Meteorologisk instrument, men til Hva?

Alt det andre
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Meteorologisk instrument, men til Hva?

Post by Posthornet »

Jeg synes er interessant, men hva er det som måles med et slikt instrument. Jeg tviler sterkt på at auksjonariusen vet da han ellers er nokså utfyllende med informasjon i objektene.

METEOROLOGISKT INSTRUMENT

Image
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Meteorologisk instrument, men til Hva?

Post by Olav K »

Det måler luftrykket(barometer). Sylinderen kan trekkes opp ( se nøkkel på toppen) for å rotere og armen som stikker ut fra selve barometeret ("trekkspillsylinderen") vil avtegne endringene på spesialpapir(?) som legges på sylindere til venstre på bildet. Poenget var å kunne lese av endringsmønsteret.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Meteorologisk instrument, men til Hva?

Post by Posthornet »

Det høres bra ut. Jeg kommer til å legge inn et bud så det blir spennende å se om den fremdeles fungerer. Du kan "mye om mye" du Olav K.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Meteorologisk instrument, men til Hva?

Post by Olav K »

Jeg kan litt om ganske meget, og på noen smale områder ganske meget :D Jeg er veldig nyskjerrig og kan alltid lære mer - og ta feil - som jeg muligens gjør her. Selvom den svarte sylinderen assosierer til barometer, slår det meg at der jeg har sett lignende instrumenter har vært i biblioteker og museer. De har begrenset bruk for barometre, men det er veldig viktig med hygrometre - fuktighetsmålere. Gamle bøker og utstoppede dyr skal ikke mugne. Prinsippet er det samme. Bevegelser (loddrett) i den sorte sylinderen påvirker via hevarm, nålen som skal røre den hvite sylinderen som roterer når den trekke opp med nøkkelen på toppen. Mens jeg forstår hvordan en membran i et barometer beveger seg med lufttrykket, har jeg problemer med hvordan endring i luftfuktighet kan gi samme fysiske bevegelse. Så her har du et eksemplet et av de mange, mange ting jeg ikke vet.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Meteorologisk instrument, men til Hva?

Post by as2o3 »

Både barograph og hygrograph gir masse lignende apparater på Google Images, morsomt objekt!
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”