Armbånd

Alt det andre
Post Reply
Stella
Posts: 3
Joined: 15 Apr 2015 12:24

Armbånd

Post by Stella »

Hei, lurer om noen har noe aning om hvilken type armbånd dette kan være? Den er ikke merket med noe, men har utført en del tester som tilsier at det er sølv men er ikke helt sikker. Ser ut som den er håndlaget og jeg tror den er ganske gammel. Lurer rett og slett om noen har noe informasjon om denne og har noe tips om hvordan jeg kan finne ut av verdien på denne og hvordan og hvor jeg kan bevise om den er eventuelt ekte sølv?

Tusen takk for hjelpen :)
Attachments
rsz_1dscn3217 (1).jpg
rsz_1dscn3217 (1).jpg (168.97 KiB) Viewed 994 times
rsz_dscn3218.jpg
rsz_dscn3218.jpg (161.48 KiB) Viewed 994 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Armbånd

Post by karstkri »

Hei ,og velkommen til forumet :) Må først få si at jeg ikke har noe greier på smykker. Men utifra bilder så ser armbåndet ut som sølv.Ser også gammelt ut.
Det beste tipset jeg kan komme på, er og gå til en gullsmed å spørre, det koster ingen ting :wink:
karstkri
Stella
Posts: 3
Joined: 15 Apr 2015 12:24

Re: Armbånd

Post by Stella »

Takk for tipset :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Armbånd

Post by Olav K »

Jeg har dessverre vondt for å tro det er sølv. Siden middelalderen har vi hatt sølvsmeder med et relativt høyt ambisjonsnivå, og jeg tviler på at ville ha sluppet noe som dette fra seg. Jeg heller mot et amatørarbeid i tinn, med et mulig unntak:
I Soweto ved Johannensburg i Sør-Afrika så jeg for noen år siden (2001 tror jeg) et verksted/yrkeskole hvor man drev opplæring av unge mennesker i håndtverk, herunder også gullsmedlære. Elevene opererte bl.a med en sølvlegering med relativt lavt sølvinnhold (sølv og tinn?) og ringer/armbånd ble solgt til inntekt for skolen - mønstrene kunne minne om dette, selvom jeg ble mest fascinert at mønstre de tok fra bildekk - jeg husker jo ikke alle. Målet var å gi elevene ytkesopplæring, men samtidig å frigjøre håndtverket fra "vestlige" idealer, ved å gi produktene et afrikansk uttrykk. Målgruppen for produktene var landets egen befolkning, selvom man gjerne solgte til turister også. Dessverre har utviklingen gått mot gode tiltak som dette, noen har funnet at det ikke er "lønnsomt" å la ungdom leke med edelmetaller.
En mulighet å tenke på, hvis besøket hos gullsmeden ellers skulle skuffe deg.
Stella
Posts: 3
Joined: 15 Apr 2015 12:24

Re: Armbånd

Post by Stella »

Takk for info! Har fått svar på fra flere gullsmeder gjennom mail som har sett på bilde som tror det er sølv og at dette er ett armbånd som ble lagt av navajo indianere. Det har muligens ikke blitt merket pga det er så gammelt. Men man kan jo aldri være sikker før man går til gullsmeden og viser den tror jeg.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Armbånd

Post by Espen »

Flyttet til roterommet.
Post Reply

Return to “Samleobjekter - Roterommet”