Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Forum for medaljesamlere.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Det var gode nyheter, Kjetil. Takk for tilbakemeldingen. Jeg har kjoept mange 17 mai medaljer idet siste men de fleste har desverre vaert av aluminium. Det er likevel ganske spennende aa samle paa...
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by hertervig »

Fin tråd du har her, Trond, trivelig å se hva du finner der borte i USA. Håper du fortsatt er heldig så vi andre kan glede oss over fine bilder av nyervervelser.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Her et par nye norske medaljer som jeg har kjoept. Jeg liker spesielt Fridtjof Nansen medaljen, fant kun en referanse til en lignende paa nettet. Jeg er takknemlig dersom noen kjenner mer om disse fine norske medaljene, og/eller om hvem Ruth Jansen var.
Attachments
IMG_2512.JPG
IMG_2512.JPG (113.19 KiB) Viewed 3347 times
IMG_2508.JPG
IMG_2508.JPG (103.33 KiB) Viewed 3347 times
IMG_2510.JPG
IMG_2510.JPG (122.56 KiB) Viewed 3347 times
Jokerman
Posts: 117
Joined: 06 Jun 2009 14:06

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Jokerman »

Det øverste er nok ikke noen medalje. Søk på frakkeskjold på google så får du mange treff. Verdi rundt en hundrings.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Olav K »

Rut Jansen hadde nok en flott pels (eller kåpe) siden hun lot sy inn et frakkemerke av 830 sølv. Medaljen er nok ikke norsk, men antagelig bestilt av patriotiske norsk/amerikanske kvinner i USA i 1942 for å samle inn penger til norske sjøfolk som ble dumpet på kaia i New York (eller andre havner i USA) med torpedosjokk. Nortraship var ikke så hjelpsomme overfor dem, hverken da eller etter krigen.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Takk for tilbakemelding Jokerman og Olav. Jeg betalte betydelig mer enn 100 kroner for Nansen saken - ikke saa moro med egen uvitenhet som med andres... :lol: :roll:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Olav K »

Tenk på at du får en god historie ut av det. jakkemerker er jo kuriøst, og de kunne flyttes når plagget var utslitt og skulle erstattes med et nytt. Sølv var ikke gratis før heller, så dette var ikke noe du satte på undertøyet for at det ikke skulle bli forvekslet i gymmen. Hun har endog spandert et uthamret portrett av Nansen, litt mer enn et standard merke. Jeg prøvde å google Ruth Jansen, hun kan jo ha vært en "grand lady of her day", men med 3.3 mill treff ga jeg fort opp:
Ruth Jansen finnes i veldig mange land...
Du får fabulere: Ruth Jansen var . pen, rik - hadde en overdådig pels og var blodfan av Fridtjof. Han, på sin side var glad i damene...
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Et par nye medaljer innkjoept denne uken som jeg vil dele med dere - en med bergenseren Friele og en med Bjoernstjerne Bjoernson.

Jeg fant litt informasjon om medaljen med Friele pa Digitalt Museum:
http://www.digitaltmuseum.no/things/rel ... .1915-0432

Som alltid mottas kommentarer med takk...
Attachments
Friele.jpg
Friele.jpg (416.29 KiB) Viewed 3185 times
IMG_3014.JPG
IMG_3014.JPG (653.61 KiB) Viewed 3185 times
User avatar
leif009
Posts: 192
Joined: 04 Aug 2009 20:15
Location: Hønefoss

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by leif009 »

Gratulere med to fine medaljer.. Friele medaljen er en Prismedalje , medaljen ble innstiftet av Friele i 1875 og utdelt av Bergens Museum som belønning for innsats innen naturvitenskapen..
Her er en nettside som det står litt om den..
http://www.unimus.no/numismatikk/#/L=no ... riele/I=67
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Takk for tilbakemeldingen leif009.

De neste to er ganske fine og litt vanskeligere aa finne tror jeg. Den overste er en av de aller foerste 17 mai medaljene - 1881 Wergeland III (Kvist 3a). Den nederste er en medalje I forbindelse av Fritjov Nansen sin guttetur over Groenland I 1888.
Attachments
IMG_3013.JPG
IMG_3013.JPG (304.44 KiB) Viewed 3146 times
IMG_3012.JPG
IMG_3012.JPG (321.14 KiB) Viewed 3146 times
IMG_3017.JPG
IMG_3017.JPG (346.64 KiB) Viewed 3146 times
IMG_3018.JPG
IMG_3018.JPG (286.5 KiB) Viewed 3146 times
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Jeg kjoepte en ny Throndsen medalje denne helgen - denne er I soelv. Jeg ser fra en annen traad at det er S&H 124 uten at jeg har det referanseverket. Det er en pen medalje selv om den ikke er I saa god kvalitet som de to bronse medaljene jeg postet bilder av for et par uker siden - legger de inn I denne traaden ogsaa for sammenlignings skyld.

Noen som har kjennskap til omsetninger utover denne?
Lagrinn wrote:Auksjonsomsetninger:

Metall; Kvalitet; Tilslag; Dato; Auksjonssted; Lot nr; Kommentar

Sølv; Kv0; 4560; 21.11.2010; Omh 65; 1028; i original eske
Attachments
ROMSDAL THRONDSEN SOELV RED.jpg
ROMSDAL THRONDSEN SOELV RED.jpg (635.16 KiB) Viewed 2920 times
THRONDSEN NEDENAES AMT LOW RES.jpg
THRONDSEN NEDENAES AMT LOW RES.jpg (396.62 KiB) Viewed 2920 times
THRONDSEN AKERSHUS AMT LOW RES.jpg
THRONDSEN AKERSHUS AMT LOW RES.jpg (431.88 KiB) Viewed 2920 times
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by attenfjorten »

kråketoppen wrote:Medaljen med Olav og Martha er vel noe uvanlig med den norske løve høyre vendt? Er det formgiver sin ide eller er noe man kan bruke i hytt og pinne?
Ble brukt sånn i jubileumssammenheng, litt merkelig,ja. Martha brukte dette våpenet, svenske løver og tre kronor. Mange glemmer forøvrig at hun var født både svensk og norsk prinsesse! Brudeparet var jo kusine og fetter...
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Trond i California »

Min neste medalje I denne serien er strengt tatt ikke norsk - den er tysk. Det er en medalje i porselen, sannsynligvis gitt til tyske soldater som deltok I invasjonen av Norge. Litt artig at med slagordet "Denn Wir Fahren Gegen Engeland" og vikingskip med svastika. Det ble det heldigvis aldri noe av...Er det noen som har sett denne medaljen foer eller er den sjelden?
Attachments
Gegen Engeland Reduced.jpg
Gegen Engeland Reduced.jpg (176.06 KiB) Viewed 2703 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by karstkri »

Har ikke sett den før- men googlet den tyske teksten og fant denne siden. Fire forskjellige typer/varianter av samme hvis skroller litt ned.

link : http://www.coinarchives.com/w/results.p ... ch=feldzug
karstkri
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Mine nye norske medaljer - skrytebilder

Post by Ask »

Denn wir fahren gegen Engeland : https://www.youtube.com/watch?v=C-tyA2S ... S7IJk#t=49

Pleier ikke eldre normenn å si at de tyske soldatene var ikke bare høflige , men også flinke til å synge ?

dette med høfligheten er sikkert relativt, i lommeparløren som wehrmachtssoldatene fikk med i bagasjen sto bl. a. følgende frase : " Gi meg et glass vann, værsåsnill, ellers skyter jeg ".

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Medaljer”