Russik uniform?

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
nelrebell
Posts: 8
Joined: 27 Apr 2014 20:43

Russik uniform?

Post by nelrebell »

Er dette en ekte russisk uniform med ekte medaljer?
Hvilken militær grad er den i såfall til?
Eventuel verdi?

https://www.dropbox.com/s/my7y1kk7sn8d7 ... 141551.jpg

https://www.dropbox.com/s/6erh1a1bgx1nq ... 141726.jpg

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Russik uniform?

Post by Olav K »

Jeg kan ikke si deg noe om ekthet, men det er godt mulig at uniformen er god vare. Da Sovjet kollapset i 1989 og landet ble "privatisert", måtte folk selge det de hadde - og for de militære som plutselige ble veldig overtallige, var salg av uniformer og effekter, og ordener en måte å overleve på. At initiativrike nye næringsdrivende kjøpte varelageret til fabrikker som laget uniformer og nå plutselig skulle finne ut hva andre enn militæret etterspurte gjore også sitt til at ethvert market i øst - og sentral Europa ble oversvømmet. senest i forrige uke så jeg en salgsbod på Youngstorget i Oslo som solgte russiske uniformer, dog mest camodresser og et rikt utvalg av de komiske hattene, som bare måtte være litt større enn nazistenes 1945 modeller - og som fortsatt brukes i Putin-Russland og Nord-Korea. Poenget er at russiske uniformer ikke er mangelvare, og neppe representerer store verdier. Dette ble vel understreket når vestlig presse påpekte at de frivillige opprørere på Krim hadde russiske uniformer. Svaret fra Moskva var at det var noe enhver kunne kjøpe for en billig penge på et hvilket som helst gatehjørne.
Så det må vi vite: Kommer det en hær med russiske uniformer marsjerende nedover Karl Johan, kan det være noen moroklumper som har raidet nærmeste loppemarked.
nelrebell
Posts: 8
Joined: 27 Apr 2014 20:43

Re: Russik uniform?

Post by nelrebell »

Hva med medaljene som henger på? Noen som vet noe om dem?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Russik uniform?

Post by Olav K »

De kan godt være ekte, sovjeterne var veldig glad i å dele ut medaljer. Men uniformseieren ville aldri ha hengt dem så slurvete som det fremgår av bildene, og siden dette er en offisersuniform fra marinen (jeg tør ikke si grad) vil eieren garantert hatt flere. antagelig er de beste plukket ut allerede. Selv kjøpte jeg Leninordenen (henger/eller hang(?) relativt høyt) for 10 kr i Barentsburg i 1991, den har nok steget litt siden den gang - men om den har tatt 10 gangern tør jeg ikke si. Men hvem vet - jeg kjøpte ved samme anledning en boks Belugakaviar (blå boks, den vanligste) for kr. 100 - den har definivt tatt 10-gangeren og vel så det.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Russik uniform?

Post by tho »

Belugakaviaren er vel spist opp nå? :D
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Russik uniform?

Post by Olav K »

tho wrote:Belugakaviaren er vel spist opp nå?
You bet!!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Russik uniform?

Post by Kjetil Kvist »

De to sovjetiske medaljene er følgende:

1) Seier i den store fedrelandskrigen, gitt for arbeidsinnsats (den militære er gul og har gul/svart bånd). Generalissumus Josef Stalin for forsiden.
2) Leninggrads 250-års jubileum.

Ingen av medaljene har særlig stor verdi. De ble delt ut i stort antall.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Militæreffekter”