Identifisering av hatt

Forum for samlere av militæreffekter
Post Reply
Ølhund
Posts: 2
Joined: 31 Oct 2013 16:18

Identifisering av hatt

Post by Ølhund »

Jeg fant idag en hatt i vannkanten.

Etter å ha sett litt nærmere er det en del ting jeg ikke kjenner igjen fra min egen tid i marinen. Nå skal det sies at jeg bare ble ULM, så jeg har ikke så mye kjenneksap til offiserenes bling-bling.

Det første jeg reagerer på er dette sølvgreiene foran ankeret. For meg ser det ut som om det er en lauvbærkrans med en snodig blomst inni med langt "pollenlegeme". Det minner litt om en blanding av krokus og orkidè.

Det andre jeg reagerer på er knappene. Det kommer dårliig frem på bildene, men på knappene er det to anker som krysser hverandre, og "oppå" dem er det en slags kryss.

Kvaliteten virker for god til å være et leketøy eller noe ræl man har kjøpt for å være "skipper på egen skute".

Jeg skjønner at dette neppe har noen særlig verdi, men jeg er veldig nyfiken.

Jeg får bare feilmelding når jeg forsøker å laste opp bilder. Så eneste måten jeg klarer å dele bildene på er via dropbox:

https://www.dropbox.com/sh/mfzldxcr4c1bu70/KHHNqtAi0_

Hvis noen klarer å identifisere hatten ville jeg blitt happy. :-)
Er det noen som kan identifisere denne? Er det en "ekte" hatt, eller er det bare noe karnevalskostyme?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Identifisering av hatt

Post by Olav K »

En ting er sikkert, denne har aldri vært båret av noen norsk offiser under tjeneste i den kgl. norske marine.
Hva de ifører seg på italienske cruiseskip vet jeg derimot ingenting om...
Ølhund
Posts: 2
Joined: 31 Oct 2013 16:18

Re: Identifisering av hatt

Post by Ølhund »

Olav K wrote:En ting er sikkert, denne har aldri vært båret av noen norsk offiser under tjeneste i den kgl. norske marine.
Hva de ifører seg på italienske cruiseskip vet jeg derimot ingenting om...
Takk for svar. Da er iallefall del delen av mine mistanker bekreftet. Jeg er enig i at "karneval" nok kan være et utvidet begrep...

Det vil imidlertid være artig å vite hvor denne hatten kom fra. Er det fra et cruiseskip så er det jo ikke noe moro, men er det fra et fremmed lands marine vil det være moro å vite hvem som var såpass dritings at de mistet hatten i oslofjorden...

Foreløpig er planen at den legges i "utkledningsesken". Unger elsker slike hatter.
Post Reply

Return to “Militæreffekter”