

Når en bok koster 200 kr på antikvariat.net, så kan du regne med at mesteparten av det
beløpet er administrasjonskostnader. De er nøye med å lage korrekte beskrivelser av
boken. Henvendelser skal besvares, og postforsendelser skal skje på rett måte.
Tilslutt skal salget regnskapsføres.

En bok på loppemaked krever liten administrasjon. Bøkene settes fram i kasser,
noen tar imot penger, på søndag er det posesalg, og det som er ingen går i
containeren. Neste år får de ny forsyning med bøker fra glade givere.

J.W. Cappelens Antikvariat har nok ikke mange bøker på antikvarat.net til
under 200 kr. Jeg har selv kjøpt bok på QXL til 1 kr, som var priset til
200 kr på antikvarat.net. Det var før hammerslagsgebyret ble innført.

På Fretex i Oslo så er minsteprisen 39 kr pr bok, 29 kr for pocket.
Litt finere bøker prises fra 49 kr og oppover. Infanteristboken ville
nok vært priset til 39 kr, hvis ikke noen hadde fått for seg at boken var mye
verdt eller hadde sjekket pris på Finn/antikvariat og satt boken inn
i glasskapet med lås og slå og med prislapp 150 kr :lol:

Verdien ligger vel i at oldefar har hatt boken, og man blir ikke rik
av å selge den, heller et minne fattigere.

Forsikringsverdien kan godt oppgis til 200 kr. Bare pass på at
ikke summen av alle gjenstandene dine verdettes til over
1 million kr mht. innboforsikringen du tegner, for da må du
nemlig betale formueskatt av det overskytende.
Post Reply

Return to “Militæreffekter”